Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  röja sly o plantera  (läst 3231 gånger)

Eva

• Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
röja sly o plantera
« skrivet: 08 aug-10 kl 00:48 »
Nu är tomten till min lilla kolonistuga helt överväxt med sly o ormbunkar, alltså så pass att det är svårt att ta sig fram till huset eller ens SE huset från vägen o eftersom jag måste sälja stället så bör ju evt spekulanter kunna hitta dit  :P
Nån som har tips på hur man kan gå till väga? Det finns ingen el där o jag har inte mkt krafter pga kronisk sjukdom, tänkte bara röja upp en stig från vägen fram till huset samt runt själva huset o så bana väg till dasset o vedboden, alltså inte röja hela tomten utan bara så det är framkomligt o inte ser för djävligt ut. Kan man så något på sådan röjd mark utan att bearbeta den? Tänkte något som självsår sig, när jag var där lite regelbundet för 6-7 år sedan så fanns det jättemycket fina lupiner, kan fröna från dom börja gro så pass långt efteråt?
« Senast ändrad: 08 aug-10 kl 00:53 av Eva »
Jag vill bo med skogen i ryggen.

Broberg

• Gäst
SV: röja sly o plantera
« Svar #1 skrivet: 08 aug-10 kl 00:55 »
Någon med en röjare fixar det lätt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 08 aug-10 kl 10:00 »
Kan man så något på sådan röjd mark utan att bearbeta den? Tänkte något som självsår sig, när jag var där lite regelbundet för 6-7 år sedan så fanns det jättemycket fina lupiner, kan fröna från dom börja gro så pass långt efteråt?
Gamla frön som legat i marken kan gro efter lång tid, men det lär inte finnas så många kvar, så vill man ha många plantor får man så i mer själv. Många växter som självsår sig klarar att gro och växa utan att man bearbetat jorden, men det är såklart mycket färre småplantor som överlever. Men om man köper många frön, eller samlar själv, så kan man självklart få ganska mycket växter/blommor där, till nästa år, om du sår nu. Titta på växter som växer i vägrenar, de ska klara sådan miljö.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eva

• Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 20 aug-10 kl 00:23 »
Tack så mkt för era svar. Känner mig peppad att sätta igång, ska få lite hjälp med röjning o sen ska jag fundera på vad jag kan så för växter, kanske inte behöver så runt på hela tomten utan bara en avgränsad del, lite framför stugan tex.
Jag vill bo med skogen i ryggen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 3 användare (1 dolda)
KJE, Daniel-S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser