Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa torp eller ej...  (läst 15551 gånger)

manna

• -
SV: Köpa torp eller ej...
« Svar #60 skrivet: 06 okt-10 kl 09:21 »
När det gäller syll och bjälkar så är allt rotten to the core efter hela långsidan  :'( Jag kommer inte att få något golv förrän både bjälkarna i väggen och syllen i golvet är utbytta och just jobbar jag på att få tag på sjutumsbjälkar. När golvet i köket ligger åker golvet upp i rummet  :P

Okej, så syllen behöver bytas. Inte jordens roligaste jobb, men heller inte tråkigare än att man orkar med det (jag har ett eget syllbyte att ta tag i till våren, ett projekt jag inte direkt längtar efter). När du säger "bjälkarna i väggen", menar du ständarna då? Att det har gått fukt i dem så att du behöver skarva dem i nederkant mot syllen? Problem med golvbjälkarna oxå, så att infästningarna i/mot syllen är fuktskadade?

Se till att bli kompis med en schysst sågare! Det är guld att bara lyfta luren, göra en beställning och sedan hämta virket. Bra priser och fin service, det behöver man när man donar med gamla hus.

Sånt här är spännande! Ruinromantiker som jag är, går jag igång på rassliga hus. :)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 06 okt-10 kl 10:41 »
Nja, de kan ju självklart vara tjockare som jag kan hyvla av. Men tunnare är tveksamt eftersom de ska hålla upp en bärande konstruktion. Jag kommer att behöva sammanlagt ungefär 30 löpmeter men just nu är jag glad för allt jag kan få tag på  :D Jag behöver ungefär 10 löpmeter för att få till köket
Jag har en del stockar som suttit i en utbyggnad till ladugården.. De är garanterat inte 7*7 tum, eventuellt kan de vara 7 tum på ena hållet. Skulle tro att de är bortåt 5 metar långa. De har ju suttit som bärande bjälklag så de har ju lite "hack" insågade för att fästa de andra stockarna i, men det går ju lägga i lite bitar i "hacken".

Men nu vet jag ju i.o.f. inte vart i Sverige du håller hus.. :)

Helenin

• Närke
« Svar #62 skrivet: 06 okt-10 kl 21:35 »
Men nu vet jag ju i.o.f. inte vart i Sverige du håller hus.. :)

Jag reser flitigt mellan Göteborg, Vänersborg, Hällekis, Göteborg så bor du efter E45, E6 eller E20 i Västra Götaland kommer jag att passera förr eller senare  8)
Släpp sargen!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 06 okt-10 kl 21:52 »
Jag reser flitigt mellan Göteborg, Vänersborg, Hällekis, Göteborg så bor du efter E45, E6 eller E20 i Västra Götaland kommer jag att passera förr eller senare  8)
Njaa.. Bor mera i riktiga Sverige.. Typ Östergötland, upp mot Sörmlandsgränsen.. :)

Wobbeke

• -
« Svar #64 skrivet: 31 dec-10 kl 20:15 »
Hejsan!
Hur går det med torpet? Står själv i husköpartagen, dock inte lika mycket att gör som du har, men tråden verkar trevlig och jag hoppas på lite inspiration!

Ha det bra
Mia
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1121 gäster, 2 användare
Falin, DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser