Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solosåg  (läst 3996 gånger)

blev

• Ångermanland
    • Byggboy
Solosåg
« skrivet: 25 maj-06 kl 04:11 »
Har sågat några år med solosågen och önskar lite små tipps som underlättar sågningen.Jag har ett här  :)Jag har sågat till en liten ribba på 13mm tjock som jag lägger på stockklon och då ser jag direkt var kedjan kommer ut ur stocken(underkant av kedjan) då är det lätt att ställa in så man följer märgen när man delar stocken  ;)

Skytten

• Skåne
Re:Solosåg
« Svar #1 skrivet: 28 maj-06 kl 09:15 »
När jag monterar BIG MILL på en hemmagjord stocktrappa, så uppstår problem med stockar som inte är jämntjocka.

Jag mäter på den tjockaste sidan sträckan från underkant till märgen, och så hissar jag upp den andra sidan, så det bli jämt.

En anordning som består av en bräda som kan höjas med en enkel domkraft.

Jag har oxå gjort trappan lite högre än, vad som tipsas om i handboken, så att jag slipper stå för böjd, när jag sågar.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Filip Skräplund

Re:Solosåg
« Svar #2 skrivet: 30 maj-06 kl 14:11 »
Det här knepet är säkert välkänt för de flesta, men jag har träffat solosågare som beklagat sig över att brädorna får ojämna mått när det bara är några tum kvar av blocket.
Logosol säljer ett slags saxliknande stöd, men dom är inte billiga.
Istället kan man lägga en tvåtumsplanka på stockhyllorna och ovanpå denna den kvarvarande blockdelen,
så slipper man nedhäng.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 2 användare
Galaxie, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser