Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon nybliven jägare här?  (läst 2011 gånger)

Pe4r

• Gäst
Någon nybliven jägare här?
« skrivet: 08 aug-10 kl 02:50 »
Börjat intressera mig för jakt, även fiske som jag provat i mina tidiga år, mest pimpelfiske då.

Vad har ni att säga om jakten, vilka är de största "stenarna" i arbetet att läsa?

Vad kom ni ihåg med av det ni lärt er?

Hört att det kommit ut nytt teorimaterial för 2 veckor sen, så det här att gå ut på Blocket och köpa en billig bok är nog ingen idé.
Man vill ju inte läsa att vinterdäck ska användas på sommarn och sommardäck på vintern  (:)

Bäst att ta del av det senaste materialet så vet man att allt blir rätt från början.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Någon nybliven jägare här?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-10 kl 03:29 »
även om det är en del pengar så rek jag att köpa det nya materialet. man vill gärna ha böckerna att kunna gå tillbaka till och då är det ju bra med så ny info som går.

vet när jag tog körkort så hade jag min teoribok liggande i bilen i några år för då och då så åkte den fram. spec när det blev någon disskution med en förståsigpåare =)
likadant är det med jaktboken, lägg den i bilen och läs när du får lite tid över för det är en del som behöver bankas in.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 08 aug-10 kl 03:55 »
Jag rekommenderar en intensivkurs över en 4 dagar eller så. Den jag gick började på torsdag morgon och sen användes söndagen till att skjuta upp på. Jag skulle inte ha fixat att läsa det på studiecirkel, skulle glömma bort mellan gångerna vad jag läste till förra gången =D

Det jag tyckte var lite krångligt var att läsa in sig på alla djur och fåglar, vilken tidpunkt på året de brunstar, kalvar osv och hur alla jä*la fåglar ser ut. Det är skrattmåsar och kindgäss högt och lågt och jag tyckte alla har olika tider de är lovliga på. Tack och lov fick vi lära oss lite knep för att komma ihåg fåglarna...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Pe4r

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 aug-10 kl 07:58 »
Nu är jag väl den som ska ha lite lugnare studietakt men nog kan en intensivkurs gå bra bara man förberett sig väl.

Vet att dom har sådant inom amatörradion i Sundsvall bl.a. med 2-3 kurstillfällen under åren.

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 08 aug-10 kl 14:12 »
Jagar sedan många år. Jag rekommenderar inte en intensivkurs. Har sett alltför många "jägare" som fått "examen" på det sättet. Inga av de jaktlag jag är med skulle acceptera en nyutexaminerad dito efter 4 dagars intensivkurs. Ta det lugnt och läs in dig noggrant med det nya excellenta materialet från svenska jägarförbundet, och det kanske viktigaste, häng med någon erfaren jägare ut på jakt och lär av dem. Detta är kanske minst lika värdefullt. Lycka till och jag bidrar gärna med mina erfarenheter.
« Senast ändrad: 08 aug-10 kl 14:14 av Quercus »
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Pe4r

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 aug-10 kl 14:21 »
Jag har lite kontakter, även en man på 80+ som jag tror har jagat i många år.
Jo det var exakt det jag var inne på, ta god tid på sig och läsa in sig och försöka vara med i diskussion och sen då man väl kommit en bra bit på väg då kostar man på sig några lektioner med prov och sen är allt klart.

Jag tog skoterbeviset för kanske 8 år sen, körde lite ATV på skolan och nu 5 år senare är i princip all teori bortglömd, men jag skulle inte säga nej till att kursa igen än om jag har den där lilla plastlappen......

regnpipan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 aug-10 kl 22:12 »
jag tog en intensivkurs eftersom det var vad jag kunde få loss planerad tid till. i praktiken hade jag dock lagt MÅNGA timmar på att läsa in materialet (och mycket till) redan på förhand. så alla som tar en intensivkurs har inte lagt 4 dagar på sin jägarexamen..... hur man har läst sin jägarexamen spelar mindre roll än hur man är som person när det kommer till att komma med i jaktlag...

Jag tog Jägarnas Riksförbunds kurspaket, vilket jag upplevde som lite väldigt tunt. Saknade ffa uppslagsmöjligheterna. Viss komplettering gjorde jag i äldre jaktkurslitteratur samt i boken Jakt i Norden. Artkunskap, ffa fåglar, kan vara bra att hämta hem i någon modern ornitologisk fälthandbok (t.ex. något av Lars Jonsson eller en som heter fågelguiden). Vanliga jakttidskrifter är också bra och lärorika att läsa. köp t.ex. några årgångar Svensk Jakt (från 2000-talet) på loppis, det kostar inte många tior...

Pe4r

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 aug-10 kl 22:19 »
Jag är ju den som vill göra allt på mitt sätt, gå utanför kursmaterialet och skaffa info själv men men.

Skulle man kunna få lite kontakter inom jakt kanske man kan få chans att hänga med och jaga än om man inte har examen kan man ju följa med kanske prova skjuta på några ölburkar, ja jag dricker inte öl så vi säger väl colaflaskor då.....

Soidberg

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 10 aug-10 kl 22:30 »
Tror att man nästan kan ha hur gammalt kursmeterial som helst, MEN! en uppdaterad lagstiftning måste man ha.

Det mesta är relativt logiskt och självklart när det gäller jägarexamen, och så vitt jag vet så ser älgar, ejdrar, rävar och alla andra djur ut nu som för 10 år sedan.  ;)

Pe4r

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 aug-10 kl 22:33 »
Fick ett svar i ett forum, kanske här?

Att för 2 veckor sen kom det ut nyss kursmaterial - eller nått liknande.

SÅ jag väljer nog det senaste då det gäller kursmaterial sen ska jag nog ta tid på mig att läsa hemifrån,
diskutera med erfaret folk och sen får vi se vad det blir, det är ju bättre ta examen och inte jaga än att inte ta examen alls.

Fiske tänker jag börja med också, gjorde det förr som liten men nu ska jag se om det inte är dags än.

Monica_L

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 12 aug-10 kl 11:17 »
Jag tog jägarexamen för två år sedan. Valde att gå studiecirkel (Studieförbundet vuxenskolan-Umeå) vilket var superbra. Det jobbigaste för mig då OCH nu är fåglarna.. Är inte intresserad av dom små liven :-(

regnpipan

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 aug-10 kl 22:01 »
Att för 2 veckor sen kom det ut nyss kursmaterial - eller nått liknande.

SÅ jag väljer nog det senaste då det gäller kursmaterial sen ska jag nog ta tid på mig att läsa hemifrån,
diskutera med erfaret folk och sen får vi se vad det blir, det är ju bättre ta examen och inte jaga än att inte ta examen alls.

Tänker du på detta: http://butik.jagareforbundet.se/Kataloger/Jaktbutiken/Jagarexamen/

Pe4r

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 aug-10 kl 22:24 »
Se där, funderade tidigare idag på var man hittade material för studier men du besvarade mina tankar....:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser