Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smakar ägg från olika hönsraser likadant?  (läst 7751 gånger)

Inge Vidare

• Gäst
Smakar ägg från olika hönsraser likadant?
« skrivet: 17 aug-10 kl 15:16 »
Smakar ägg från olika hönsraser likadant eller skiljer det på något sätt?

Att hönsens kost kan påverka äggens smak håller väl alla med om men varierar äggsmaken beroende på hönsras?

Vilken ras lägger i så fall godaste respektive äckligaste äggen enligt din subjektiva åsikt?

Ronny

• Skåne
SV: Smakar ägg från olika hönsraser likadant?
« Svar #1 skrivet: 17 aug-10 kl 16:17 »
Stora ägg har mer vita procentuellt sett än små ägg. Det kan ju givetvis påverka beroende på tycke och smak. Det påstås att en del bruna värpraser inte bör ges rapsmjöl för att där skulle finnas någon koppling. I övrigt tror jag inte det är nån skillnad generellt sett mellan olika raser/blandraser.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 17 aug-10 kl 16:46 »
Jag har ingen aning, men hörde av min mamma som var i Vietnam att äggen där smakade helt annorlunda samt hade en annan konsistens. Sedan vet jag inte om det är fodret eller tillagningen som har varit framme, eller om äggen helt enkelt är annorlunda där.

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 aug-10 kl 18:34 »
Brunvärpare fattas det ett ezym för så de kan inte bryta ner raps o fiskmjöl, därför är det så låg halt fiskmjöl i fodret nu för tiden. Det kan då ge fisksmak åt äggen.
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Ronny

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 aug-10 kl 06:15 »
Brunvärpare fattas det ett ezym för så de kan inte bryta ner raps o fiskmjöl, därför är det så låg halt fiskmjöl i fodret nu för tiden. Det kan då ge fisksmak åt äggen.

Ja, just så!

Dvärghönsägg borde vara godare än ägg från stora höns eftersom den mesta smaken sitter i gulan. Fast det förutsätter ju att de ges ett foder som ger bra smak, annars borde de bli äckligare ;D
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Strajder

• Aspegården
« Svar #5 skrivet: 18 aug-10 kl 06:25 »
Smak, men ävenlukt, konsistens och färg har stor betydelse för hur man upplever att ägg smakar. Min personliga erfarenhet är att foder och äggets ålder spelar störst roll. Ägg från våra egna höns varierar över året eftersom de går utomhus vilket främst påverkar färg men även i viss mån smak. Konsistens, även på kokt ägg, tror jag framför allt handlar om hur färskt ägget är.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 18 aug-10 kl 09:14 »
Jag gillar dvärgägg betydligt mer än större ägg. Just för att det är gulan jag tycker är godast och i ett litet ägg är det mer gula i förhållande till vita än vad det är i ett stort ägg. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Brokullen

• Dalsland
« Svar #7 skrivet: 18 aug-10 kl 09:25 »
Jag har ingen aning, men hörde av min mamma som var i Vietnam att äggen där smakade helt annorlunda samt hade en annan konsistens. Sedan vet jag inte om det är fodret eller tillagningen som har varit framme, eller om äggen helt enkelt är annorlunda där.

Mina ägg ser ut och smakar tydligen precis som i spanien (enligt dom som vet)och jag utfodrar enbart med havre och snäckskal under den tiden på året hönorna går utomhus,vilket är mestadelen av året.Under mörkaste vintern får dom även lite allfoder.Fina gulor som går över åt det oranga hållet
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Inge Vidare

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 aug-10 kl 09:30 »
Jag gillar dvärgägg betydligt mer än större ägg. Just för att det är gulan jag tycker är godast och i ett litet ägg är det mer gula i förhållande till vita än vad det är i ett stort ägg. =)

Sandra, du som har så  många olika raser, om du gör ett "blindtest", skulle du kunna avgöra genom smaken vilka ägg som kommer från vilken ras?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 18 aug-10 kl 09:43 »
Enl min man "ägg fascisten" så skiljer det i smak o konstistens.
Han föredrar stora vita eller bruna ägg o tycker dv ägg är äckliga.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 18 aug-10 kl 10:12 »
Sandra, du som har så  många olika raser, om du gör ett "blindtest", skulle du kunna avgöra genom smaken vilka ägg som kommer från vilken ras?

Ev. från vissa. Då handlar det isf. om våra äldre värphybrider. För hybridägg tycker jag INTE särskilt mkt om alls (och det tror jag är för att de består av så jäkla mkt vita). :X Så jag tror nog nästan, om jag får en ORDENTLIG sked med ägg från en av våra värphybrider (typ vit eller brun lohmann), sedan en likadan mängd ifrån någon av mina andra sorter så skulle jag nog känna skillnad. Däremot skulle jag nog inte känna någon stor skillnad på övriga, utan det är lohmannens ägg... All den där vita, sedan så tycker jag inte att gulan är lika smakrik eller. Vaktelägg har en stor skillnad enligt mig (medan inget alls för andra). De har en mycket krämigare gula än vad hönsägg har.

När jag äter ägg hos min pojkvän så känner jag också en skillnad att äggen från hans höns smakar inte lika som mina hönsägg. Dock så fodrar de annorlunda och tror att det är anledningen.
Vad man ger hönsen för mat spelar ofta en stor roll i smaken, inte vad rasen är! =)

Jag äter för övrigt mest ägg under sommarhalvåret! ;D Det är då de är godast när det finns mycket grönt för hönsen att äta! Sommarägg på bilden under! ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 18 aug-10 kl 10:32 »
Håller med om att hybrid ägg är lite mera smaklösa.. MEN massa god vita i så är erfekt för mig ;D brukar alltid ge äggulan till någon annan.. sandra var mitt offer sist  ::) men vakteläggen hålelr jag med om! mycket krämigare och när du steker dom blir de mycket krispigare.. mm! och jag som inte gilarl äggulan annars gillar faktiskt vakteläggen äggula :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 1 användare
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser