Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För trångt i kojan?  (läst 928 gånger)

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
För trångt i kojan?
« skrivet: 18 aug-10 kl 21:24 »
Morn!

Våran ellingar ( 14 st) har en koja vi stänger in dom i på natten. Skruttungaran är ca 5 veckor nu och börjar bli stora. När jag kollade in i kojan i kväll när jag stängde såg jag att det börjar bli trångt.

Frågan är måste dom ha större eller är det ok att dom trängs?

( Det är så klart bara på natten, resten av dagen är dom lösa i trädgården....)
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: För trångt i kojan?
« Svar #1 skrivet: 19 aug-10 kl 00:17 »
Från http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/fjaderfan/mattforstallbyggnaderochburar/kalkonerankorochgass.4.67e843d911ff9f551db80002527.html
Citera
Mått för stall och byggnader för kalkoner, ankor och gäss

Måttbestämmelser för kalkoner
Utrymmen för avelsdjur och slaktdjur
Djurkategori

Minsta utrymme vid fodertråg, mm/djur

Minsta utrymme vid vattentråg, mm/djur
Avelsdjur, höns    30    12
Avelsdjur, tuppar    60    24
Slaktdjur som väger 10 kg eller mer    18    8
Slaktdjur som väger mindre än 10 kg    30    12
Du får som mest ha 2,5 avelsdjur per kvadratmeter golv. Har du slaktdjur får du som mest ha 30 kg per kvadratmeter golv.

Som mest får du ha 4,5 djur per värprede. Redena måste minst vara 0,35 meter breda, 0,5 meter djupa och 0,45 meter höga.

Är du slaktkalkonuppfödare och är med i ett godkänt kontrollprogram får du ha så många djur per kvadratmeter som kontrollprogrammet bestämmer. Du får dock aldrig ha mer än 40 kilo per kvadratmeter om du har djur som väger mindre än sju kilo och aldrig mer än 45 kilo per kvadratmeter om du har djur som väger sju kilo eller mer.

Måttbestämmelser för ankor och gäss

Har du ankor som är avelsdjur ska deras värpreden vara minst 0,4 meter breda, 0,4 meter djupa och 0,5 meter höga.

Har du gäss som avelsdjur ska deras värpreden vara minst 0,6 meter breda, 0,6 meter djupa och 0,6 meter höga.

Det finns tyvärr inte så tydliga regler att luta sig mot. Mina ankor har ganska gott om plats, de flesta av dem. Men de klumpar ändå ihop sig och sover tätt ihop. I en av grupperna är det fler ällingar, fortfarande inte direkt trångt, men ungefär dubbelt så många ankor per ytenhet som i de andra grupperna. Dels får jag städa mycket oftare, dels verkar alltid någon ha blivit bajsad på, när jag släpper ut dem, vilket inte är fallet i de andra grupperna.

Men reglerna för kalkon, max 30 kg per kvadratmeter, är nog en riktlinje. Fast jag tror att det är bäst att sikta på max 20 kg, och då såklart bara nattetid och bara för en kortare tid innan man säljer eller slaktar överflödiga ällingar.
« Senast ändrad: 19 aug-10 kl 08:08 av ieenilorac »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: För trångt i kojan?
« Svar #2 skrivet: 19 aug-10 kl 07:48 »
Hmm... Det var ju inte speciellt bra regler.
Om jag räknar med att ellingarna väger mellan 0,5-1 kg och mamma 3-4kg så har jag ju rätt gott om plats i kojan. Den är ca 1,5 kvm...

Tänk att det är ok att ha dom där hela dagen! :o :o
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 1 användare
pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser