Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur behandla kalkben på höns med benbefjädring?  (läst 12538 gånger)

tranicos

• Västergötland
hur behandla kalkben på höns med benbefjädring?
« skrivet: 12 aug-10 kl 19:52 »
Kollade över mina höns idag och tror att de eventuellt kan ha benkvalster eller kalkben.

Min undran är hur man behandlar detta på höns som har fjädrar på benen. Den höna som ser värst ut är en Sabelpoot medan de andra är dvärgkochin. Ska man klippa bort fjädrarna på benen och hur gör man i så fall det? Gör det ont på hönsen?

Eller ska man tvätta och smörja in så gott det går mellan fjädrarna?

Läste någonstans att det inte drabbar kycklingar och att de därmed inte behöver behandlas, men hur gamla kycklingar gäller det?

Tacksam för svar!

//Linus

Torry

SV: hur behandla kalkben på höns med benbefjädring?
« Svar #1 skrivet: 12 aug-10 kl 20:01 »
Du behöver inte klippa bort fjädrarna, tror dessutom att det kan vara smärtsamt. Pensla på parrafinolja eller matolja eventuellt kan du ju doppa hela benet i olja, fast då blir det riktigt kladdigt, om du doppar får du göra det på morgonen annars halkar dom av pinnarna.
//Torry

tranicos

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 12 aug-10 kl 21:10 »
Skönt att jag inte behöver klippa några fjädrar.

En kompis som haft problem med kalkben var precis förbi och kunde konstatera att det verkligen var kalkben. Tänkte att jag ska behandla alla vuxna individer i flocken, eller borde jag även ta hand om kycklingarna?

//Linus

Gröneholms fjäderfä

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 aug-10 kl 18:33 »
Tenutex från apoteket tycker jag är bäst. Köpte det där nya sprayet, dyrt var det och funkade inte alls.

Det tar tid innan det läker men avlagringarna trillar bort snabbt efter tenutexbehandling. Har de haft mycket behandla en gång till efter ett tag.

mr

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 13 aug-10 kl 22:59 »
Tenutex funkar fint... Jag tog över ett par dvärgkochin för ett par år sen som nog hadde haft kalkben rätt länge... De blev jätte fina igen...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 14 aug-10 kl 09:15 »
JAg brukar blanda tenutex med salisylsyravaselin 2% (finns också p apoteket). Hälften av varje. Salisylsyran löser upp avlagringarna så att de trillar av lättare. Funkar kanon.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tranicos

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 14 aug-10 kl 09:45 »
Tack för alla råd!

Sabelpoothönan som är värst drabbad har jag tvättat med såpvatten och smort in med vaselin (ja, bara benen då, inte hela hönan) och satt i karantän. De andra ser inte alls lika illa ut men det blir en tripp till apoteket för att införskaffa lite ammunition då. :)

Men hur var det med kycklingarna egentligen? Ska jag behandla dem med? De har inga symptom än vad jag kan se och jag läste på SVA att det inte drabbar kycklingar. De är ca fem eller åtta veckor beroende på ras.

//Linus

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 14 aug-10 kl 10:04 »
Jag skulle avvakta med att behandla kycklingarna. Håller du på med dina djur regelbundet märker du ju om de får symptom och kan behandla då.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

trallallaa

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 aug-10 kl 10:14 »
Jag har tendens att alltid köpa höns med kalkben  :-[.
Jag har behandlat dem på detta sätt.
(men då har det varit riktigt illa däran)
Frontline behandling på hönan/tuppen, masserat in benen med barnängens olja och sedan tenutex. Detta har jag gjort tre dagar på raken , inte frontline, den kör jag förstås bara en gång.
Sedan en gång i veckan, i tre veckor.
Där efter anser jag hönan färdig behandlad och de har aldrig fått tillbaka det...

Visst, giftkur, men bättre få bort allt på en gång, istället för att smådutta...

tranicos

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 14 aug-10 kl 12:45 »
Nu har jag varit på apoteket och köpt tenutex & salisylsyravaselin.

Blandade hälften av varje och smorde in benen på hönan som är värst drabbad. Hinner inte med att ta alla hönorna idag så hon fick bli lite av en försöksråtta då hon går i egen bur för tillfället. Borde jag smort in med matolja direkt eller ska jag låta de andra medlen verka i fred först?

//Linus

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 14 aug-10 kl 15:35 »
Jag brukar endast använda dessa två preparat. Dagligen i början (3 dagar ca) och därefter en gång i veckan.

Mexxi

« Svar #11 skrivet: 30 jan-11 kl 14:57 »
Hej!

Kan jag behandla min tupp nu på vintern? Eller är det dumt att smörja benen när det är minusgrader???
Mycket tacksam för råd, tycker så synd om honom! Han är den enda som inte fått fina fötter efter ivomec och fet salva i somras. Tycker att det verkar som om han har ont dessutom. Det märkte jag aldrig när jag behandlade alla.

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #12 skrivet: 30 jan-11 kl 15:30 »
Mina sultaner fick kalkben av en inlånad ruvhöna (aldrig mer...) och de har ju stooora tofflor. Dag 1 fotbad och våtbortning av fötter, frontline + salisylsyreolja, dag 2 + 3 mera olja, borsta bort det som lossnat dag 4 + 6 tenutex dag 7 olja och borstning, mera tenutex
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #13 skrivet: 29 mar-11 kl 21:32 »
det är min tuppsfötter som finns i bildarkivet. så det verkar vara lindrig kalkben.. kolla in här på eran tråd.. tänkte kan man andvända detta.. http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=111364
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 3 användare
LimJans, Nataks, Suzanne Svensson

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser