Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  billig och bra mat för LCHFare (eller nåt)  (läst 1896 gånger)

jag71

• varma höns
    • Skåne
billig och bra mat för LCHFare (eller nåt)
« skrivet: 23 aug-10 kl 11:51 »
Läste tråden om mat för 20 kronor om dagen och där skrev Attes matte att det var svårt att äta LCHF billigt. Jag upplever det inte så men jag kanske har fel.
Jag har ägg från egen höns (ja inte just nu då men ändå) annars så betlar jag 1,50-2 kronor per ägg av grannar.
Jag köper smör som kostar 43-45 kronor kilot (oftast på Netto men även vår ICA butik har börjat ta in flera olika leverantörer vilket har sänkt priset).
Jag köper nästan alltid på extrapris och fyller frysen. NU sist köpte jag 2,6 kilo karre för 50 kronor (jag köpte alla paket och la i frysen i lagom förpackningar då jag kom hem).
Ofta har affärerna extrapris på grädde och då köper jag hem några förpackningar, är datumet kort så åker det i frysen.
Korv är ofta bra mat när det gäller kolhydratinnehållet och finns ofta billigt.
Mjukost på tub köper jag på ÖB för halva priset jämfört med ICA och konsum.
Sen äter ju jag blomkål och andra vita eller gröna överjordsgrönskaer (och lyxar till det med röd papprika i små mängder)
Blomkålsmos eller blomkålsris är gott och gör att man kan förändra både smak och tuggmotstånd på blomkålen.
Ost finns för 50 kronor kilot och det bruakr jag skiva upp och sen lägga en gurkskiva imellan osten.
Leverpastej äter jag också. Den ska vara skivbar så man kan lägga en klick smör mellan två skivor.

Jag har äter inte lika mycket när jag äter LCHF. Med Kolhydrater i kosten skickar min kropp konstant signaler om att den vill ha mer "en macka till" "en liten godisbit" osv osv med LCHF säger den bara "Hungrig så ät" Jag äter gärna lite nötter framför tvn eller lite glass då jag kommit fram till att jag kan äta lite glass och ändå må bra (eller jag mår bättre om ajg får äta lite glass) det påverkar inte mitt sötsug eller mitt välbefinnande.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: billig och bra mat för LCHFare (eller nåt)
« Svar #1 skrivet: 23 aug-10 kl 12:04 »
Fast om man som jag helst köper ekologiskt så funkar det oftast inte att köpa på ÖB å andra ställen  >:(
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 23 aug-10 kl 12:19 »
Nej det går inte alltid men för mig så är det så att jag ofta får välja bort ekologiskt pga priset. Det är trist men vi är sju stycken i familjen och bara en av oss har inkomst. Med barnbidrag inräknat så har vi runt 20 000 kronor i månaden. Det fungerar men det finns väldigt l tie penagar att stoppa undan och då är ekologiskt sånt som får komma i andra hand (tyvärr). Vi försöker dock att odla lite så att vi iallafall har lök, tomat (blev inget iår), rödbetor, morötter, kål och lite sånt. JAg har till och med börjat ta tillvara min örtträdgård som jag började med bara för att jag ville kunna sitta och lukta på alla underbara dofter därifrån (men jag använde de knappt alls). Vi har hittat en som föder upp grisar i liten skala och vi ska få köpa en bit gris av de till jul då deras grisar är klara för slakt. Jag hoppas att vi kommer ha tillräckligt många tuppar för att täcka behovet i vinter osv osv. JAg försöker dra mitt strå till stacken på det sättet istället för att k öpa det dyra alternativet ekologiskt. Tyvärr är det så.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 23 aug-10 kl 14:54 »
Ja, men det är ju tanken som räknas till syvende och sist. Bara man har nåt slags ekologiskt tänkande i bakhuvudet så får man ju handla efter förmåga sen.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 23 aug-10 kl 15:52 »
Precis som Betsla säger så är det svårt att handla billigt när man vill köpa ekologiskt. Ägg är just nu en rätt så stor utgift för mig faktiskt, eftersom mina egna höns inte har blivit gamla nog än, och min kompis svärmors höns har lagt av för tillfället, och när det gäller ägg så köper jag ENBART ekologiskt. Skulle jag inte ha råd att äta ekologiska ägg så skulle jag låta bli att äta dom helt och hållet, för burhöns-industrin skulle jag ALDRIG ha samvete att stödja.
En normal dag äter jag 2-3 ägg. Idag blev det en röra med creme fraiche, majonäs, finskuren skinka och hackat ägg tillsammans med ett gäng gurkskivor till frukost...  :P

Det stora problemet med min LCHF-kost är nog att jag varken kan äta blomkål eller broccoli. Det är ju mer eller mindre stapelmat i LCHF annars, men jag får bara inte i mig det... Sååååååå äckligt!  :-X Och kål överlag är nåt jag har väldigt, väldigt svårt för. Det enda jag klarar av är pizza-sallad...  ::)  :-[  Detta innebär att allt det billiga i LCHF är borträknat för min del...  :-\  Vad blir då kvar i grönsaks-väg... Zucchini äter jag rätt mycket av, och det är dyrt.
Sen äter jag rätt mycket fisk (mest lax), kravmärkt eller "hemodlat" kött och sallader, ostar, skinka osv... Ingen av dessa kan klassas som billig mat, tyvärr...

Som "tur" är har jag ingen familj att tänka på när jag köper min mat, så jag gör mina prioriteringar helt själv. Det är bara min egen ekonomi som lider av att jag köper en alldeles för dyr brie-ost... Men ack, va min tunga älskar mig när jag äter den!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 23 aug-10 kl 16:34 »
Vad blir då kvar i grönsaks-väg... Zucchini äter jag rätt mycket av, och det är dyrt.

...och ganska lättodlat. Har du några plantor med vinterspuash och pumpor också, så kan du klara dig över vintern också  :)
(Jag har lite fröer till en vintersquash som ger bra skörd här uppe, som du kan få).
Landsflykting i storstan...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 23 aug-10 kl 16:46 »
...och ganska lättodlat. Har du några plantor med vinterspuash och pumpor också, så kan du klara dig över vintern också  :)
(Jag har lite fröer till en vintersquash som ger bra skörd här uppe, som du kan få).

Det vill jag absolut ha!  :D  Håller dom sig över hela vintern, alltså?

Jag hade planerat att odla zucchini i år, men det blev inget växthus, och därmed heller inga zucchinisar... Fröerna ligger fortfarande kvar i bilen...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser