Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bockjakt på måndag!!!  (läst 5924 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
bockjakt på måndag!!!
« skrivet: 14 aug-10 kl 15:01 »
nån som ska ut o prova lyckan?
Fjäderfän och kaniner

Attes matte

• Jämtland
SV: bockjakt på måndag!!!
« Svar #1 skrivet: 14 aug-10 kl 15:32 »
Jag har fan inte fått tummen ur och skjutit in min nyärvda bössa än, så det kanske inte blir direkt på måndag, men nog tusan hade jag tänkt försöka knäppa mig en bock eller två.  :D
Tänkte testa med lockpipa, har ni bra erfarenheter av det?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 aug-10 kl 16:56 »
Jag har fan inte fått tummen ur och skjutit in min nyärvda bössa än, så det kanske inte blir direkt på måndag, men nog tusan hade jag tänkt försöka knäppa mig en bock eller två.  :D
Tänkte testa med lockpipa, har ni bra erfarenheter av det?

/Sara
Att locka funkar så länge det är brust, sen skrämmer det mer än det gör nytta

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 aug-10 kl 16:57 »
nån som ska ut o prova lyckan?
Jajamen. Nu går det mot ljusare tider (hösten). ;)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 14 aug-10 kl 17:22 »
Att locka funkar så länge det är brust, sen skrämmer det mer än det gör nytta

Okej, och hur vet man hur länge dom brunstar...? Här uppe (Jämtland) lär ju brunsten komma senare än i söder dom den gör för älgen, eller?

/Sara

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 aug-10 kl 17:27 »
Okej, och hur vet man hur länge dom brunstar...? Här uppe (Jämtland) lär ju brunsten komma senare än i söder dom den gör för älgen, eller?

/Sara

Jag har inte superkoll på det, men det låter rimligt.
Om du lockar, så är det revirbocken du är ute efter, småbockar drar sig ofta undan istället. Mitt råd är att studera lite hur djuren beter sig först.  Och det är jui inte farligt att testa. Misslyckas du med en bock ena dagen, så är han kvar i området sen också. Dom far oftast inte så långt iväg

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 14 aug-10 kl 17:30 »
Jag har inte superkoll på det, men det låter rimligt.
Om du lockar, så är det revirbocken du är ute efter, småbockar drar sig ofta undan istället. Mitt råd är att studera lite hur djuren beter sig först.  Och det är jui inte farligt att testa. Misslyckas du med en bock ena dagen, så är han kvar i området sen också. Dom far oftast inte så långt iväg

Ja, jag får testa helt enkelt... ;)

Såg en film på YouTube där det kom tre-fyra bockar på samma lock, det var lite häftigt!  ;D

/Sara

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 aug-10 kl 17:44 »
Javisst.

Jag fick vi ett tillfälle se 4 bockar ryka ihop och stångas . Så allt kan hända

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 14 aug-10 kl 17:58 »
Javisst.

Jag fick vi ett tillfälle se 4 bockar ryka ihop och stångas . Så allt kan hända

Vi har väldigt mycket rådjur här, så det ska bli spännande att se vad som händer!  :D

/Sara

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 14 aug-10 kl 18:05 »
hubertus harskrikspipa lurar bock  (den är till rävlock egentligen)
blåser man hårt blir det väldigt höga ljusa toner.. har fått fram många bockar när jag lockat räv med den..

förra årets bockjakt blev det  en grävling på 5meters håll med studsaren.. han låg och sov så jag fick väcka den .. inte mycket skinn kvar där att bereda..
Fjäderfän och kaniner

regnpipan

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 aug-10 kl 21:50 »
Måndag och tisdag är det semeser av någon oförklarlig anledning   ;D

Jag har viss koll på bockarna här. Har i år tänkt mig renodlad pürch, inget långtråkigt sittande i ett mer eller mindre rangligt torn för mig inte...
Studsaren går bra men jag funderar på att byta ammo. Använder en 6,5:a och har hittills i sommar kört en blöt klass 2 ammo eftersom jag jagat räv. Nu funderar jag på antingen oryx eller hammerhead (var det väl) så jag ställer väl om siktet vid morgondagens besök på skjutbanan. Tänkte vara beredd ifall det skulle finnas någon mindre gris att smyga på, vi beslutade i jaktlaget att det var fritt fram så länge jakttabellen följs.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 aug-10 kl 04:43 »
Vi har väldigt mycket rådjur här, så det ska bli spännande att se vad som händer!  :D

/Sara
Javisst. Du ska inte synas, inte höras och inte lukta (lämna vittring) så får du en lyckad jakt.
Hoppas att det går bra för dig på din preimärjakt

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 15 aug-10 kl 18:49 »
På måndags kväll för min del
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

regnpipan

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 aug-10 kl 08:39 »
Har varit ute morgon och kväll både måndag och tisdag. Först på tisdag kväll fick jag span på ett lämpligt djur. Ansmygningen var fågelvägen 300 m och gick genom ett mindre skogsparti i vilket jag mötte en get på 10 m håll. Geten anade mig men blev aldrig oroad utan traskade lungt vidare. Därefter kunde jag smyga ut i skogsbrynet och komma inom lämpligt skotthåll (45-50 m). Bocken stod med rumpan mot mig så jag fick vänta en stund innan den vinklade upp. Skottet gick och bocken hoppade rakt upp och försvann in i skogen. Satan! Men det kändes ju bra.
Smög fram, hittade inget blod på skottplatsen men gick en kort vända in i skogen. Hittade inget. Tog mig hem och ringde fram en bra eftersökshund som dök upp en kvart senare.
45 minuter efter skottet var vi på plats med hunden och hittade genast mycket blod samt lungrester. Hunden sökte in i skogen och efter 50 m låg bocken i en liten grop täckt av en mindre gran. Inte konstigt att jag inte såg den när jag var inne första vändan. Skottet var en bra lungträff som punkterat båda lungorna samt ett av de större kärlen till hjärtat. Faktiskt lite förvånande att den hann så långt som den gjorde innan den stupade.
Nu hänger han i slaktkylen inne i ladan. Det är ju på tok för varmt att låta den hänga framme....

Så då var bockjakten slut för i år för min del. Nu väntar jag bara på att det skall slås lite vallar och säd... Då blir det rävvak istället, för räv det har vi extremt gott om. Stammen behöver definitivt skattas om det inte skall bli svältdöd för en massa ungrävar i vinter.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 19 aug-10 kl 01:21 »
Min rådjurspremiär kommer att bli häftigt försenad...  ::) Igår var jag nämligen och tatuerade mig, vilket normalt sett inte skulle innebära några problem... Men det är en rätt så rejäl tatuering på högra foten, så jag får inte på mig några skor!!!  ;D Ha ha! Och skor är ju rätt lämpliga att ha i skogen, så jag får vänta lite... Typiskt, men men, det blir nog nåt framöver... ;)
Håller tummarna för er andra så länge!  :D

/Sara

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 21 aug-10 kl 11:01 »
Har varit ute morgon och kväll både måndag och tisdag. Först på tisdag kväll fick jag span på ett lämpligt djur. Ansmygningen var fågelvägen 300 m och gick genom ett mindre skogsparti i vilket jag mötte en get på 10 m håll. Geten anade mig men blev aldrig oroad utan traskade lungt vidare. Därefter kunde jag smyga ut i skogsbrynet och komma inom lämpligt skotthåll (45-50 m). Bocken stod med rumpan mot mig så jag fick vänta en stund innan den vinklade upp. Skottet gick och bocken hoppade rakt upp och försvann in i skogen. Satan! Men det kändes ju bra.
Smög fram, hittade inget blod på skottplatsen men gick en kort vända in i skogen. Hittade inget. Tog mig hem och ringde fram en bra eftersökshund som dök upp en kvart senare.
45 minuter efter skottet var vi på plats med hunden och hittade genast mycket blod samt lungrester. Hunden sökte in i skogen och efter 50 m låg bocken i en liten grop täckt av en mindre gran. Inte konstigt att jag inte såg den när jag var inne första vändan. Skottet var en bra lungträff som punkterat båda lungorna samt ett av de större kärlen till hjärtat. Faktiskt lite förvånande att den hann så långt som den gjorde innan den stupade.
Nu hänger han i slaktkylen inne i ladan. Det är ju på tok för varmt att låta den hänga framme....

Så då var bockjakten slut för i år för min del. Nu väntar jag bara på att det skall slås lite vallar och säd... Då blir det rävvak istället, för räv det har vi extremt gott om. Stammen behöver definitivt skattas om det inte skall bli svältdöd för en massa ungrävar i vinter.

Min bockapremiär slutade redan 5.45 i måndags morse :-\ Då jag sköt en bock på ett småländskt hygge. Avstånd 110 m. Det kan gå för fort ibland... Det var för mig som för regnpipan, på skottplatsen låg lungrester och ljust blod men var tog bocken vägen ??? Jag skjuter 30-06, orynx, och rekylen gör att man ofta inte ser var djuret tar vägen men jag vet att om jag hittar sådana spår på skottplatsen ligger djuret inom 20-50 m. Dessutom låter det som om din bock markerade på ett sätt som indikerar en bra hjärt/lungträff. Eftersök med hund är naturligtvis bra (framförallt för hunden) men oftast överflödig. Djuret ligger där ofelbart. Ska pröva lyckan ikväll igen men nu i det skånska slättlandskapet  :) Hoppas det finns lite brunst kvar i bockarna...
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

regnpipan

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 23 aug-10 kl 07:52 »
Jag skjuter 30-06, orynx,

själv testade jag oryx för första gången i min 6,5:a denna bockjakt. Har tidigare haft en massa av normas fabriksladdade "rådjursammmo" som passat förnämligt men den tillverkas väl inte längre (jag har i alla fall inte hittat den i någon av de butiker jag besöker). Jag upplevde oryxen som väldigt hård, är osäker på om den över huvud taget expanderade. Nu spelar det i detta falll ingen roll eftersom det gick bra. I fjor använde jag federals powershok, men den var i gengäld alldeles för mjuk (perfekt rävkula). En bra sak är dock att powershoken och oryxen i min bössa har ett träffläge (på 80 m) som endast skiljer 3 cm (i höjdledd). Det undlättar när man växlar mellan olika jakter.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #17 skrivet: 24 aug-10 kl 14:50 »
Jag laddar barnes tsx 150 grain till 300 wm och den fungerar bra till rådjur o räv mvh

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #18 skrivet: 24 aug-10 kl 15:51 »
Jo, orynx är ganska hård, men en fantastisk kula med bra precision. Dessutom expanderar den fint även i en relativt smal rådjursbog - till ca dubbla diametern är min erfarenhet. Minimal köttförstöring! Jag har även plockat ut en kula från en älgtjur som jag sköt i fjol och som satt i bogbladet. Perfekt expansion med i det närmaste 100% restvikt. Den första kulan jag testade i min okunskap för många år sedan var Norma Vulcan. Min första bock fick en bra träff men kulan splittrades och jag hittade mantelbitar och bly i princip i hela bukhålan samt sadel  >:(. Visste inte då att det var en varmintkula. Fortsätt med dina orynx är mitt råd. Jag har aldrig blivit besviken  :D.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

regnpipan

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 25 aug-10 kl 08:09 »
Fortsätt med dina orynx är mitt råd.

Jo det var tanken det, speciellt som den (i min bössa) ligger så nära en bra varmintkula i träffläge (federal power-shok)

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 4 användare
JohannaKalvhult, Ollefund, fri, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser