Grimla
Enligt djurskyddsmyndigheten står det så här:
Övergivna katter
En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad får avlivas av jakträttsinnehavaren eller någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polisen.
SÅ vad är nu allas er åsikt.? Min katt skulle säkerligen ligga risigt till eftersom de ränner hit och dit. MEN lagen säger i så fall att min katt - som ibland är borta 2 veckor i taget (och är kastrerad och jättekelen mot alla) kan bli skjuten. Så vad ska man göra? Det är ju bara så att alla mina grannar kan ju inte hålla reda på vad folk har och inte har för katter utan bajsar de i rabatten så kan de få smaka på kulan.
Så någon licens att förverka blir inte aktuellt. Skulle de dock bryta mot något verkar det som det kan utfärdas böter. Självklart ska de ju ha licens först och främst för att avliva en katt. Det förutsätter jag att alla har som har vapen och inte är helkriminella

Dock har jag halsband för att VISA att det är en tamkatt. Då tror jag inte att man "får" skjuta hur som helst, men jag menar det skiter väl grannen i om bajset ändå stör, han skjuter väl och gräver och tiger antar jag??
Hoppas våra katter får leva....