Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sjuk kanin  (läst 994 gånger)

Harriet S

sjuk kanin
« skrivet: 23 aug-10 kl 12:28 »
Har mina hanungar på ca 14 v i en hage tillsammans. Tyckte några dagar en av dom såg slö ut och när jag kollade var han supermager och hade diarre, måste kommit fort. flyttade honom till en egen bur., Ingen av de andra har visat några symptom ,alla är pigga och runda. Efter kanske en dag ensam var diarren över och han har nu piggnat till och ätit upp sej ca en vecka, börjar vara lik sej igen. Vad kan det ha varit? Om man misstänker att dom haft något fel, men ändå repar sej och växer vidare, törs man äta dom då eller ska man bara kassera dom? Jag vet inget om sånt här, har haft sån tur så det här var första gången någon ens varit dålig i magen. Dom äter bara grönt gräs och blandning havre/korn.

Potatisblomma

• Södermanland
SV: sjuk kanin
« Svar #1 skrivet: 23 aug-10 kl 13:20 »
Kanske fått i sig något olämpligt...?
Eller om det är många kaniner i samma hage, så kanske han fått dålig tillgång till mat. Ranglåg?
Landsflykting i storstan...

Qiz

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 aug-10 kl 14:22 »
Verkar den helt frisk och "normal" igen och du sen inte ser några tveksamheter vid slakten så behöver du inte kassera den.  :)
Zandra

Harriet S

« Svar #3 skrivet: 24 aug-10 kl 08:34 »
Nu har det gått en och en halv vecka sen han slöade till. Är fortfarande mager över ryggen men pigg och äter glupskt. Dom har bara ätit gräs sen dom började äta själv, och då vi haft regn 6 dagar i veckan hela sommaren är blött gräs det enda dom haft att välja på, förutom grenar med löv, och sin halm i burarna dom tuggat på. Är ju jätteorolig att det ska bli nåt som smittat utan att det brutit ut än, har så många som man pysslat med hela sommaren så jag kommer bli knäckt om det slutar med att alla måste slaktas.

Gösta

« Svar #4 skrivet: 24 aug-10 kl 23:03 »
Att en kanin får lite magont och därpå en diarré behöver inte vara så allvarligt eftersom det bara drabbade ett djur.
Alla djur kan få en tillfällig diarré. Åtgärd är att isolera och ta bort allt foder förutom vatten och hö. Avvakta några dagar. verkar allt ok så starta upp försiktigt med kraftfoder igen.
Hade det varit någon smittosam sjukdom hade alla i kullen drabbats.
Gösta

Harriet S

« Svar #5 skrivet: 25 aug-10 kl 09:44 »
Tack Gösta för det lugnande svaret!

Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser