Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förbereda de nya hönshusen  (läst 2290 gånger)

rackarns

• Närke
Förbereda de nya hönshusen
« skrivet: 22 aug-10 kl 17:35 »
har igår fått hem ett hönshus jag köpte av en kollega. han har haft höns i det tidigare. Vet dock inte hur länge sedan. Hur länge kan ohyra finnas kvar i ett tomt hönshus?

Jag har läst någonstans att man kan täta alla skarvar och springor med silvertejp och att det sedan går bra att måla på. Är det ett alternativ att använda sig av innan jag målar husen invändigt? eller.. hur är annars bästa sätt att täta springor?

Plastmatta antar jag är en god idé att ha på golven? Finns det andra alternativ som kanske går att stryka på med pensel för att bespara golven och lättare kunna hålla rent?

MVH Linda

trallallaa

• Gäst
SV: Förbereda de nya hönshusen
« Svar #1 skrivet: 22 aug-10 kl 19:07 »
Svavel rök hönshuset, då dör allt  ;)
Sedan silikon i skarvar, måla med oljefärg.
Klart ;D

trallallaa

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 aug-10 kl 07:22 »
Jag har nu suttit och sökt här på forumet efter den beskrivning jag följde, men kan inte hitta den.
Jag gör ett försök att förklara istället.

Jag tog en gammal 1 liters målarburk och gjorde stora lufthål i den. Det var lite petigt med hur mycket luft det skulle vara, men själva grejen är att det ska få plats ca 2-3 dl T sprit och lufthålen ska var 1/3 av burken, nedifrån.Den burken ställde jag på något som klarar värme.
Jag tog en gammal kastrull ,som jag fyllde med 2 ½ dl svavel, som jag köpte från målarbutik, pudrade på Etotal,tänd eld på T-Spriten,ställ svavelkastrullen på I liters burken.
Stäng dörren och låt det vara i några timmar.
Det ska ryka så det står härligt till och det luktar krutrök.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 06 sep-11 kl 01:28 »
Läste att man kan bränna svavel i hönshuset för att få bort ohyra där inne.
Hur gör man å vart köper man det?
Ska slänga ut allt strö etc. Vad kan jag sen göra för att få bra sanering?
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #4 skrivet: 19 jul-12 kl 18:33 »
Men hur kan de dö av svavelångorna?
och alla ägg hur dör de?

Och i alla springor mm och om man har vind?

En liten fundering när man läser detta

Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 2 användare
KJE, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser