Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jämna "rosenbuskar" längs marken i aug?  (läst 2072 gånger)

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
Jämna "rosenbuskar" längs marken i aug?
« skrivet: 13 aug-10 kl 18:18 »
Kan man klippa ner en halvdöd rosenbuskshäck nu, för att sedan få nya skott till våren? Här hemma finns någon småplanta här o var av liknande sort, som jag rent av sliter upp gång på gång, men den kommer ändå tillbaka. Så häcken borde komma tillbaka den också?

Ser ung. ut såhär; http://www.lund.se/ImageVault/Images/id_2384/compressionQuality_0/conversionFormatType_WebSafe/ImageVaultHandler.aspx

Ledsen om detta är en dum fråga men ja är helt grön på detta området... Tack!
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Tulipanros

• Gäst
SV: Jämna "rosenbuskar" längs marken i aug?
« Svar #1 skrivet: 13 aug-10 kl 18:43 »
Hej...
Du borde vänta ett par månader. Annars är risken stor att plantorna inte fattar någonting och får det svårt att komma upp i vår.
Täck gärna.

För mer tips gå in på odla.nu. Jättebra sida.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #2 skrivet: 13 aug-10 kl 18:55 »
Tack! Har precis hittat sidan och läser just i detta nu om den "magiska JAS-tiden"  ;)

Så jag väntar med att klippa ner den till någongång i slutet av sept, okt då? Dom nämner att buskarna annars kan hinna skjuta skott innan vintern som då inte hinner bli träiga och fryser sönder under vintern. Fast det lät enklare så som du förklarade det.  ;D

Tack för snabbt svar!  :D
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 13 aug-10 kl 18:56 »
Ja, kapar du dem nu kommer de troligen inte att avmogna i tid i höst, utan får stora vinterskador. Beskär vid vanlig tid, när björken har musöron, istället, så har de bäst möjlighet att klara behandlingen med gott resultat. Du slipper onödiga vinterskador och busken har maximal tid på sig att både komma igång och hinna avhärda innan nästa vinter.

Ge gärna näring, typ täckning med gräsklipp, tidigt nästa vår (fast efter tillväxten kommit igång, typ när det är dags att klippa gräset första gången, det därför gräsklipp är bra - gratis, ekologiskt, och växer vid rätt tid) och en gång till vid midsommar. Sedan ingen mer näring, annars ökar risken för vinterskador.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #4 skrivet: 13 aug-10 kl 19:02 »
Jo känner till musöron-begreppet, kanske är bäst att vänta.  :) Tack för näringstipsen, jag funderade just på det när jag svarade på förra inlägget! Jag har på sista tiden börjat bli intresserad av odling och trädgårdsunderhåll & hoppas kunna hantera det en vacker dag. Den dagen jag får trädgård vill säga.  ;)

Tack igen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser