Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lös i magen  (läst 2576 gånger)

Appeltorp 13

• Gäst
Lös i magen
« skrivet: 13 aug-10 kl 11:03 »
Har sökt lite här i tråden men inte hittat tillräckligt med svar, så jag tänkte be om er hjälp, alla snälla kunniga människor som gärna delar med er av er klokskap!

Hade vet här för någon vecka sedan, för våra två vuxna getter hade magrat hastigt under de senaste dagarna. Vet sa att betet är för klent, och att alla som har betesdjur häromkring måste stödmata sina djur med hö eftersom det regnat för dåligt. Sätt dem på hö, sa hon. Hon lyssnade på vom och hjärta/lungor, Ellen lät bra men Talisker lät inte som hon skulle i vommen. Hon fick vitaminsprutor och ordinerades vomstart, vilket jag gav i tre dagar. Vid mjölkning lyssnar jag alltid "amatörmässigt" på vommen (örat till sidan), och hennes har åter börjat låta som ett brusande vattenfall.

De får hö, går kvar på betet, avmaskades tidigare på säsongen (samma vet) och får sly av lövträd i stort sett dagligen (vi har inte så mycket barrträd här på slätten). Hon går med killing och jag brukar bara mjölka några tag vid kraftfodergivan för att upprätthålla hennes mjölkningsträning. Vid morgonmjölkningen igår såg jag avföring som var lite lös, och till kvällen var det värre, idag är det absolut att klassa som diarré. Kan tillägga att Talisker är ledargeten och ofta kör bort de andra från hus och mat, så det är möjligt att hon kan ha fått mer hö än de andra, fast vi har gjort två separata foderhäckar och har försökt dosera lite varsamt till en början.

Så vad tror ni? Hann inte ringa vet under telefontid (min lilla människokilling tar mycket tid...) och nu är det till att vänta till imorgon eller ringa jouren. Vill helst inte behöva lägga ytterligare en tusenlapp på ett veterinärbesök, men gör det förstås om det behövs. Jag har läst om kol och krita, att utesluta allt utom hö och vatten, att ge mer grenar etc. Ge mig tips och råd!

Sussilo

• Gäst
SV: Lös i magen
« Svar #1 skrivet: 13 aug-10 kl 11:35 »
Vet ju inte hur stora/små marker dina getter går på, men har svårt att förstå att betet i augusti kan vara för klent för getter. Diarré brukar de inte heller få av för klent bete. Det kan de däremot få av sommarbete och även blött gräs. Att getter blir litet magra när de har killingar är heller inget ovanligt. Hö skulle jag också ge dem vid diarré, det är viktigt för magarna och alldeles ofarligt. Vid diarréer har jag tagit bort allt kraftfoder (inget kraftfoder på sommaren) och gett enbart hö och sly + bete.
« Senast ändrad: 14 aug-10 kl 08:23 av Sussilo »

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 aug-10 kl 14:07 »
Tack för svar Sussilo! Vi drog ner på kraftfodret, fortsatte med hö och sly och höll utkik ("Nu bajsar hon, kom hit!" :P ;D) och redan i lördags var det fast avföring igen. Nu har vi blåst faran över, åtminstone för den här gången.

Det är så svårt att veta hur mycket veterinären faktiskt kan om getter. Hon är jättebra på kor och verkar hela tiden tänka i "kotermer" när hon undersöker och diagnostiserar våra djur, idisslare som idisslare liksom. Vi har haft dem i 1,5 år så lite har jag ju lärt mig, men jag vänder mig förstås till vet när någon är dålig och jag inte kan lösa det själv. Hennes teori om det klena betet verkar stämma eftersom getterna lägger på hullet igen nu när de får hö, och när jag ringde hit henne var det för att de tappat hull väldigt snabbt, på bara någon dryg vecka. Killade gjorde de i april, och Talisker går med killing mest bara för att vi inte vill dela upp vår pyttelilla flock (men det får vi väl göra snart ändå).

Vi har inte jättemycket mark åt getterna, utan alternerar mellan två hagar, den ena c:a 2500kvm och den andra drygt 4000kvm. När vet blev hitkallad hade vi just satt tillbaka dem i den lilla hagen, och de har verkligen inte betat ner gräset särskilt mycket.

Menar du förresten att du inte ger kraftfoder alls på sommaren? Veterinären sa att jag skulle fortsätta ge Talisker kraftfoder även då hennes vom inte lät som den skulle. Det skulle ge energi och var på inget sätt farligt. När jag har läst här på forumet brukar de flesta rekommendera att man tar bort kraftfodret helt om vommen är i olag.

Nu kom jag ifrån ämnet lite, sorry, men ibland vet jag inte vad jag ska tro om vet och hennes getkunskaper. Hon gör sitt bästa och geten mår bättre i alla fall. Stort tack igen! :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 21 aug-10 kl 16:38 »
Grattis till människokillingen!

Kraftfoder åt get som har ett BRA bete brukar vara överflödigt, men om betet är magert, så måste de förstås ha tillskott.  Har Du kollat möjligheten om det kar vara parasiter på det nygamla betet?  Kanske det smakade så blääää, att de inte kunde få något innanför läpparna?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 sep-10 kl 09:42 »
Har inte varit inloggad på ett tag. Stort TACK för grattiset! :-*

Kan man kolla parasittrycket själv? Hur gör man det? Samtliga getter är avmaskade med Noromectin (tror jag det heter) för ett par månader sedan, och jag förstod det på veterinären som att en gång per säsong skulle räcka. Avmaskningsmedlet rekommenderades inte ens till lakterande djur om mjölken var avsedd för human konsumtion, och jag vill helst inte behöva genomlida en ny mjölkkarens. :P

Talisker mår bra nu och har sakta men säkert lagt på hullet igen. Hennes vomm låter bra, hon äter som hon ska och verkar mindre vrålhungrig när kraftfodret kommer. Naturligtvis är hon ivrig som vanligt, men hon skvätter inte ut halva portionen av ren glupskhet som hon gjorde innan. Nu betar getterna lite mer igen, framförallt på eftermiddagen då gräset är torrare, och mumsar glatt i sig allt extra godis som kommer när grannarna beskär sina träd! :)

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 sep-10 kl 08:24 »
Menar du förresten att du inte ger kraftfoder alls på sommaren? Veterinären sa att jag skulle fortsätta ge Talisker kraftfoder även då hennes vom inte lät som den skulle. Det skulle ge energi och var på inget sätt farligt. När jag har läst här på forumet brukar de flesta rekommendera att man tar bort kraftfodret helt om vommen är i olag.

Skönt att Talisker är bra igen och hoppas allt är väl även med lilla människokillingen :D! Getternas hull har avgjort när och hur mycket/litet kraftfoder de fått, oavsett årstid. Att kraftfoder på inget sätt är farligt för getter kan jag inte hålla med om. Men allt beror på vilken gethållning man har. På getgårdar med mjölkproduktion är kraftfoder nödvändigt för produktionen. Jag planerade så killingarna föddes lagom tilll vår/sommarbetet så betessäsongen utnyttjades maximalt. Har inte gett kraftfoder på sommaren till friska getter i lagom hull, istället ris, löv, grenar, bark, hela träd, salt och mineraler. Kraftfoder är det första jag skulle ta bort om en getmage är i olag. Ska du avmaska en gång/säsong, bör du växla mellan preparatgrupperna för att bl.a. undvika resistens.
« Senast ändrad: 04 sep-10 kl 08:34 av Sussilo »

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser