Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utfodring inför betäckning  (läst 10425 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Utfodring inför betäckning
« Svar #20 skrivet: 18 aug-10 kl 23:28 »
Eller är ditt inlägg en pik till mig att jag inte bör uttala mig pga bristande erfarenhet Charlotte  ;)
Nä, det tror jag faktiskt att du förstår själv att det INTE är ;)

 Men min erfarenhet av Grovfoderbaserad utfodring (det har vi hållit på med i över trettio år, det är fåren som är "nykomlingar" här på gården) säger att kvaliten växlar så det går inte att säga att man Aldrig behöver tillskottsfodra likväl som att det inte går att säga att man Alltid behöver det). Mycket kan man lösa genom att ge "rätt" kvalite´ under olika perioder av året, men jag tycker inte man kan säga Aldrig eller Alltid ändå ;)
 Det finns egentligen inget som säger att ett hö skördat i juli (för övrigt den månad vi här uppe skördar Hö i) skulle vara så dåligt...
 En äldre vall med örter växer mer sakta och blir inte förvuxen som en yngre, kanske gödslad,  vall blir. Jag har en granne som analyserade sitt örtrika hö taget på urgamla vallar ett år, värdena (som jag inte kommer ihåg nu) var faktiskt Riktigt bra :)
 Om du läser tex Sanos inlägg ser du att kraftfodergivan som h*n skriver om kommer från en foderstatsberäkning förmodligen baserad på vilket grovfoder som ges, alltså inte något generellt som "alla" får ska ha... Vallhunden skrev enkla rekommendationer och poängterade det viktiga i att känna på fåren och kolla hullet. Så jag uppfattar inte något av inläggen som en strikt rekommendation av hur mycket man SKA ge...
                                             Mvh
                                  Charlotte
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Utfodring inför betäckning
« Svar #21 skrivet: 19 aug-10 kl 06:53 »
Citera
Birgit har Gutefår, också en härdig ras som inte är högproducerande och därför inte tarvar så mycket kraftfoder (inget?)
Jag har Gutefår OCH Roslagsfår, vallhunden och ingen av dem "behöver" kraftfoder. Det gjorde inte finullsfåren heller visade det sig.

Charlotte, fattar inte varför du alltid slår ner alla jämförelser jag gör mellan oss och djuren? Antar att du ändå inser att även människan är en biologisk varelse?
Det är tämligen säkerställt att även djuren mår bäst med en bra fettsyra-balans.
Jag har inte skrivet något om att små givor är farliga, men de påverkar direkt fettsyrorna och hur det påverkar djurens hälsa på sikt har det ju inte forskats särskilt mycket i.
Men hur man kan hänvisa till att man ger kraftfoder till tackorna för att minska miljöbelastningen är för mig en gåta ??? Sojaprotein t.ex är en väldigt stor miljöbov. Odlar du ditt eget spannmål Charlotte? Annars är det kringfraktat också + att det går åt både det ena och det andra vad gäller diesel m.m. under den produktionen. Kanske mer miljövänligt om du hade tillräckligt med grovfoder istället?
Citera
Jag vill ha Betesuppfödda lamm som belastat miljön lite genom att inte äta en massa foder som skördats med dieselförbrukande maskiner för att dom behöver växa en hel vinter till och ger tackorna en liten giva kraftfoder för att undvika det. Dessutom behöver jag lamm som kommer igång att beta på våren så att naturbetena inte förväxer..

Eller är det bara Jämtland som ska vara rent?
Det funkar att hålla, åtminstone lantrastackor i sådant hull att de mjölkar bra vid tidig lammning på enbart grovfoder.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Utfodring inför betäckning
« Svar #22 skrivet: 19 aug-10 kl 07:22 »
Nä, det tror jag faktiskt att du förstår själv att det INTE är ;)

 Men min erfarenhet av Grovfoderbaserad utfodring (det har vi hållit på med i över trettio år, det är fåren som är "nykomlingar" här på gården) säger att kvaliten växlar så det går inte att säga att man Aldrig behöver tillskottsfodra likväl som att det inte går att säga att man Alltid behöver det). Mycket kan man lösa genom att ge "rätt" kvalite´ under olika perioder av året, men jag tycker inte man kan säga Aldrig eller Alltid ändå ;)
 Det finns egentligen inget som säger att ett hö skördat i juli (för övrigt den månad vi här uppe skördar Hö i) skulle vara så dåligt...
 En äldre vall med örter växer mer sakta och blir inte förvuxen som en yngre, kanske gödslad,  vall blir. Jag har en granne som analyserade sitt örtrika hö taget på urgamla vallar ett år, värdena (som jag inte kommer ihåg nu) var faktiskt Riktigt bra :)
 Om du läser tex Sanos inlägg ser du att kraftfodergivan som h*n skriver om kommer från en foderstatsberäkning förmodligen baserad på vilket grovfoder som ges, alltså inte något generellt som "alla" får ska ha... Vallhunden skrev enkla rekommendationer och poängterade det viktiga i att känna på fåren och kolla hullet. Så jag uppfattar inte något av inläggen som en strikt rekommendation av hur mycket man SKA ge...
                                             Mvh
                                  Charlotte

Ja, Charlotte, jag förstår att det inte var menat som en pik...
Även jag som endast ger grovfoder känner ju givetvis på hullet på fåren, även om Roslagsfårens kroppsform inte direkt inbjuder till att följa vanliga hullbedömningar alla gånger  ;)
Självklart växlar kvalitén på grovfoder, men härnere brukar förstaskörden/höskörden vara avklarad två tre veckor tidigare, minst, än vad mitt fjolårshö skördades.. Vidare var det från en gammal insådd vall, och inte det örtrika fårhö man drömmer om..

Det är viktigt att nybörjare får höra att det finns mer än en väg att gå. Därför ger även jag mina tips gällande utfodring. Eftersom jag även är envis som en åsna fortsätter jag att hävda att grovfoder-foderstat är ett bättre val, både för miljön, för plånboken och framförallt för tackan..

Kanske är vi lite till mans dåliga på att förklara att det inte alltid eller aldrig behövs kraftfoder. Jag tycker inte att det är så ofta folk skriver "det kan faktiskt hända att du inte behöver kraftfoder". Oftast är det bara citat från Sjödin som skrivs, utan påminnelse om att foderstatsförslaget är beroende av grovfoderkvalitén. Då blir det inte heller lätt för nybörjare....

Good morning!
/JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Utfodring inför betäckning
« Svar #23 skrivet: 19 aug-10 kl 07:31 »
Oftast är det bara citat från Sjödin som skrivs, utan påminnelse om att foderstatsförslaget är beroende av grovfoderkvalitén. Då blir det inte heller lätt för nybörjare....

Good morning!
/JBF
Fast då läser vi helt olika ;) Jag kan inte komma på att jag hittat en massa såna inlägg...
                                          Mvh
                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Utfodring inför betäckning
« Svar #24 skrivet: 19 aug-10 kl 07:42 »
Sitter och studerar min bok "Får" av Sjödin, den är ju väl produktionsinriktad och inte alltid lätt att applicera på mina fyra tackor eller att förstå för en amatör så jag skulle behöva litet hjälp! Jag har 2 unga (varav en något mager) Helsingetackor och två feta blandras tackor.
1. Jag vet att några av er inte ger spannmål över huvud taget men jag antar att detta kräver ett perfekt och analyserat hö? Mitt hö är inte analyserat, från första skörden, grönt och ganska örtigt men även delvis väl grovt. 
2. Bör jag flusha, jag har ingen strävan att få många lamm? Eller ska unga och magra tackor flushas?
3. Bör baggen få kraftfoder under betäckningen, förstår inte varför men i Sjödins bok står att "baggen ska ha samma mat som tackorna under betäckningen"? Om nu tackorna ska flushas...

Med en så liten besättning så är Sjödins bok inte den bästa litteraturen, välj istället Lars-Åke Fags bok som vänder sig till oss med ett mindre antal djur.

Att ditt hö innehåller en del grovt är inte hela världen, viktigare är att det innehåller en blandad flora av olika örter och gräs och att det är välbärgat (använd som Birgit nämnde dina sinnen, smaka, lukta, titta).

Vill du inte ha många lamm per tacka så skall du inte flusha, behöver du däremot ge nån tacka lite extra pga lågt hull så rekommenderar jag kornkross.
Är någon ungtacka mager efter sommaren så behöver hon kanske avmaskas, men istället för avmaskningsmedel från apoteket rekommenderar jag att du ger fåren lövträd, framför allt asp, att gnaga barken ifrån. Jag ger det till min lilla flock under hela året med undantag under sommaren så de istället tar allt sly som växer upp i hagen.
Tänk också på att får är individer precis som vi och olika raser kan se olika ut i jämförelse. Själv har jag en tacka som alltid är frodig och rund medan en annan är född karpryggad trots att hon har normalhull, men jämte varandra ser det ut som om en är mager.

Jag har, just som du, en liten flock (eller grupp) på bara 3-4 tackor + bagge (Roslagsfår) och då är det  lättare att se och bedöma varje individs hull och hälsa än om man har många djur och kanske på olika platser. Du och jag kan lätt ägna varje djur i vår lilla flock en god stund varje dag och på så sätt upptäcka i god tid om någon faller av i hull eller hälsa. Vi behöver därför inte ge extra kraftfoder "utifall-att" utan bara när det verkligen behövs och då bara till den individ som behöver få det.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Utfodring inför betäckning
« Svar #25 skrivet: 19 aug-10 kl 07:54 »
Jag har Gutefår OCH Roslagsfår, vallhunden och ingen av dem "behöver" kraftfoder. Det gjorde inte finullsfåren heller visade det sig.

Charlotte, fattar inte varför du alltid slår ner alla jämförelser jag gör mellan oss och djuren? Antar att du ändå inser att även människan är en biologisk varelse?
Det är tämligen säkerställt att även djuren mår bäst med en bra fettsyra-balans.
Jag har inte skrivet något om att små givor är farliga, men de påverkar direkt fettsyrorna och hur det påverkar djurens hälsa på sikt har det ju inte forskats särskilt mycket i.
Men hur man kan hänvisa till att man ger kraftfoder till tackorna för att minska miljöbelastningen är för mig en gåta ??? Sojaprotein t.ex är en väldigt stor miljöbov. Odlar du ditt eget spannmål Charlotte? Annars är det kringfraktat också + att det går åt både det ena och det andra vad gäller diesel m.m. under den produktionen. Kanske mer miljövänligt om du hade tillräckligt med grovfoder istället?
Eller är det bara Jämtland som ska vara rent?
Det funkar att hålla, åtminstone lantrastackor i sådant hull att de mjölkar bra vid tidig lammning på enbart grovfoder.
Ehh, det är inte Jag som brukar slå ner på förmänskligande av djur i alla lägen, men det gäller alltså bara i vissa situationer;D
 Jag köper mitt spannmål från en granne som odlar det i sin Ekologiska växtföljd för att bryta vallen. Det fraktas Flera kilometer :o
 Varför tror du att jag inte har tillräckligt med grovfoder ??? Däremot kanske det inte lyckas med att få den kvalite´som krävs för en vettig grovfoderuppfödning av får vartenda år...
 För mig är det en högst intressant att inte stirra sig blind på vad Jag tror är ekologiskt bäst eller inte... Jag tycker att mat skulle klimatmärkas istället för KRAV-märkas om det är den globala uppvärmningen man är ute efter att stoppa... Men det är ju inte säkert att man själv gynnas då, det kan tom vara så att de stora effektiva konventionella gårdarna är bättre för miljön än vad man är själv när man sitter och gnider runt med sina halvgamla/gamla maskiner och spyr ut avgaser även om det låter bättre att slå sig för bröstet och säga att man minsann är en liten ekologisk producent...
 Nu lämnar jag denna diskussion eftersom varenda tråd som efterfrågar något om utfodring halkar ner i detta dike som Vallhunden skrev, vi skulle kunna kopiera våra svar så slipper man sitta och skriva varje gång...
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Utfodring inför betäckning
« Svar #26 skrivet: 19 aug-10 kl 11:43 »
Citera
Jag vill ha Betesuppfödda lamm som belastat miljön lite genom att inte äta en massa foder som skördats med dieselförbrukande maskiner för att dom behöver växa en hel vinter till och ger tackorna en liten giva kraftfoder för att undvika det.
Härav min tolkning att du inte producerar tillräckligt med grovfoder. du vill ju på något sätt skynda på lammtillväxten, eller fattar jag helt fel?

Detta dike, vem skapar det? så fort jag tar upp min inställning får jag mothugg av bl.a dig Charlotte.
Jag har inte propagerat för KRAV-märkning, endast att man bör vara ekologisk och därmed minska på konstgödsel och bekämpningsmedel, som på sikt aldrig kan vara bra för vare sig miljön eller plånboken!
Däremot tycker jag också att man borde utveckla detta med klimatsmart produktion och det är ju bl.a att låta djuren gå ute på naturbeten under en lång säsong. Att låta djuren röja bland sly istället för att springa omkring med röjsåg i tid och otid osv.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Utfodring inför betäckning
« Svar #27 skrivet: 19 aug-10 kl 13:15 »

Hur kommer det sig att Gotlandstackorna ej återhämtar sig på ett par månaders semester? Det skulle vara intressant att veta, då rasen ju ändå är en lantras med många goda egenskaper kvar (tex att de ser ut som skinn och ben när de går med lamm  :D)
Mycket nyttigt som du skriver Vallhunden. Det är nog ganska vanligt att det matas på med kraftfoder till förbannelse, med lamningsproblem till följd.

/quote]

Ja, det kanske beror på att jag har magra naturbeten och sockerhalten sjunker mer i det betet än andra beten på vall ??? :o
Det beror också på varifrån dom startar när de ska äta upp sig ;D

Angående analyserat hö, så går väl det an om man tar sitt hö själv!! Då vet man ju var det är skördat och när och kan hålla ordning på balarna. Om man som jag köper in höet, så kan det variera väldigt mycket och det är inte möjligt att vare sig kräva analys, eller att skicka själv. Man får helt enkelt titta på smältbarheten på det och hoppas att det är bra. Sen är det att känna på tackorna och gissa!!! Då är det viktigt att de är i normalhull när man går in i en foderperiod, annars kan det hela sluta med katastrof... Därför vill jag att mina tackor ska vara i bra kondition. Om sedan andra tycker att det inte är så noga, eller vet exakt vad de petar i sina får, så är väl det bra för dom!!!
« Senast ändrad: 19 aug-10 kl 13:19 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Utfodring inför betäckning
« Svar #28 skrivet: 19 aug-10 kl 14:17 »
Tråkigt att det blev tråkig tongång i tråden. Det är väl intressant att diskutera skillnader i fårhållningen? Dikesnedfallningen får vi nog skylla på oss alla och inte bara på en...  (:)

Jag vet inte riktigt hur jag skall tolka dina första två smilisar i ditt senaste svar Vallhunden, men min fråga var seriöst menad.
Som tillägg vill jag säga att även jag vill ha mina tackor i god kondition, det är väl inte det vi har diskuterat här, bara olika vägar att nå målet? Eller?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Utfodring inför betäckning
« Svar #29 skrivet: 19 aug-10 kl 14:52 »
Jag skulle gärna hålla mina tackor med bara grovfoder och har haft den intentionen mer än fler gånger, men det hela fallerar varje gång. Jag kan inte hålla dem i hull med bara grovfoder. Vi har några allmoge, kött och finull/rya.

Funderar lite över detta som vallhunden skriver om hur tackorna ser ut under digivning, exakt så är det. Det är ju givetvis så att får naturligt skall pendla upp och ned under säsongen, det är deras livscykel (ger man mat åt andra så då tappar man själv, jag såg själv ut som ett benrangel när jag ammade mina barn), men frågan är vad en inspektör säger när han ser mina utmärglade får under digivning och när jag dessutom berättar att jag inte ger dem en gnutta kraftfoder... vi vet alla vad de lärda i böckerna säger om utfodring och jag tenderar att tro att det är dessa som inspektörerna till största delen lutar sig tillbaka mot när de ska bedöma óm jag sköter mina tackor som jag ska eller inte. Det smäller nog inte så högt att då försöka hävda att får mår bättre utan kraft.... Hur det nu än må vara.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Utfodring inför betäckning
« Svar #30 skrivet: 19 aug-10 kl 16:17 »
Det var inte min mening att sprida någon tråkig ton! Jag ber om ursäkt om det uppfattats så!

Mina två första smiliesar antar jag är de som handlar om att naturbeten inte ger lika bra "hulluppgång" som vall?
Jag vet inte hur det är nämnligen, eftersom jag bara har naturbeten och inte har funderat på varför mina tackor inte får tillbaka sitt hull. Men om andra har vallåterväxt att beta, så kan det förklara saken, kanske?

Det är naturligtvis inte alla som inte repar sig, men som sagt, en del gör det inte. Och eftersom jag inte har koll på näringsvärdet i grovfodret, utan det visar sig undet vinterns gång, så vill jag har upp tackorna i hull innan vintern.

Jag förstår inte varför denna diskussion är ett problem, egentligen. Var och en gör det som passar den egna gårdens förutsättningar. Vad jag däremot hävdar är att man inte ska ge sig på en enbart grovfoderbaserad fårhållning om man är nybörjare! Det är så mycket annat som man måste lära sig först, innan man går in på finliret, så jag tycker bestämt att man ska vänta tills man har tränat upp sitt djuröga så pass att man ser om någonting inte står rätt till!

Först måste man lära sig vad som är normalt, innan man kan se om något inte är rätt. Så tycker jag.

Därför rekommenderar jag nybörjare att använda kraftfoder till att börja med, sen kan man göra annorlunda om det fungerar på den gården...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Utfodring inför betäckning
« Svar #31 skrivet: 19 aug-10 kl 16:53 »
Nej, inte beskyller jag dig för att det blivit tråkig ton! Det är bara tråkigt att det blir tråkig ton när detta skall diskuteras. Jag håller med dig i det du skriver Vallhunden. Var och en gör så som den vill och så som det passar den egna djurhållningen. Och det är ändå bra att folk inser att det finns mer än en väg till Rom! Och alla stångar vi oss blodiga för vår egna väg dit.... ;D

Är det så att djuren är så urfallna och magra att man är rädd för en anmälan, då får man ju tänka om i sin utfodring. För en nybörjare kan det vara lika svårt att se om en tacka är fet eller om den är mager, alltså borde det vara lika "farligt" för en nybörjare att ge kraftfoder som att inte ge... Välfärdssjukdomar p g a överutfodring på kraftfoder är ju inte heller roligt för någon.
Lagom är bäst!
Mina var vid både gott hull och vid god vigör på min foderstat i vintras, och jag hoppas givetvis att alla andras får var det också!
//
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Utfodring inför betäckning
« Svar #32 skrivet: 19 aug-10 kl 20:58 »
Tack till er som gett som gett konkreta tips, jag tar till mig att man kan sköta detta på olika sätt, beställer hem havre (från grannen!) så har jag när det känns som att det behövs. Som någon skrev så har jag bara 4 tackor och jag har inga problem att i tid notera om någon av dem börjar magra. I övrigt har jag några kommentarer till debatten: 
Birgit skrev:" De producerar mer lamm, mera mjölk men sämre kvalité, lammen behöver mer för att växa bra eftersom fettsyra balansen i mjölken inte är rätt och tackan lakar ur sig för att hon mjölkar för mycket och är i obalans?"
Jag har ingen aning om det stämmer men det jag VET är att kvinnors bröstmjölk är helt opåverkad av kvinnans närinsgstatus förutom om hon är helt utmagrad. Det tycker jag är häftigt och känner mig osäkert på att det skulla vara sämre löst hos våra vänner djuren. I övrigt Birigt så sympatiserar jag med din och JBF's filosofi som jag hoppas att med ytterligare kunskap kunna anamma så småning om.
Till er som är "kraftfoderförespråkare" så tror jag att kraftfoder i vissa fall har sin plats i fåruppfödningen men blir litet skrämd då flera av er tar upp rädslan för sjurskyddsinspektörer som ett skäl att ge kraftfoder. Jag är som sagt ny i branchen men om vi lever i ett samhälle där kompetenta och djurälskande människor riskerar att dras inför rätta stup i kvarten så är det chockerande!
Jag har inga planer på att analysera höet till mina fyra får, och det analyserade hö som finns på markanden här är hästhö. Själv köper jag mitt hö från en bonde i grannskapet som försöker ge mig det hö som passar får bäst.
Så tack en en gång för engagerade svar! / Jenny
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Utfodring inför betäckning
« Svar #33 skrivet: 19 aug-10 kl 21:09 »
Jag har suttit på facebook för länge nu, och kom på mig själv med att försöka "like" ditt inlägg  ;D! Du har ditt på det torra Jenny! Lycka till med ulltottarna!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Källtorparn

  • Inlägg: 97
    • Västmanland
SV: Utfodring inför betäckning
« Svar #34 skrivet: 19 aug-10 kl 21:31 »
jag hade ett kanonförslag åt dig, men när jag läste ditt sista inlägg så föll allting på målsnöret lite grann eftersom din besättning var så liten som 4 tackor..
men jag kan väl skriva ner mina idéer i alla fall, en vacker dag kanske din skock har växt..

om jag skulle försöka mig på en kraftfoderfri uppfödning så skulle den inte vara helt fredad ifrån spannmål ändå..

jag skulle odla helsädesensilage innehållande både spannmål och baljväxter, t ex:
korn-ärter-vallinsådd
alternativt
vårvete-åkerböna-vallinsådd
detta foder skulle jag skörda vid spannmålens "mjölkmognad", sen kan man, de flesta åren hinna med att ta en vallskörd på återväxten som ger ett spätt och trevligt ensilage..

år 2 på denna vall skulle jag ta ett tidigt hö, innan axgång för att få ett spätt och attraktivt hö, sen skulle jag låta återväxten bli lite "gammal" för att få ett foder som kan vara lämpligt som sinfoder åt tackorna..

detta förutsätter ju visserligen att man odlar sitt eget foder och kan ha minst 2 olika skiften/bitar för att rotera odlingen på..

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Utfodring inför betäckning
« Svar #35 skrivet: 19 aug-10 kl 21:36 »
jag hade ett kanonförslag åt dig, men när jag läste ditt sista inlägg så föll allting på målsnöret lite grann eftersom din besättning var så liten som 4 tackor..men jag kan väl skriva ner mina idéer i alla fall, en vacker dag kanske din skock har växt..
Jag har tyvärr varken mark eller tid nog att odla eget foder.
Tack för att du försökte i alla fall!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Källtorparn

  • Inlägg: 97
    • Västmanland
SV: Utfodring inför betäckning
« Svar #36 skrivet: 19 aug-10 kl 21:42 »
Jag har tyvärr varken mark eller tid nog att odla eget foder.
Tack för att du försökte i alla fall!
misstänkte det men det kanske är någon annan som kan ha nytta av mina idéer och förslag, eller jag kanske blir sågad jäms med fotknölarna..

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Utfodring inför betäckning
« Svar #37 skrivet: 19 aug-10 kl 22:11 »
misstänkte det men det kanske är någon annan som kan ha nytta av mina idéer och förslag, eller jag kanske blir sågad jäms med fotknölarna..
;D ;D Ja, man får passa fotknölarna.. Men det är uppfriskande med lite diskussioner! Skönt att vi inte alla säger Ja tack amen till varandra!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Utfodring inför betäckning
« Svar #38 skrivet: 19 aug-10 kl 22:18 »
Som nybörjare fick våra tackor lite foder ett par veckor efter betäckning plus ensilage fram till lammning. Men det slutade vi med eftersom vi fick lite problem med lammningen. Vår grupp är lite blandad, texel, mjölkfår, finull och blandras. Finullsfåren fick ofta tre/fyra stycken så vi ändrade på utfodringen. Nu får de ensilage om bete inte finns. När de lammat så får de liten skopa kornkross, pelets, morötter en gång dagligen de första 5-6veckorna. Hur länge de får extra foder beror på hur de ser ut. Nu är det vanligare att de får två, enstaka tre.

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Utfodring inför betäckning
« Svar #39 skrivet: 19 aug-10 kl 23:16 »
Som nybörjare fick våra tackor lite foder ett par veckor efter betäckning plus ensilage fram till lammning. Men det slutade vi med eftersom vi fick lite problem vid lammningen
Vad för storts problem? Menar du att de blev feta så att de hade svårt att föda?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser