Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utfodring inför betäckning  (läst 13714 gånger)

Charlotte

• -
SV: Utfodring inför betäckning
« Svar #60 skrivet: 21 aug-10 kl 15:15 »
Jag upplevde nog att han är ganska klar på den punkten men hoppas att jag har fel. Nej det förstår jag att det inte är något konstigt men jag tycker att det känns sjukt att oreflekterat få fåren att bära fler foster som de kanske får svårt att föda fram eller ta hand om, på det sättet som någon tidigare i tråden hade erfarenhet av.  Jag själv har som sagt ingen erfarenhet.
"För får med hög fruktsamhet som finull eller finullskorsningar är det inte lika givet med flushing då lammantalet ändå blir högt".
 Om tackorna blir för feta så att lamningen skapar problem har dom helt enkelt fått för myckat mat oavsett om det är kraftfoder eller grovfoder, då får man kolla sin foderstat....
                                                                                    Mvh
                                                                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #61 skrivet: 21 aug-10 kl 19:36 »
"För får med hög fruktsamhet som finull eller finullskorsningar är det inte lika givet med flushing då lammantalet ändå blir högt".
 Om tackorna blir för feta så att lamningen skapar problem har dom helt enkelt fått för myckat mat oavsett om det är kraftfoder eller grovfoder, då får man kolla sin foderstat....

Ok, jag läste väl inte den biten så´noga eftersom jag inte har finullsfår. :-[
Själv är jag i vart fall jättenöjd om mina tackor får ett lamm vardera så jag tänker undvika flushing.
En sista fråga, vilket proteinrikt kraftfoder är lämpligt att ge under högdräktighet och digiving om man som tex. Vallhunden tycker att havre innehåller för litet protein. Eller måste man kombinera säd med ett proteinkoncentrat?
Tack igen för alla svar!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Charlotte

• -
« Svar #62 skrivet: 22 aug-10 kl 00:48 »
Ok, jag läste väl inte den biten så´noga eftersom jag inte har finullsfår. :-[
Själv är jag i vart fall jättenöjd om mina tackor får ett lamm vardera så jag tänker undvika flushing.
En sista fråga, vilket proteinrikt kraftfoder är lämpligt att ge under högdräktighet och digiving om man som tex. Vallhunden tycker att havre innehåller för litet protein. Eller måste man kombinera säd med ett proteinkoncentrat?
Tack igen för alla svar!
Det är ju där det är bra att ha någon sorts hum om innehållet i grovfodret, annars är det svårt att avgöra vad man ska ska tillsätta...
                                             Mvh
                                         Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #63 skrivet: 22 aug-10 kl 09:32 »
Om man inte har koll på sitt grovfoder, så att man kan räkna ut sin foderstat, så finns det färdigfoder för får som man kan köpa....
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 22 aug-10 kl 09:46 »
Om man inte har koll på sitt grovfoder, så att man kan räkna ut sin foderstat, så finns det färdigfoder för får som man kan köpa....

Pelleterat hö?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #65 skrivet: 22 aug-10 kl 10:17 »
Pelleterat hö?

Nej, pelleterat kraftfoder...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 22 aug-10 kl 10:31 »
Nej, pelleterat kraftfoder...

Men de måste ju ha grovfoder också. Charlotte menar (tror jag) att om man inte vet vad det är i grovfodret vet man inte vad de behöver ha i kraftfodret.

Charlotte

• -
« Svar #67 skrivet: 22 aug-10 kl 10:46 »
Men de måste ju ha grovfoder också. Charlotte menar (tror jag) att om man inte vet vad det är i grovfodret vet man inte vad de behöver ha i kraftfodret.
Ja, det menar jag.
Ett färdigfoder "slår" ju helt olika beroende på vilket grovfoder man har om man vill vara noga ;)
Och man betalar dyrt för tex Energidelen i fodret om det egentligen är ett proteinkoncentrat som fattas för att komplettera grovfodret samtidigt som man riskerar obalans i foderstaten.
 Men om man inte har en susning om vad grovfodret innehåller så är det antagligen den smartaste lösningen...
                                            Mvh
                                       Charlotte

papaverace

• Uppland
« Svar #68 skrivet: 23 aug-10 kl 01:38 »
Här i norden har vi haft tamboskap sedan bondestenåldern. Getter och får först, men sedan även kor. Djuren har mjölkats.
Även renar och hästar lär ju på många håll i nordliga länder ha mjölkats under historiens gång.
Det finns som sagt analyser som påvisar att fettsyrorna påverkas även vad gäller mjölk, smör och ost!
Det finns en hel del forskningssidor man kan plöja igenom om man har lust!

Han utgår alltid från gamla fångstkulturer, innan man höll boskap. Men man får ju inte vara ologisk - visst måste det väl  ha förekommit att även jaktkulturerna mjölkade ett vilt djur som dom lyckats övermanna! Jag tycker hans mejerihat är lite överdrivet. Han menar den enorma nuvarande smör/mjölk- tillförseln i västerlandet, men man behöver väl inte alltid springa från en ytterlighet till en annan. Om nu vi kanske ätit lite för mycket mjölkprodukter, så innebär det ju inte att en eller annan smörklick eller filbunke blir vår död...

Sen är hans spannmålshat också lite överdrivet, jo jag vet allt det där med lektiner etc, och att fullkorn innehåller fytinsyror som hämmar mineralupptaget. Men fytinsyrorna bryts ju ner av blötläggning, groddning eller långjäsning. Att sen lektinerna inte HELT försvinner - skulle inte våra jaktförfäder ha knaprat lite ax från viltväxande sädesslag? Men han verkar tycka att några sädeskorn är en ren katastrof.

Man får inte glömma att den fruktansvärda explosionen av kroniska sjukdomar som startade ca 1970-80 (Demens, ADHD, Autism, Glutenintolerans, Tinnitus, Allergier etc) och där ökningen är mellan 300-30.000% (!!!) inte alls kan ha att göra med vare sig spannmål eller mjölk. T.o.m diabetes var ju ovanligt fast vi åt så mycket mer vitt mjöl och socker då. Kemikalieindustrin och gifterna som hänsynslöst sköljs över oss är väl rents förnuftsmässigt mycket troligare som bovarna. Ursäkta utbrottet...

Birgit

« Svar #69 skrivet: 23 aug-10 kl 07:09 »
Citera
skulle inte våra jaktförfäder ha knaprat lite ax från viltväxande sädesslag
Det var just det de gjorde! Därför började de ju odla spannmål under bondejärnåldern.
Angående sjukdomar, så läste jag någon utredning om att just fallen av glutenintolerans ökat , skulle bero på boomen av vällinguppfödda barn, som startade på framförallt 70-talet och framåt. Spädbarns magar var inte utvecklade för detta.
ADHD påstår vissa har ett klart samband med minskat intag av omega 3.
Diabetes bland framförallt barn började skjuta i höjden på 80-talet och har sedan fortsatt. Det var framförallt under denna period läsk drickandet ökade, samtidigt som skräpmaten också fick större grepp om våra vanor. Vi äter t.ex avsevärt mycket mer pasta idag. Vilket är just "vitt bröd".
Betänk att de sädesslag som odlades före 1900-talet var mer ursprungliga och innehöll mer mineraler och vitaminer. Mjölk och kött var inte producerat på enorma spannmålstillsatser. Det var mer likt vilda djurs motsvarande produkter och hade en bra balans mellan fettsyrorna.
Säkert spelar gifter m.m. också in. Det är säkert som så att allt detta påverkar oss och troligen mer på sikt än för stunden. Genom att hålla djur på visst sätt, kan skynda på aveln i en viss riktning. Lite märkligt att människan inte tror det påverkar henne själv ::)
Till detta kommer allt genmodifierat. Vilka signaler skickar det till VÅR arvsmassa? "det finns inget som tyder på att det påverkar" säger man, men hur blir det med kommande generationer? Det kan vi inte veta än, då detta bara är i sin vagga.

Så, därför har jag tagit avstånd spannmål spannmål, sojaprotein och konventionella metoder i vårt lantbruk. Jag vill veta att mina djur mår bra, är nyttiga och lever ett förhållandevis naturligt liv, trots att de är "tamboskap". Fåren behöver inte spannmål och är inte direkt förtjusta i det heller om inte vi människor lär dem att äta det. Alltså inget de letat upp själva om annat funnits.
De klarar bra att hålla hullet också, men de växer normalt lite långsammare än spannmålsdjuren. Vilket jag tycker är bra, så skelettet hinner med!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #70 skrivet: 23 aug-10 kl 09:31 »
Vilket jag tycker är bra, så skelettet hinner med!
Hmm.. hur tycker du dig se det ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Birgit

« Svar #71 skrivet: 23 aug-10 kl 10:02 »
Detta såg jag framförallt på "finullstiden", då jag också från början använde kraftfoder (enligt Sjödins bok).
Lammen växte fortare, men blev oftare krokhasiga och hade benproblem. Dessutom blev klövarna oftare mjuka och överväxta. Nu verkar jag nästan aldrig klövarna på mina får, bara några enstaka äldre tackor o baggar. Då kunde man få verka lammen också. Dessutom rörde sig djuren mindre, verkade mer avtrubbade i fodersök osv. Detta bidrar säkert också till att de hade vekare kotor m.m.
Detta är ju allmänt känt inom bl.a kycklinguppfödningen, där djuren drivs stenhårt med mycket spannmåls baserat foder. EU vill ju bl.a förbjuda den uppfödningen och styra över på långsammare tillväxt just för att de får mycket kroppsliga problem.
Pratade med en kycklinguppfödare på ELMIA för några år sedan. Han sålde grillad kyckling m.m. till besökarna. Enligt honom måste kycklingarna slaktas på exakt rätt vecka, annars går benen av. De kan inte bära upp sin tyngd annars, då de har en storlek som motsvarar ett normal uppfött vuxet djur, medan dessa endast är ett tiotal veckor.
Det finns många sådana här exempel om man letar. Men det är ju upp till var och en att ta till sig!
Jag har sett och varit med om för mycket för att köpa spannmåls resonemanget!

samaka

• Dalarna
« Svar #72 skrivet: 23 aug-10 kl 10:36 »
Jag köper inte parallellen med kycklingarna... gödkycklingar proppas med foder för att växa och bli stor. Det är inte ovanligt att en kyckling inom den konventionella industrin slaktas när den är 40 dagar!!! När mina kycklingar är 40 dagar är de långt ifrån slaktmogna! Men det är så, kycklingarna stoppas fulla med foder tills de inte kan gå.

Att tillskottsutfodra en tacka för att den ska klara av att ge sina lamm näring är långt ifrån den groteska scenen inom kycklingindustrin. Om vi sedan pratar lammuppfödning på 3 månader, så blir det en annan femma...

Men till syvende och sist... varför har vi hamnat här??? Lantbrukarna överlever inte annars, ska vi få bort dessa "gödfabriker" måste det ske en förändring någon annanstanns först... (och nu halkar jag ifrån ämnet, lite lätt, känner jag...  ;D)

Birgit

« Svar #73 skrivet: 23 aug-10 kl 11:14 »
Citera
Att tillskottsutfodra en tacka för att den ska klara av att ge sina lamm näring är långt ifrån den groteska scenen inom kycklingindustrin. Om vi sedan pratar lammuppfödning på 3 månader, så blir det en annan femma...
Problemet är väl att just detta ofta hänger ihop.
Dessutom, ger spannmålen fårmjölken sämre fettsyror, vilket forskningen tyder på, så skulle lammen må bättre utan att tackorna fått det.
Att tala om lönsamhet är lite bisarrt, för kraftfoder är inte gratis. Den ev. längre tiden en uppfödning utan tar, kanske inte förtar den ev. vinsten? Ser man det i ett större sammanhang är det minst lika bisarrt att producera mängder av spannmål och majs och sojaprotein på bästa åker mark för att trycka i djuren. När de är fullt nöjda med att äta grovfoder.
Problemet är ju att alla sväljer storslakterier och styckeriers önskemål om stora kroppar som kräver mindre hantering.
Allt ska helst vara närproducerat, men hur det produceras pratas väl lite om. (Importfoder från Sydamerikas f.d regnskogar t.ex. Gärna också genmodifierat, vilket både majs och soja ofta är.)

Naturligtvis dör inget får av lite kraftfoder, men att så många är så köpta av att man "måste" ge djuren det istället för att tänka själv är beklagligt, tycker jag!

Charlotte

• -
« Svar #74 skrivet: 23 aug-10 kl 11:20 »
Kan vi försöka hålla oss till ämnet: Utfodring av får, det finns andra trådar som handlar om Fettsyror, Stenålderskost osv.
                                          Mvh
                                Moderator Charlotte

Birgit

« Svar #75 skrivet: 23 aug-10 kl 11:25 »
Förstår vinken Charlotte, ska hålla tyst :-X

Charlotte

• -
« Svar #76 skrivet: 23 aug-10 kl 11:39 »
Förstår vinken Charlotte, ska hålla tyst :-X
Diskussioner angående människans kosthållning och kostens påverkan på människan passar bättre under rubriken Hälsa.
                                            Mvh
                                         Moderator Charlotte

samaka

• Dalarna
« Svar #77 skrivet: 23 aug-10 kl 11:55 »
Problemet är ju att alla sväljer storslakterier och styckeriers önskemål om stora kroppar som kräver mindre hantering.

Jo... och vi måste börja i en annan ände. Konsumenternas ände.

Att tala om lönsamhet är lite bisarrt, för kraftfoder är inte gratis. Den ev. längre tiden en uppfödning utan tar, kanske inte förtar den ev. vinsten?

De som bedriver storskalig lammproduktion har nog förmodligen räknat på det  ;). Även om man lägger mycket pengar på kraftfoder så kostar ju lammen de 3-4 extra månader man måste ha dem. Även om det bara handlar om bete. Sen kanske de maxar ut tackornas förmåga och låter dem lamma, säg 3 gånger på 2 år el så... allt för att försöka effektivisera och överleva.

Och i ett större sammanhang så hur vi än vänder och vrider på det har vi inte, på jordklotet, mark som skulle täcka allas (människors och djurs) behov av mat om vi bara bedriver ekologiskt jordbruk. Flera lamm som ska leva 3-4 mån till och ha mat dessa månader (1 ha spannmål föder ju fler lamm än 1 ha bete), mark som ger sämre avkastning per/ha etc etc.  Jag försvarar inte 3 månders uppfödning, utan jag bara konstaterar att hur man än vänder och vrider på det så finns det problem att tampas med.

Vi kastar så otrolig mycket mat till ingen nytta... vi borde kunna återanvända en hel del av de vegetariska produkter som vi bortskämda människor ratar i uppfödning av djur. I viss mån görs ju detta redan. Köttbönder som hämtar ej brukad deg och brödspån från bagerier, kasserad potatis och så, men det borde kunna utvecklas och utnyttjas mycket mer. Vilket skulle innebära en mindre belastning på vår miljö trots att man tillskottsutfodrar. Gör bönderna så blir ju inte heller kostnaden för kraftfodret så hiskelig och ekvationen borde bli ännu enklare att få ihop.

Birgit

« Svar #78 skrivet: 23 aug-10 kl 14:15 »
Det där med att marken inte räcker, det handlar om markdisposition. Att odla djurfoder på fin åkermark är inte bra disposition t.ex.
Samtidigt är idag enorma ytor av vårt svenska jordbrukslandskap igenplanterat med skog, framförallt gran och tall. Marker som våra djur kunde nyttja en stor del av året.
Det krävs ett annorlunda tänkande på många ställen på vår jord om man ska få till det. Men mer intensivproduktion tror jag inte på. Det urlakar markerna också på näringsämnen.
Naturligtvis är det bra om man kan inrätta något kretslopp, så att restprodukter från andra håll kan gå tillbaka till naturen, eller jordbruket, bara det är BRA råvaror, annars kanske de skadar mer än gör nytta.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #79 skrivet: 23 aug-10 kl 20:06 »
Du tycker alltså att jag inte borde ge havre alls utan färdigt foder från tex. Lantmännen? Det låter dyrt och innehåller säkert en massa besprutad soja från Brasilien ´som jag helst vill använda så litet som möjligt av. Jag Är beredd på att jag måste ge en del färdigmat men hade hoppats att det skulle gå att komplettera med säd.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser