Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är rimligt att ta betalt?  (läst 7934 gånger)

flax

• Halland
Vad är rimligt att ta betalt?
« skrivet: 11 aug-10 kl 17:54 »
Har fått förfrågan av en inackordering att sköta mockningen till hennes häst, och kan tänka mig att göra detta, men vad är ett rimligt pris för arbetet?

Har rätt så låg boxhyra mot att man sköter vissa åtaganden (5st /häst och vecka) och har inte tänkt mig att sköta mockning utan att ta betalt, men som sagt, vad är rimligt?
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Snoken

• Gäst
SV: Vad är rimligt att ta betalt?
« Svar #1 skrivet: 11 aug-10 kl 20:26 »
Gillar du att mocka eller ser du det bara som extra jobb att ta hand om en till box? Är det spilta eller box? Såna saker kan man också väga in tycker jag, om man funderar på att göra ett undantag för någon i sitt stall.

flax

• Halland
« Svar #2 skrivet: 11 aug-10 kl 20:36 »
Det gäller en box, och jag älskar ju inte att mocka, men kan mycket väl tänka mig att göra detta mot rimlig ersättning, problemet är bara att jag inte vet vad det är! ???

Snoken

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 aug-10 kl 20:47 »
Jag har mest erfarenhet av Ingen service och All service, alltså rätt låg eller rätt hög hyra. Svårt att "räkna ut" vad man ska ta för bara mockning om ingen annan service ingår. Tidsmässigt tar det ju inte så länge så enligt timlön kan man kanske inte räkna, då får du inte mycket för det. Äsch... Svårt! Har du låg hyra från förut gör det kanske ännu svårare att hitta en bra balans så att ägaren vill belata och du känner att du inte gör det gratis.

flax

• Halland
« Svar #4 skrivet: 11 aug-10 kl 21:04 »
Du var ju just inte mycket till hjälp ;)
Tänkte mig 30-40:-/ dag.
Är det mycket? Eller lite??

Luff

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 11 aug-10 kl 21:20 »
Är det varje dag? - 40 kr x 30 dagar = 1200 kr är ganska saftigt på landsbygden.
Är det en person som är schysst och som inte tar hela handen om den får ett bra pris så vore ett månadspris på 700 lagomt.
Det tar för mig 10 min att mocka en box så jag skulle tycka det var ok för den summan.
//Luff

kråktorparn

« Svar #6 skrivet: 11 aug-10 kl 21:29 »
Vi har en som skottar boxar i helger.
Hon får 25 kr per box, hon gör 7 boxar i timmen. Det är halmboxar.
Hon tjänar 800 på knappt 5 timmar.

flax

• Halland
« Svar #7 skrivet: 11 aug-10 kl 21:48 »
Tack för input.
Har funderat lite till, och tycker nog att trettio spänn borde man kunna ta utan att skämmas.
Men lyssnar gärna till fler kommentarer, alltid blir man lite klokare av att ta del av andras åsikter! :D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 aug-10 kl 22:07 »
Tycker absolut att du kan ta 30 spänn..... hästar skitar ju ner väldigt olika mycket och för mig tar det minst 30min att mocka.... PUST....

..... vad kostar ett paket cigaretter nuförtiden..... tycker nog att en mockning är värt ett paket cigg iallafall  .... om man nu röker :-X annars tycker jag man kan dra den parallellen åtmindstånde ........andras skitgöra ska man ta betalt för ;)

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 11 aug-10 kl 22:27 »
vi bor på lansbyggden och får betala mellan 1800-2000kr för allt mat ut och in släpp mockning och då behöver vi inte ta någon helg med.
« Senast ändrad: 11 aug-10 kl 23:15 av Jennydalby »
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Eulalia

• -
« Svar #10 skrivet: 11 aug-10 kl 23:13 »
Jag tycker att det är skillnad om det är en stor eller liten häst samt hur tungmockat det är. Strö som ska gås igenom eller bädd där bara högarna ska ut? Jag bor lite utanför en stad och för stor häst kan box med helinackordering (dvs mockning o strö ingår, in- o ut samt fodring) kosta upp mot 2500 utan ridhus. För mindre hästar mellan 1000-2000 beroende på stallstandard. Är det närmare Sthlm kostart det MYCKET mer. Har nyligen letat nytt stall... Blev lösdrift med tillgång till stall och box där jag bara mockar ibland så det blev ett mellandyrt pris.
Hedemorahöns, Birmakissar o Islandshästar

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 11 aug-10 kl 23:16 »
detta va till en d-ponny som är JÄTTE lätt att mocka till bajsar i ett hörn pissar i mitten alltid.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

flax

• Halland
« Svar #12 skrivet: 11 aug-10 kl 23:31 »
Jag har full förståelse för att man får olika betalt för själva boxplatsen beroende på var man har stallet. Det är ju som att köpa en lägenhet - olika priser i olika delar av landet och dyrare ju mer centralt... Men betalning för arbetet i sig bör ju inte avgöras av stallhyran.

Eller?

fjäderfän

« Svar #13 skrivet: 12 aug-10 kl 08:48 »
jag fick 4000kr i månaden när jag mocka 6 boxar varje dag.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #14 skrivet: 12 aug-10 kl 10:45 »
Men betalning för arbetet i sig bör ju inte avgöras av stallhyran.

Eller?

Egentligen inte men jag tror att det lätt blir så ändå.

Kanske du ska fråga din bekant vad hon tycker att tjänsten är värd?

En snabbmockad box hade jag kunnat tänka mig 20 kr/gång. En tungmockad 30kr/gång.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #15 skrivet: 20 aug-10 kl 23:11 »
Stall som jag läst om tar 80 spänn för en mockning.
Gaanska dyrt.
Dv. höns, undulater & ragdoll

evel

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 21 aug-10 kl 00:11 »
Skulle ta minst 500kr/mån, 700 låter också överkomligt som ägare. Stall jag har varit och tittat på tog allt från 50kr-65kr/gång = saftig månadskostnad om man behöver hjälp varje dag  ::)
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

Luff

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 21 aug-10 kl 00:32 »
En del stall tar hutlöst betalt för att slippa alla extratjänster.
Javisst, vi kan byta täcke, mocka osv varje tjänst kostar 60 kr/dag och tjänst. Vips så slipper man alla frågor.

Goaste lappen såg jag i vårvintras i ridskolestallet. En privathäst stallades upp där tillfälligt och på spiltväggen hade ägaren satt upp en lapp. Den utgjorde instruktioner innehållande 4 olika täcken i olika kombinationer beroende på temperatur över 5 plusgrader eller under, stallvistelse eller hage.
Under denna instruktiva text hade personelen skrivit;
Täckbyten ingår ej i detta stall.
//Luff

Qiz

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 21 aug-10 kl 07:06 »
Där jag hade min häst, ett stall i Tuve Gbg, kostade stallhyran 3000 kr/ mån. Då ingick ensilage, fodring, en torvbal i veckan, in- och utsläpp.Man fick inte lov att ha eget grovfoder om man inte ville ha ensilage och man fick inte ha annat än torv som strö. Ville man ha hjälp med mockning så kostade det 100 kr per gång.
Mvh Zandra

Hönz

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 21 aug-10 kl 08:15 »
En kvart från Malmö har vi tagit 1500 kr, för in/ut, täcke på/av samt mockning på vardagarna. Mockning utgjorde nog 500 spänn av hyran. Inget foder ingick, inte heller strö. Hade vi gjort det idag så hade strö ingått (vi har halm, dumsnålt att inte det ska ingå)
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser