Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vanligt att katter försvinner?  (läst 15607 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Hur vanligt att katter försvinner?
« Svar #40 skrivet: 25 okt-06 kl 15:27 »
Det är även olagligt att inte hålla sina husdjur under uppsikt.. gäller både hund och katt.......

Det där är en skröna...........
Vad jag lärt mig på Jägarexamen gäller det INTE katt !

/Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

goldqueen

• Värmland
« Svar #41 skrivet: 25 okt-06 kl 18:55 »
Grimla

Enligt djurskyddsmyndigheten står det så här:

Övergivna katter
En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad får avlivas av jakträttsinnehavaren eller någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polisen.

SÅ vad är nu allas er åsikt.? Min katt skulle säkerligen ligga risigt till eftersom de ränner hit och dit. MEN lagen säger i så fall att min katt - som ibland är borta 2 veckor i taget (och är kastrerad och jättekelen mot alla) kan bli skjuten. Så vad ska man göra? Det är ju bara så att alla mina grannar kan ju inte hålla reda på vad folk har och inte har för katter utan bajsar de i rabatten så kan de få smaka på kulan.
Så någon licens att förverka blir inte aktuellt. Skulle de dock bryta mot något verkar det som det kan utfärdas böter. Självklart ska de ju ha licens först och främst för att avliva en katt. Det förutsätter jag att alla har som har vapen och inte är helkriminella ???

Dock har jag halsband för att VISA att det är en tamkatt. Då tror jag inte att man "får" skjuta hur som helst, men jag menar det skiter väl grannen i om bajset ändå stör, han skjuter väl och gräver och tiger antar jag??

Hoppas våra katter får leva....

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #42 skrivet: 25 okt-06 kl 19:47 »
Grimla

Övergivna katter
En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad får avlivas av jakträttsinnehavaren eller någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polisen.

SÅ vad är nu allas er åsikt.? Min katt skulle säkerligen ligga risigt till eftersom de ränner hit och dit. MEN lagen säger i så fall att min katt - som ibland är borta 2 veckor i taget (och är kastrerad och jättekelen mot alla) kan bli skjuten. Så vad ska man göra? Det är ju bara så att alla mina grannar kan ju inte hålla reda på vad folk har och inte har för katter utan bajsar de i rabatten så kan de få smaka på kulan.
Så någon licens att förverka blir inte aktuellt. Skulle de dock bryta mot något verkar det som det kan utfärdas böter. Självklart ska de ju ha licens först och främst för att avliva en katt. Det förutsätter jag att alla har som har vapen och inte är helkriminella ???

Dock har jag halsband för att VISA att det är en tamkatt. Då tror jag inte att man "får" skjuta hur som helst, men jag menar det skiter väl grannen i om bajset ändå stör, han skjuter väl och gräver och tiger antar jag??

Hoppas våra katter får leva....
Sett ur laglig synpunkt så tror jag inte att dina katter ligger risigt till. Ar katten försedd med halsband så räknas den inte som vild och kommer inte att ses som en sådan av någon som känner till lagen.
Du kan möjligen riskera att få dina katter infångade i levandefälla och hemtransporterade av någon kommunjägare om grannen anmäler sitt problem till honom/henne. I Sverige lever katter i halsband ett ganska skyddat liv från laglig jakt.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #43 skrivet: 26 okt-06 kl 19:02 »
Grimla
Övergivna katter

Man FÅR INTE skjuta en till synes förvildad katt innan man FÖRSÄKRAT sig om att katten ÄR det.... vilket kräver att man fångar den i en fälla!!!
Den ska inte ha halsband- inte id märkning i örat -inte chipsmärkning vilket kräver en chipsavläsarutrustning!  8)
Ingen granne ska säga sig sakna den !
enl. Jägarkursen

Mvh Grimla

PS Skulle någon av mina grannar skjuta någon av mina katter för att de bajsat....kan de räkna med dyyyra däckskostnader åratal framöver  ;D  :-[
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #44 skrivet: 28 okt-06 kl 19:11 »
Håller på dig Grimla!!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Anemon

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 29 okt-06 kl 11:23 »
Min okastrerade 9-månaders hankatt försvann också i Maj i år. Det dumma var att han skulle till veterinären ett par dagar senare för kastration och han betedde sej inte ens som om han var könsmogen än - han var en korsning Abessinier/bondkatt vilket innebar att han inte nödvändigtvis skulle bli könsmogen förrän vid 2-3 årsålder (har jag läst i alla fall, vet dock inte hur väl det stämmer).

Jag hoppas dock på att han lever loppan någonstans och en dag bestämmer sej för att komma hem igen...för att välkomnas med kaströering och örontatuering.

Var har du lästs det om könsmogen vid 2-3 års ålder? Låter som en skröna, abessinier blir könsmogna vid samma ålder som andra katter. Min katts pappa var sju månader har jag för mig då min katt blev till.
Om de fortsätter vandra beror lite på kattens personliget. Oftast slutar det, mend det finns undantag.

Morran

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 07 nov-06 kl 07:21 »
Jag läste det på någon kattsida på nätet men jag kommer inte ihåg vilken det var.

Min katt har inte kommit tillbaka hem i alla fall och jag antar att han blivit påkörd eftersom vi bor vid en starkt trafikerad väg.

...apropå dödandet av grannens katt och lagar om husdjur så kan jag berätta att enligt ett par domar i tingsrätten (kan ha varit hovrätten också) så behöver en kattägare inte hålla lika mycket uppsikt över sin katt som en hundägare till exempel och att dödande av grannens katt är straffbart om katten är äldre än 8 veckor. Jag tror att precendenten finns att hitta på hyresgästföreningens hemsida.
Jag hade en granne som slog ihjäl en av mina katter som sprungit ut, inte hittade hem igen och försökte ta sig in hos honom istället. Han blev åtalad för skadegörelse och brott mot djurskyddslagen. Han blev dömd till dagsböter för brott mot djuskyddslagen men inte för skadegörelse eftersom det "fanns så många vildkatter i området".

Nina W

• Värmland
« Svar #47 skrivet: 12 nov-06 kl 03:58 »
Låt ægaren få veta...

Jag har kørt ihjæl en katt på væg 45 en gång i tiden.
Då stannade jag och la den i diket, kollade att den verkligen var død och kollade vilket køn.
Sedan ringde jag på och talade om det før folket i dom två nærmsta husen, men dom visste inte vems katt han var.
Dom sa också att jag var den førsta som ringt på och sagt att jag
kørt ihjæl en katt æn fast det ær vanligt med øverkørda katter.
Då skrev jag en bunt lappar och la i brevlådorna runt ikring.

Jag førsøkte ta ansvar, æn fast jag inte kunde rå før att jag kørt
på den dær kissen. Jag vet av egen erfarehet att det ær hemskt
att leta efter en førsvunnen katt och aldrig få veta...

Om du skjuter en katt som går dig på nerverna och inte vill erkænna det så medela ægaren anonymt på något sætt!
Det ær det minsta man kan begæra.

Lena A

« Svar #48 skrivet: 12 nov-06 kl 10:35 »
Bra, Nina. Man vill ju veta vad som hänt sitt djur som försvunnit. Det är mycket oro när ens katt är borta och man inte vet vad som hänt.
« Senast ändrad: 12 nov-06 kl 10:36 av Lena A »

br00ki3

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 05 dec-06 kl 21:25 »
våran katt kan vara borta i några månader på sommaren. :'(
man vänjer sej
MvH anders

Balbina

• -
« Svar #50 skrivet: 08 dec-06 kl 00:32 »
Min 6 månaders kisse försvannn lite lagom mystiskt en dag för några veckor sedan. Kissen försvinner aldrig långt utan brukar vänta hela dagarna på att man ska komma ut och hälsa på honom. missar aldrig maten osv. Kisse försvann och vi letade överallt. Tre veckor efter hans försvinnande så ringer en kille och säger att han har min katt. Han hade då sett en efterlysning med bild på blocket.se. Det visade sig då att han blivivt stulen!!!!! Ett par tjejer som var här och hämtade bil plockade med sig honom mitt framför näsan på vår fyraåring!!! Vi fick tillbaka katten iaf. och jag blir fortfarande tårögd varje gång jag ser honom.
Kan ju glädjas åt att han förstörde två lägenheter under de tre veckor han var borta  ;D
Så ett tips till alla: ha bra bilder på era djur och efterlys dem på blocket.se när de försvinner. En efterlysning kostar bara 20:- och det är väl värt pengarna.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #51 skrivet: 16 dec-06 kl 17:25 »
En okastrerad hankatt lever i genomsnitt 2 år - om den går fritt....
En osteriliserad honkatt kan föda upp till 120 (etthundratjugo) ungar under sin livstid. Finns det verkligen "goda hem" till alla ungarna >:(
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Balbina

• -
« Svar #52 skrivet: 16 dec-06 kl 23:22 »
En okastrerad hankatt lever i genomsnitt 2 år - om den går fritt....
En osteriliserad honkatt kan föda upp till 120 (etthundratjugo) ungar under sin livstid. Finns det verkligen "goda hem" till alla ungarna >:(

En bekant får ca. tre kullar akttungar varje år och hon har aldrig några problem med att hitta bra hem till dem. Det finns faktiskt de som vill ha stall/ladugårdskatter och som är mer än villiga att ta bra hand om dem.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #53 skrivet: 17 dec-06 kl 19:43 »
En bekant får ca. tre kullar kattungar varje år och hon har aldrig några problem med att hitta bra hem till dem. Det finns faktiskt de som vill ha stall/ladugårdskatter och som är mer än villiga att ta bra hand om dem.
Det är nog tyvärr inte så många, det. Med tanke på hur det ser ut på katthem och liknande ställen.
Dom flesta lagårdskattungar blir tyvärr inte så långlivade, har aldrig träffat en bonde som haft lätt att hitta bra hem till dom små missarna :'( .
Mina egna pälsmonster är kastrerade.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Balbina

• -
« Svar #54 skrivet: 17 dec-06 kl 21:11 »
Det är nog tyvärr inte så många, det. Med tanke på hur det ser ut på katthem och liknande ställen.
Dom flesta lagårdskattungar blir tyvärr inte så långlivade, har aldrig träffat en bonde som haft lätt att hitta bra hem till dom små missarna :'( .
Mina egna pälsmonster är kastrerade.

Tvärtom så känner jag inte en enda lantbrukare som inte hittat bra hem till sina kattungar.
Och då känner jag många lantbrukare då min far har varit avbytare och jag var med honom på jobbet varje helg under många år.
Jag har idag två stallkatter som jag hade ett rent h*****e att få tag på pga. att bönderna inte hade några ungar kvar. Fick vända mig till en familj inne i stan för att få tag på den ena av dem. Och min bekant hade den andra.
Men tyvärr som du säger finns många katter på katthem. Fast jag tror inte det är bönderna som är värsta boven i dramat för där finns inte många ungar.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #55 skrivet: 19 dec-06 kl 20:15 »
Nä, bönderna förser inte katthemmen med några kissar...dom "överflödiga" missungarna dödas ofta :-\ , är min erfarenhet...vilket iofs är på nåt sätt schysstare än att lämna dom små att svälta ihjäl i skogen :'(
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #56 skrivet: 19 dec-06 kl 21:07 »
Tycker inte heller att det är svårt alls att bli av med kattungar i mina trakter. Men visst det kanske är annorlunda i tätbebyggda områden.

Ute på vischan är det nästan lättare att få tag på en gratis hund än en katt.
Har haft flera hundar här som ingen velat ha och som då hamnat här och det är inte lätt att hitta intresserade även om du skänker bort hunden.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Balbina

• -
« Svar #57 skrivet: 19 dec-06 kl 21:40 »
Nä, bönderna förser inte katthemmen med några kissar...dom "överflödiga" missungarna dödas ofta :-\ , är min erfarenhet...vilket iofs är på nåt sätt schysstare än att lämna dom små att svälta ihjäl i skogen :'(

Bättre att de får ett bra slut på livet än att de ska plågas till döds eller hamna hos en missbrukare som sparkar och slår katten. De märker ju inte när de dör men de lär klart må dåligt av att inte bli omhändertagna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 3 användare
ärt, Karlsdotter, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser