Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakt  (läst 1625 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Slakt
« skrivet: 11 aug-10 kl 18:47 »
 Jag slaktade min första kanin för ett par dagar sedan och tillagar den nu i ugnen.
Det blev massa "hinnor" kvar över hela kaninen när jag flått den och nu i ugnen
blir det liksom som kycklingskinn.. Får ni också så? Gjorde jag fel när jag flådde
eller måste man putsa bort det efteråt? Hur gör man i så fall det på enklast möjliga
sätt. Tyckte det var väldigt besvärligt nu när jag försökte, så jag struntade i det
och stoppade in den i ugnen i alla fall.

Sen så luktade det inge vidare när jag slaktade heller, men det är väl bara jag som
inte var beredd på det. Fast köttet luktade inge vidare nu heller tyckte jag.. Hoppas
det blir bättre när det grillat färdigt.. Man kan väl inte räkna med restaurangklass
på maten första gången man slaktar ett djur och liksom inte vet alldeles säkert hur
man gör allt...
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Slakt
« Svar #1 skrivet: 11 aug-10 kl 23:16 »
Hel kanin i ugnen blir lätt torr och tråkig, tycker jag. Testa med stekpåse eller folie. Krydda väl!!!  Lergryta brukar också bli bättre...

Köttet på låren blir suveränt när man skär loss det som grytbitar eller till wok  :)

Lukten är ju svår att svara på, men det ska lukta som rå kyckling ungefär...

Skinn? På kyckling blir det ju knottrigt liksom, och väldigt gott och saftigt under. Kanin får en tråkig seg-torr yta i ugnen, som sagt.
Landsflykting i storstan...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 11 aug-10 kl 23:36 »
Bland annat på ryggen så sitter det en väldigt seg hinna ytterst. Den brukar jag dra/skära av innan jag tillagar sadel, men på en hel kanin är det ju lite knivigare. Då får man "skala" av den innan man äter istället.

Angående lukten... Sköljde du kaninen efter du slaktat färdigt? Det ska man göra nämligen... ;)

Och jag håller med Potatisblomma, kanin i ugnen, bara som den är, blir rätt tråkig och torr. Utom möjligtvis "vingarna" (frambenen). Dom blir ALLTID goda!  :P Det är min favoritdel på kaninen... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #3 skrivet: 12 aug-10 kl 10:01 »
Angående att skölja slaktkropparna så började jag göra det efter att ha läst här om alla fördelar. Jag upplever dock att en sköljd kanin lättare blir torr än en som inte "badat" efter slakten.
Har någon mer jämfört?
Jag upplever alltså att de torkar till under den tid jag låter dem hänga (ca ett dygn).
Kanske har det också samband med årstid? Jag sköljde kanske kropparna under den period när det ändå är som lägst luftfukt...
Mest nyfiken på om någon mer har märkt en sådan skillnad.
MVH/S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 16 aug-10 kl 16:40 »
Ja, jag sköljde..
Men det smakade bra efter den grillat sig ändå.
Nu har jag slaktat tre till idag som har "hängt på tork" (droppar blod) som jag snart
skall ta ur och flå.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 16 aug-10 kl 18:02 »
Ja, jag sköljde..
Men det smakade bra efter den grillat sig ändå.
Nu har jag slaktat tre till idag som har "hängt på tork" (droppar blod) som jag snart
skall ta ur och flå.

Öhm... tar du inte ur och flår dom direkt när du avlivat...??  ???

/Sara

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 aug-10 kl 20:28 »
Jo, det gjorde jag också, fast missade det nu andra slaktomgången.. :-[ men
det gick hyffsat ändå tror jag. Får väl se när de hamnat i grytan. Men det luktade
typ lika bägge gångerna.. Kanske ska lukta så då...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 17 aug-10 kl 21:55 »
Ja alltså, det luktar ju inte mazarin inuti kaninen direkt... ;) Men sen när den är urtagen och klar ska det ju bara lukta färskt kött. ;)

/Sara

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 18 aug-10 kl 11:36 »
Hmm...
Mja, färskt kött luktade det inte bara... Det luktade liksom maginnehåll sen med... :-\
Fast jag tagit ur allt och sköljt och inget gick sönder första gången. (Nu sist gick det
sönder en del..) Men det verkar som lukten sitter i hinnorna runt köttet liksom, och
det sätter sig i händerna som när man håller på med färsk fisk (fast inte lika mycket
förstås)... Gör jag nåt fel när jag flår kanske, så jag inte får med allt jag ska?

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser