Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ankrehab?  (läst 1204 gånger)

gernsö

• Skåne
ankrehab?
« skrivet: 21 aug-10 kl 18:25 »
Har en ankunge, myskanka, som är ca 3 veckor nu, den har blivit hårt biten av en råtta, som flått av huden på låret och så..... jag hittade den med färskt sår, lade om det och det har läkt fint, men nu är det så att den är lite stel, vilket är förståligt för att hinnan över köttet blir ju hårt.
den har lite svårt att sträcka tårna, stöder på benet, annars hade jag avlivat den, hoppar runt och leker men vill inte rikttigt sträcka på tårna, så jag tar upp den ofta och sträcker dem försiktigt så de inte stelna i den vinkeln.... men nu till frågan, har någon spjälat ( eller vad det heter) tårna på en anka. FUnderar på om det inte är bäst att göra det nämligen..... har någon provat....?
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

tinna.m

• Skåne
SV: ankrehab?
« Svar #1 skrivet: 21 aug-10 kl 18:33 »
Jag kan inget om ankor, men om huden är hård på det skadade låret, är det väl bra med mjukgörare. Bisalva (nä, vet inget om ankor) är antiseptiskt, sitter kvar trots vatten och sol, mjukar upp och är ofarligt om ellingen käkar det. Kan det va nåt?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

gernsö

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 21 aug-10 kl 18:34 »
tja kanske.....  frågan är hur ont det gör att gnida på det, ska ju gnidas in lite, för att vara verksamt, och det är ju inte ett så gamalt sår direkt.....
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 21 aug-10 kl 18:39 »
Bivaxsalva kan du värma i händerna, så att det kan läggas på utan att gnida särskilt mycket. Den verkar främst genom att vaxet håller kvar husens egen fukt på insidan, och därmed minskar risken för sprickor och risken för ärr.

Har precis varit på sista kurstillfället på en bivaxsalvekurs, och har blivit lite frälst på sådan. Naturlig, verksam, billig om man själv odlar bin (men dyr annars...).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

gernsö

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 aug-10 kl 18:41 »
men vart fasiken hittar man detta..... och finns det något annat som är lika verksamt men mer lätt att hitta....

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 21 aug-10 kl 18:44 »
Jag ska göra en sats idag, men jag bor ju en bit bort. Men du kan gärna få lite, om du kan ordna transport.

Annars funkar nog typ vaselin eller helosan, men det är ju mindre nyttigt om ankan äter det...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

gernsö

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 21 aug-10 kl 18:45 »
tja han har en liten ide om att han ska tugga på benet, tror att det kliar.....
du kan inte skicka en liten liten ask till mig, ......för medicinen.... du vet....

gernsö

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 21 aug-10 kl 18:46 »
undrar hur det fungerar med matfett.... det är ju inte farligt att äta....

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 21 aug-10 kl 18:49 »
Nackdelen är att det härsknar rätt snabbt i den miljön, och då kan det nog göra mer skada. Jag använder ofta olivolja när jag har hudskador på händerna, men den tvättas ju bort rätt snabbt.

tinna.m

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 21 aug-10 kl 18:49 »
Större mataffärer brukar ha. Annars hälsokost. Drygt och användbart till både folk och fä.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

gernsö

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 21 aug-10 kl 18:52 »
problemet är att jag inte kommer till någon affär på ett par dagar och den är uppenbarligen irriterad över benet....
matfett är nog inte bra då, med tanke på värmelampan
får väll prova vaselin men bara lite så den inte direkt kan få i sig det om den naffsar sig på benet.

vargahagen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 aug-10 kl 08:58 »
varje gång ja läser denna rubrik blir jag full i skratt nu insåg jag att jag läst fel,  jag har läst: ankkebab     :D

gernsö

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 22 aug-10 kl 10:09 »
ha ha ha.... ;D

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 22 aug-10 kl 11:01 »
procell salva som man kan köpa på granngården,
de funkar super på sår av alla slag och på alla djurslag :)
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 22 aug-10 kl 12:33 »
EMU-olja är oslagbart till både djur och människor. Googla så hittar du både beskrivning och var du kan köpa den.

Använder den till allt.. Men bara den rena oljan avsedd för djur för den är inte lika upphettad = mer verksamma delar kvar.

Även klart bäst vid kalkben tycker vi.
Kostar en hel del men är otroligt dryg och täcker alla våra behov.
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 2 användare (1 dolda)
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser