Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fodermängd till 3-mån. grisar?  (läst 9064 gånger)

Källarbacken

• Månskensbonde
    • Dalarna
Fodermängd till 3-mån. grisar?
« skrivet: 16 aug-10 kl 17:35 »
Jag har två Linderödsgrisar som är snart 3 månader, men funderar lite på hur mycket foder de ska ha,  de får Lantmannas Klara-foder, men har ej  hittat hur mycket de ska ha per dag.
Är det någon som har kläm på det? mvh Stina

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Fodermängd till 3-mån. grisar?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-10 kl 19:57 »
Jag skulle ge ca 2 kg dag mvh.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 aug-10 kl 09:32 »
2 kilo foder räcker till en 55 kilos vanlig gris..

Är everkligen en linderödare så tung i den åldern?

Qiz

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 aug-10 kl 18:43 »
"Vanliga" slaktsvin får fri tillgång upp till ca 60 kg. Därefter begränsas givan pga att de blir för feta annars. Kan tänka mig att en 12 veckors Linderödare väger 20 kg ca. Rätta mig gärna om jag har helt fel.  :)
Men din fodergiva beror ju på hur fort du vill att de ska växa plus att de kanske har en annan fettansättning än "vanliga" slaktsvin (detta kan jag inte) De orkar nog dock inte trycka i sig mer än ca ett kg foder/gris vid den vikten.

Mvh Zandra

Ronny

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 aug-10 kl 01:48 »
Överutfodrar man linderödare omvandlar dom bara proteinet till fett. Fri tillgång till Klara skulle jag inte ge. Det är som att kasta pärlor för svin. Vill man få ett smakligt linderödskött så måste de få växa i sin egen takt. Håll koll på grisarna så de är i lagom hull och se tiden an. 1 kg låter mer rimligt än 2 kg.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Mat..
« Svar #5 skrivet: 18 aug-10 kl 02:27 »
Nilsegården kanske menade 2kg till de två att dela på? dvs ca 1kg var.
« Senast ändrad: 18 aug-10 kl 23:56 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Källarbacken

• Månskensbonde
    • Dalarna
Fodermängden påökad!
« Svar #6 skrivet: 18 aug-10 kl 16:41 »
Nu har jag ökat på mångden till nästan 1 kg per gris per mål (två mål om dagen) de smaskar i sig å orkar allt! De får även lite potatis, äpplen o dyl, då kanske de inte orkar äta allt. De har tillgång till hö, men det ser mest ut som att de myser i höet å inte äter så mycket av det.

Ska ha koll på dom så dom inte blir för feta... Tusen tack för alla svar!

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 aug-10 kl 08:14 »
Ja..man utfodrar inte efter vad dom vill ha..utan efter en plan man har för att det ska gå ihop sig hyfsat..
Mina skulle gladeligen klämma i sig 7-8 kilo om dan..men då blir ju ekonomin därefter.. :)

40+

• Våran "lilla" Ida
« Svar #8 skrivet: 19 aug-10 kl 23:45 »
Håller med Ronny . Kolla på grisen  :) Mina  får i mattråget nu när dom är 14 veckor ca 0.5 kg / gris men sen har jag även fri tillgång på hagarna så 0.5 kg är bara fodret  sen tar dom och äter röter , sly mm mm
Nybliven gårdsägare

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 2 användare
gorlan, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser