Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanin på balkongen i stan?  (läst 3979 gånger)

sizz

• Uppland
Kanin på balkongen i stan?
« skrivet: 20 aug-10 kl 14:07 »
I Stockholms hjärta försmäktar jag, utan eget kött...
Nu funderar jag på att bygga upp två rejäla burar på balkongen och ha en avelshona som får ha 4 kullar per år... Alltså två stora burar, honan i en och hanen i en... så får de ses på tumanhand ibland...

På taket finns en stor treass (med 2 m höga väggar så ingen kan hoppa ur...) där tänkte jag låta dem leka och röra på sig titt som tätt. På sommaren blir det 8 v semester på grönbete i sommarstugan för avelsparet och eventuella barn)
Jag har tre anledningar till att jag gör det:
1. Jag vill veta HUR mina djur har levt.
2. Jag vill inte äta mera penicillin genom kött.
3. Jag är trött på att man ska välja, antigen ska man bo i stan och kunna gå på teater och behöva köpa allt som färdigmat eller svindyrt i nån av hallarna, eller så kan man bo på landet och då kan man njuta av naturen... jag tror att jag kan få båda på en gång  :)

En gammal lantbrukare tyckte att det var en bra idé han sa att andra köttkaniner sällan har det så mycket bättre... Medans några goda vänner blev skräckslagna...

Nu måste jag fråga er, är det ok, eller är det helt galet?
« Senast ändrad: 20 aug-10 kl 15:00 av sizz »

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Kanin på balkongen i stan?
« Svar #1 skrivet: 20 aug-10 kl 14:13 »
Kaninerna kan utmärkt väl bo på balkongen.

Tänk på att med 4 kullar om året kommer du att ha flera kullar parallellt och kan alltså behöva plats för något 20-tal ungar. Det tar ganska stor plats.

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 aug-10 kl 14:20 »
I Stockholms hjärta försmäktar jag, utan eget kött...
Nu funderar jag på att bygga upp två rejäla burar på balkongen och ha en avelshona som får ha 4 kullar per år... Alltså två stora burar (120*80*80x2), honan i en och hanen i en... så får de ses på tumanhand ibland...

På taket finns en stor treass (med 2 m höga väggar så ingen kan hoppa ur...) där tänkte jag låta dem leka och röra på sig titt som tätt. På sommaren blir det 8 v semester på grönbete i sommarstugan för avelsparet och eventuella barn)
Jag har tre anledningar till att jag gör det:
1. Jag vill veta HUR mina djur har levt.
2. Jag vill inte äta mera penicillin genom kött.
3. Jag är trött på att man ska välja, antigen ska man bo i stan och kunna gå på teater och behöva köpa allt som färdigmat eller svindyrt i nån av hallarna, eller så kan man bo på landet och då kan man njuta av naturen... jag tror att jag kan få båda på en gång  :)

Min pappa som är gammal lantbrukare tyckte att det var en bra idé han sa att andra köttkaniner sällan har det så mycket bättre... Medans några goda vänner blev skräckslagna...

Nu måste jag fråga er, är det ok, eller är det helt galet?
  Fyra kullar om året ska du slita ut hona då ?och många blir det och ska du slakta i bad karet då?

sizz

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 20 aug-10 kl 14:51 »
Säg 2 kullar per år för att inte slita ut honan... är det bättre?
Tack för tippset, jag är ny i kanin branschen!

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 aug-10 kl 14:57 »
Säg 2 kullar per år för att inte slita ut honan... är det bättre?
Tack för tippset, jag är ny i kanin branschen!
ok ja skrev med lite ironi men ändå med fackta  tå kullar är nog lagom skulle ja tro även ja är ny på kan kainer  :) så lycka till nu

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 aug-10 kl 15:10 »
Hej sizz!

Det går alldeles utmärkt med kaniner på balkongen :)! Tänk på kullplaneringen så du verkligen har plats med alla. Planera också plats så att du kan dela på hon- och hanungar när de tas från mamman. Foder, strö, hö och halm tar också plats. Har du löst var du ska göra av med använt strö + gödsel? Varför inte åka med honan till en hane för parning isf att ha egen hane? Då sparar du utrymme till uppfödning av ungarna. Be att få köpa en parad hona från början. Tänk också på att det kan bli mycket hett i solskenet på en balkong beroende på vilket väderstreck det är. Lycka till  :D!

« Senast ändrad: 20 aug-10 kl 15:28 av Sussilo »

Qiz

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 20 aug-10 kl 16:08 »
Fyra kullar per år är inga problem för en kaninhona. Däremot låter det ju lättare med ditt utgångsläge att bara ta två.

Mvh Zandra

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 aug-10 kl 16:31 »
Fyra kullar per år är inga problem för en kaninhona. Däremot låter det ju lättare med ditt utgångsläge att bara ta två.

Mvh Zandra
  hmm  får aldrig drig  dina honor vila då?

Qiz

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 20 aug-10 kl 17:15 »
Vila? Från vad?  :) Om kaninen får göra som den vill i det fria blir det ca 4 kullar per år.
Zandra

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #9 skrivet: 20 aug-10 kl 20:00 »
Ja, och hur länge lever de då o hur sliter det på dem?
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

flax

• Halland
« Svar #10 skrivet: 20 aug-10 kl 20:13 »
Hur ofta skulle det då vara lämpligt?
Hon har ju redan berättat att hon är nybörjare i dessa samanhang, vore det inte bättre att komma med god råd?
Sen tycker vi säkert olika, men bättre att utrycka sin åsikt är att kritisera andras... o:)
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

pålle

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 aug-10 kl 20:26 »
Hur ofta skulle det då vara lämpligt?
Hon har ju redan berättat att hon är nybörjare i dessa samanhang, vore det inte bättre att komma med god råd?
Sen tycker vi säkert olika, men bättre att utrycka sin åsikt är att kritisera andras... o:)
Ja har reda komme med ett förslag även ja är o kunnig vadet gäller kaniner ja har bara en inre skänsla av  att fyra kullar inte gör honan långlivad men kanske har mindre betydelse  men vist ja har nog fel i allt vad ja sackt.
« Senast ändrad: 21 aug-10 kl 08:35 av pålle »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 20 aug-10 kl 21:57 »
Om man har dem ute året runt är det oekonomiskt att ha ungar på vintern. Bättre med tre kullar per år. Och med bra foder sliter det inte mycket på honan, självklart får man hålla koll på att hon håller hullet och mår bra, men om inget går fel så klarar honan utmärkt det. Har man dem inomhus/i stall så funkar 4 kullar utmärkt också.

Och jag har startat kaninuppfödning för andra gången nu, båda gångerna med kaninerna ute året om, och båda gångerna med en plan att ta tre kullar per år. Har funkat bra hittills. I förra omgången fick jag sluta pga flytt och studier, men honorna var i god kondition efter tre år med tre kullar per år. Kunde säkert fortsatt ett par år till.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Qiz

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 21 aug-10 kl 01:03 »
Erika: Hur länge honan lever då? Vet inte om du menar att hon skulle leva kortare?  ??? För det gör hon inte. Det enda som händer är att honan har använt upp sina ägg tidigare i ålder räknat. Men vad det skulle ha med saken att göra förstår jag inte.? ??? Har man köttproduktionskaniner så är ju målet väldigt sällan att ha så många gamla kaniner som möjligt sittandes i burarna. För det blir både oekonomiskt och väldigt många arbetstimmar lagda på ingenting. Om du vill kan jag ju försöka göra en kalkyl vad det skulle kosta att ha det så?. Om jag misstolkade ditt inlägg så får du säga till så ska jag försöka förklara bättre. :)
Mvh Zandra

Dillen

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 21 aug-10 kl 16:05 »
Jag har haft kanin på balkongen under en kort period och jag hade i början ganska höga förhoppningar på att det skulle fungera bra. Kaninen i fråga skulle bara bo hos oss en kort period men jag blev sugen på att fortsätta ha balkongkanin även efter denna åkt vidare..trodde jag.

Det finns ju olika burlösningar såklart och olika balkonger ser ju olika ut..men jag tyckte inte alls det var något kul efter någon månad, inte heller kaninen ifråga som försökte rymma ur buren varje dag. Då hade den ändå ca 2 kvadrat buryta att vara på och fick komma ut och "skutta loss" på större yta varje dag. Nu var ju det en rätt aktiv individ också måste sägas! Det finns ju betydligt lugnare raser/individer.

Det som var jobbigast var nedskräpningen och hanteringen av det smutsiga burströet. Var orolig att burströ och hö skulle föras med vinden ner till grannen och så fort man skulle lägga in hö i buren så behövdes golvet sopas helt rent igen. Jag har även innekaniner och det tycker jag är mycket mindre besvär, förmodligen just för att ströet inte virvlar runt inne.. Det är även svårt med att få rum med hö och strö på just vår balkong, så jag fick förvara det inomhus och istället springa fram och tillbaka.

Vilket väderstreck ligger balkongen i? Säger också som de andra; tänk på att kullarna kan bli stora, så att du har utrymme att dela upp hanar och honor på balkongen. Ha även en plan för vart ungarna ska slaktas så att allt är färdigplanerat innan det är dags. Sussilos tips om att åka iväg och para någon annan stans tyckte jag lät väldigt smart, då sparar du mycket utrymme som kan läggas på ungarna istället! =)

Måste också skriva att jag har läst många berättelser om folk som har sin kanin på balkongen och som är supernöjda med det! Ville bara berätta om de erfarenheter jag fick i frågan i vintras! =)

Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Alba

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 23 aug-10 kl 19:22 »
Jag har haft två sällskapskaniner lösa på balkongen i 8 år, innan vi flyttade. Först hade jag dem på balkongen enbart under uppsikt. Orolig att "lömska" grannbarn skulle få syn på dem. Vi bodde på nedre botten, och balkongen var ändå ganska insynsskyddad, vilket ledde till att de fick stanna ute hela tiden (till kaninernas glädje).

I början samsades vi och jag delade av balkongen så att vi fick halva och kaninerna halva. Totalt var balkongen ca 2x5 m. Efter några år fick de hela. De hade tillgång till vanlig utekaninbur på ben, en isolerad låda jag gjort själv, och en trädgårdssoffa som de älskar att sitta under. För att skona deras fötter från betonggolvet hade jag en plastmatta (typ badrumsmatta) på betongen, liggunderlag på ställen där de befann sig mest och billiga små trasmattor från IKEA i lager ovanpå. Kaninerna kissade (nåja) i kattlåda med Toa-Lätt pappersströ. Jag sopade upp pluttarna med en vanliga sop och skyffel ungefär varannan dag, och gjorde storstädning ungefär en gång i veckan. Detta system kräver att man har tillgång till rejäla tvättmaskiner (hyreshus).

Halm och hö hade de i burarna, och hö dessutom en daglig giva på lämplig plats på golvet. Honan älskar att gräva, så hon har alltid haft tillgång till en stor plastlåda med hål i locket, fylld med jord. Nu när hon bor ute på riktigt och kan gräva i marken, fortsätter hon av gammal vana att gräva i sin låda ;-).

Det jag tyckte var jobbigt var regn och snö. Kom nederbörden in på balkongen var det bara att byta alla mattor och torka upp. Det sista året tillverkade jag en egen inglasning av balkongen, som satt uppe den regniga tiden.

Hö och halm förvarade jag inne i lägenheten (men om man har ett källarförråd som inte redan är fullt av annat är det nog bättre där).

Vår balkong låg i västligt läge, var ganska mörk och hade en stor rönn utanför. Sol kom in på eftermiddagen precis lagom för att kaninerna skulle kunna solbada utan att bli stekta.

Nackdelarna som jag ser det i efterhand var just städning och val av lämpligt bottenmaterial, samt oro för saker som folk kastar in: skräp och smällare eventuellt (förortslägenhet), och att kaninerna skulle bli bortrövade. Fördelarna: kaninerna var mycket gladare sen jag slutade ta in dem, och ännu gladare sen de fick hela balkongen. Eftersom vi bodde på nedre botten var det bara att ta fram slangen under det varma halvåret och kombinerat vattna/gödsla buskarna vid storstädning.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 1 användare
Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser