Hej Asta, jag har också avverkad skog som ser ut precis som du beskriver. Ungefär en hektar slutavverkades för fyra år sedan. Där växer nu tunt skogsgräs, hallonsly och delar grönt hästgräs, precis som hos dig. Efter Gudrun i januari i fjol föll resten av skogen (har nästan 4 ha sammanlagt) och förvandlade största delen av min mark till en öken av rotvältor, stockar och massor, massor med granris. Jag drog en djup suck när jag såg förödelsen, fick stockarna utkörda och stängslade i höstas hela området. I vintras hade hästarna den som vinterhage och blev väldigt säkra på hovarna - de springer bokstavligen över stock och sten.
Efter Gudrun"avverkningen" ligger det så mycket granris överallt att jag har gett upp alla försök att städa området. Har lagt det värsta i lite högar här och var, som hästarna kan göra stigar emellan.
Men till dina frågor om sådd. Förra året försökte jag så på det gamla stycket, dvs delen som är slutavverkad för 4 år sedan. Där har vi plockat pinnar (massor av pinnar!

) och eldat och eldat. Där blev ganska fint så jag provade att så i juni förra året. Köpte en speciell betesblandning för får och hästar.
Resultatet var obefintligt. Kanske sådde jag för tidigt, Zeke rekommenderar augusti... men jag tror också att det dåliga resultatet berodde på att marken fortfarande är täckt med ett tjockt lager barr efter granskogen. Men det slipper du kanske, om grisarna bökar upp

Jag har märkt att det mest effektiva sättet att så gräs är att lägga ut hö på marken till hästarna, och fodra på så många ställen som möjligt - där höet har legat växer alltid gräs

För två veckor sedan hade jag en grävmaskin här som grävde bort en del av backen för att använda massan till ett annat ställe. Så den delen är nu rätt så renrakad och fri från stubbar, och jag har nu gjort ett nytt försök med att så. Körde med vanligt villagräs och endast på en mindre del av, för att se om det tar. Om det fungerar kan jag göra ett nytt försök i augusti och köpa riktigt utsäde...
Jag spred ut fröna först (för hand) och sedan gick krattade jag ner dem så gott som det gick. Här är många stubbar och stenar och omöjligt att ta sig fram med traktor, så det finns inget annat sätt än att göra det för hand.
En sak är säkert: mycket pyssel blir det, när man vill förvandla gammal granskog till bete!