Måste ju tipsa om ett slags tillfälligt hägn jag såg nånstans på internet, som jag själv tänkte använda mig av i sommar till ungarna som flyttat hemifrån. Det passar om man har stora gräsmattor eller andra släta ytor.
Man har ett sk svetsat fyrkantsnät, tar en rak spade och spettar upp en smal ränna, tryck ner nätet i rännan, forma det som du vill bara rännan är lika lång som nätet. Det är väldigt svajigt, staga upp det med armeringsjärn som du klippt till lagom långa och naja fast nätet med ståltråd i järnen.
Grinden vet jag inte exakt hur de gjort, iaf ska jag böja till lite kortare järn som man säkrar grinden med ner i backen, som tältpinnar, eller smala "v" till formen ungefär, så ingen kan krypa under. För just där grinden är kan man inte ha en ränna med nät nedtryckt.
Nätet var nog en spade djupt nedtryckt tror jag. Armeringsjärn är rätt billigt att köpa på järnhandeln, dock långa och otympliga.
Sedan får man ta nåt nät över, själv tar jag nog bara mot rovfågel (alltså lite klenare nät uppe på) och hoppas på att inga rovdjur hittar hit utan skräms bort av hunden. I mitten av hägnet kan man sätta en hög pinne så nätet uppe på inte sackar ihop, så kan bolådor och annat klättrigt vara där i mitten också.
När första omgången är slaktad så byter man plats på hägnet, för så jobbigt kan det ju inte vara att spetta rännan i gräsmattan...