Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Marek? Vad gör jag nu?  (läst 1389 gånger)

_olfi_

• Medelpad
Marek? Vad gör jag nu?
« skrivet: 08 aug-10 kl 19:00 »
För ett tag sedan plockade jag ut fem st kycklingar ur en större grupp kycklingar (födda i april, hyfsad storlek nu alltså) för att de var lite magra och såg deppiga ut. Ett par veckor tidigare hade jag coccidios på dem så jag tänkte att de fått ett "återfall" och satte in esbetree på allihopa, även de som inte visat några symptom. Ur fem-gruppen tillfrisknade tre mycket snabbt och flyttade till en annan bur (dock inte in till de friska djuren pga smittorisk). De andra två blev istället sämre med följande symptom: vinglighet som blir värre och värre, till slut låg en av dem mest på sidan och sprattlade med benen, men egentligen ett hyfsat allmäntillstånd (äter och dricker bra). Min första tanke var förstås marek, eller hade jag överdoserat esbetree som orsakat detta...?

Nu undrar jag såklart om ni tror att det faktiskt är marek? Det var så konstigt alltihopa, då de andra tillfrisknade. Hade de tre bara coccidios medan dessa två redan från början hade marek? Och varför har inte mina andra djur blivit sjuka fastän de bott på samma ställe? Om inga fler djur drabbas, ska jag då anta att överlevarna bär på smittan och är det nånting jag bör meddela andra om när de köper djur av mig? Nu blev det mycket på en gång.. tacksam för svar ;D

« Senast ändrad: 08 aug-10 kl 19:06 av _olfi_ »
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: Marek? Vad gör jag nu?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-10 kl 19:15 »
Svårt att säga vad de lider eller led av. MEN kycklingar som har haft eller blivit behandlade blir aldrig lika livskraftiga som de som inte haft det.  Flytta omkring djuren är heller inget bra då de lätt blir stressade av detta och i regel är det ju stress som utlöser coccidios.

_olfi_

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 08 aug-10 kl 19:27 »
Grejen är ju att symptomen med benen som pekar åt alla olika konstiga håll passar in på marek. Om de skulle ha haft coccidios så är ju inte detta symptom som är normala i såna fall? Om det är marek eller inte är ju ganska viktigt att veta, och frågan är ju om jag kommer kunna sälja några djur när de får veta att man "eventuellt" haft marek i flocken.... Egentligen blev de snarare mer avskiljda från varandra än flyttade, våra burar är byggda så att man kan dela av dem i två delar vid behov vilket jag gjorde så stressen har isåfall inte kommit utav en flytt, även om jag kanske uttryckte det så i mitt första inlägg...
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 08 aug-10 kl 19:29 »
Marek uppkommer oftast vid stress eller om man har förmånga höns på ett utrymme.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

_olfi_

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 08 aug-10 kl 19:38 »
Marek uppkommer oftast vid stress eller om man har förmånga höns på ett utrymme.

Skulle marek kanske kunna ha brutit ut för att de redan var försvagade av coccidiosen? För trångt hade de definitivt inte i alla fall...

gernsö

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 08 aug-10 kl 20:45 »
kycklingar som är svaga bli ofta så svaga att de rammlar ner på sidan och ligger och liksom sprattlar lite för att ta sig upp igen, men har oftast svårt att klara av att resa sig igen. kan det vara n ågot sådant.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

_olfi_

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 08 aug-10 kl 21:52 »
kycklingar som är svaga bli ofta så svaga att de rammlar ner på sidan och ligger och liksom sprattlar lite för att ta sig upp igen, men har oftast svårt att klara av att resa sig igen. kan det vara n ågot sådant.

Det ser liksom mer ut att vara nåt fel på koordinationen, de har försökt att springa lite också men med tvivelaktigt resultat om man säger så.. sen blev det ju bara värre och värre. Båda är för övrigt avlivade nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser