Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp sjuk get  (läst 1715 gånger)

elebo

hjälp sjuk get
« skrivet: 17 aug-10 kl 17:45 »
Hej
vår get var mager när vi fick henne, hon åt som en häst, men magrade så vi gav henne ivomec. Hon började bli bättre några dagar efter avmaskning men har nu slutat äta och står bara och hänger med huvudet. Hon dricker inget heller. Vi har tvingat i henne välling och multivitaminer samt vatten 1ggr/dygn. Vad skall vi göra? Hon har ingen diarre

elebo

SV: hjälp sjuk get
« Svar #1 skrivet: 17 aug-10 kl 19:40 »
Hon har varit hängig i 3 dagar nu. Jag får nog ringa vet om hon inte blir bättre i morgon.

Sano

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 17 aug-10 kl 20:38 »
Bra idé, gör det.  :)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Canis Lupus

• Bor på en liten skånegård i kanten av Österlen
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 aug-10 kl 11:09 »
Att tillkalla veterinär eller ringa densamma för att få råd är alltid en kanonbra åtgärd!

Låter dock som om din get har CAE, dvs get-HIV.
Leta upp det på nätet så får du mer info än vad jag kan ge. Symptom etc.

LYCKA TILL!

/B!

elebo

« Svar #4 skrivet: 18 aug-10 kl 13:41 »
Tack så mycket. Geten mår bättre i dag. Hon har börjat äta igen, och öronen hänger inte längre. Jag tvingade i henne ca 2 L vatten igår, b-vitaminer och järn.  Samt 2 dl rågmjöl som jag blandade  i vattnet. Så jag håller tummarna. Hon verkade pigg i morse.

Sano

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 18 aug-10 kl 16:57 »
Du kan alltid ringa distriktsveterinären och höra vad hon/han har att säga över telefon. Det kostar inget, men ger ofta bra hjälp och råd.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

elebo

« Svar #6 skrivet: 18 aug-10 kl 17:51 »
Ja vi kommer att göra det. Det var så vi fick avmaskningsmedlet.  Men jag har läst att om de är väldigt mask-angripna så får de små inre blödningar efter maskarna när de släpper sitt grepp. Geten kan då dö av anemi. (blodbrist). Troligtvis var det så. För hon var likblek i går. Skall fortsätta ge järn till henne. Hon verkar inte ha Get Hiv för hon har inga balansproblem eller ledbesvär. Hon var bara matt, väldigt matt. Nu äter hon grönt och öronen står upp, däremot rör hon inte kraftfodret ännu. Men vi ska nog ringa för säkerhets skull.
tack för alla era svar.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 19 aug-10 kl 00:28 »
Låter dock som om din get har CAE, dvs get-HIV.
Leta upp det på nätet så får du mer info än vad jag kan ge. Symptom etc.

Förstår inte hur du kan få det till att geten ifråga skulle ha CAE? Inget av de beskrivna symptomen tyder på det.

Min erfarenhet är (tyvärr) att CAE är en av sjukdomarna veterinärer tar till "av bekvämlighet" när de inte vet riktigt vad som är fel på djuret.... eftersom "alla" getter har "ju" smittan....  :-\

Jag tror elebo kan ha rätt i teorin att geten varit kraftigt parasitangripen och att det uppstod en mindre "förgiftning" när maskmedlet verkade. Låter som om det går på rätt håll nu iallafall! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser