Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Icke ruvande ras sökes  (läst 3429 gånger)

Liro

• Gäst
Icke ruvande ras sökes
« skrivet: 20 aug-10 kl 17:09 »
Vill ha en ras, ej dvärg som gärna värper men inte ruvar. Har försökt få tag på Faverolle (har hört att de ej ruvar så mkt men det kan ju vara fel) men hittar ingen runt Linköping som har ägg, ska alltså kläcka själv. Finns det ngn mer större ras som värper bra men som inte ruvar???

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Icke ruvande ras sökes
« Svar #1 skrivet: 20 aug-10 kl 19:55 »
Blommehöns är ju trixiga att få att ruva.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Liro

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 aug-10 kl 20:22 »
ok, jag har kinda och kochin nu och dom är svåra att få att inte ruva, några ruvar för 3e ggn detta år nu, dock på träägg än så länge. Envisa rackare

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 aug-10 kl 21:00 »
.... Japp, blommehöns ruvar inte mycket..... nu har jag iofs. en ny tupp som kan föra in lite ruvargener i min besättning ( eftersom jag önskade mig detta :-[ ) men oftast är de svåra att få att ligga.... Vit Leghorn har jag oxå..... något mindre och har inte börjat värpa ännu..... men ändå, ett alternativ....

..... raserna som inte gjärna ruvar är många..... vill du få in annan äggfärg kan du ju välja Maraner....det händer att de lägger sig, men inte ofta.... Australorp är ju oxå en trevlig produktiv höna.... det finns en uppsjö ;) ..... lycka till i ditt sökande....

Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 16 sep-10 kl 22:59 »
Isbar ...
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lönnhult

• Halland
« Svar #5 skrivet: 17 sep-10 kl 11:01 »
New Hampshire  :)
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 17 sep-10 kl 11:24 »
Många av de äldre produktionsraserna är inte så glada i att ruva. Värpraserna som Leghorn,Italienare,  Ancona, Silveruddsraserna mm. är bra på att värpa men ruvar inte så gärna.

Även många kombiraser som Plymoth Rock, New Hampshire, Australorp,  osv är mindre ruvningsbenägna.

Men ingen regel utan undantag  ;) Själv har jag en Leghorn som är inne på sin andra ruvomgång sedan juli månad :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 17 sep-10 kl 16:04 »
hybrider ska jag hämta på måndag om du vil haka på ..
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #8 skrivet: 21 sep-10 kl 16:40 »
Isbar ...
Isbar ruvar här...men så är de födda genom ruvning också.
och brahma, och blandhöns brahma/leghorn, dvärgwyandotter.

De enda som bensäkert INTE ruvat hos mig är två maskinkläckta blandisar Lohman-Maran.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 21 sep-10 kl 16:42 »
Faverolle ska väl inte vara så ruvvilliga heller omjag har förstått det rätt.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #10 skrivet: 21 sep-10 kl 17:08 »
Här finns Isbar och Australorp och flera av dem har ruvat i år... Ruvande Maraner och Houdaner har jag däremot inte stött på.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 21 sep-10 kl 22:47 »
Blommehöns är ju trixiga att få att ruva.
våra ruvar...
Fjäderfän och kaniner

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 21 sep-10 kl 22:48 »
Fjäderfän och kaniner

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 21 sep-10 kl 22:51 »
Faverolle ska väl inte vara så ruvvilliga heller omjag har förstått det rätt.

mina ruva i alla fall aldrig.. och de värpte bra!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 21 sep-10 kl 22:53 »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 22 sep-10 kl 00:03 »
Om du funderat på faverolle så lägg ut en annons om att du vill köpa ägg. De få jag har är väldigt roliga. NYfikna jättar (de bor ihop med en orpington som är fyra veckor äldre samt en dvärg cohin jämngammal med orpisen) och de är störst. :) jag är glad att jag köpte de äggen även om jag fick kycklingar med en massa problem (jag hade garanterat bara otur), ska skaffa fler till sommaren för de är så mysiga. Alla här hemma håller med. :)
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #16 skrivet: 22 sep-10 kl 08:01 »
Det finns ingen ras som absolut inte ruvar, alla raser ruvar.
Det gäller bara att få tag i rätt individer....
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

fauve

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 sep-10 kl 08:12 »
Isbar ...

Mina ruvar och jag hoppas att de isbar som kläckts efter dessa också ruvar som sina mödrar :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 23 sep-10 kl 15:58 »
Jag har visst ett gäng faveroll kycklingar här nu som är nåra dagar gamla om nån är intresserad så tar jag med dom till ramsta på söndag.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #19 skrivet: 24 sep-10 kl 11:32 »
Maraner ruvar också rätt gärna. Hos mig ruvar även RIR och Lakenfelder fast det är nog inte så vanligt egentligen i de raserna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser