Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vanligt att katter försvinner?  (läst 15636 gånger)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:Hur vanligt att katter försvinner?
« Svar #20 skrivet: 29 maj-06 kl 12:08 »
andreana:
Hankatter slutar inte växa bara för att man kastrerar dom, så det är ingen fara med det. Så länge dom har hunnit bli könsmogna är det lugnt att ta dom till veterinären.
Honkatter ska inte kastreras förrän dom är ett år, så mellan första löpet och året bör hon få p-piller istället.
Även en misse som är liten till växten kan ha börjat löpa/sjunga kärlekssånger för honor. För dom flesta inträffar detta nånstans mellan 5 och 12 månader.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #21 skrivet: 29 maj-06 kl 19:43 »
Honkatter ska inte kastreras förrän dom är ett år, så mellan första löpet och året bör hon få p-piller istället.

Nja, det där har man nog börjat gå ifrån nu. Mina honor kastrerades när de var nio månader, och hade inte börjat löpa då.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #22 skrivet: 30 maj-06 kl 20:36 »
Nettus:

Nja själv, veterinären ville inte kastrera min kattfröken förrän hon var ett år. Det var förra året.
Men olika veterinärer kanske har sina egna övertygelser?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #23 skrivet: 31 maj-06 kl 13:55 »
Ja, det är ju möjligt!  ;)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Azeman

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 01 jun-06 kl 22:17 »
Min hon katt är inte som alla andra, tror inte att hon är fertil.
Hon hör ingenting, somnar ofta & vart som helst.
Får ta in henne på vintern då hon kan somna i en snödriva mitt under den ystra leken.

Men jag kommer nog att göra det i alla fall inom en snar framtid för att vara riktigt säker.
Men hon är inte så gammal heller, inte fyllda ett år, & hon är verkligt sen till växten.
 ::)

Då kanske det är bäst att hålla katten inomhus och kastrera henne? storleken har ingen betydelse tror jag väll.

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #25 skrivet: 04 jun-06 kl 11:52 »
Andreana!

http://www.kks.nu/
http://www.katter.nu/

Kan du inte efterlysa din katt på ovanstående sidor?

Det var en underbar misse du har... förstår din förtvivlan!!!

Hoppas sannerligen han återkommer!
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Neta

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 04 jun-06 kl 21:31 »
Måste få fråga om detta med storleken och kastrering. Jag har en honkatt som kastrerades när hon var 8 månader. Hon är pytteliten, väger knappt 1,5 kilo. Kastrerade jag (eller rättare sagt veterinären) henne för tidigt???
Hon är hönshus och stallkatt och jätteduktig på att ta möss och verkar må bra i övrigt!
Men finns chansen att hon skulle ha blivit större om hon kastrerats senare?

Filip Skräplund

« Svar #27 skrivet: 04 jun-06 kl 22:03 »
Det kan ju vara en liten katt sas av födsel.
Honkatter är ofta ganska små.
Min hona väger nog inte mer än 1,5 kg men jag steriliserade henne vid nästan 3 års ålder.
Körde med p-piller tidigare men hon hann få 5 gossar innan jag hann reagera  ;)
« Senast ändrad: 04 jun-06 kl 22:04 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

andreana

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 05 jun-06 kl 07:12 »
Hej Amanda!
tyvärr bor jag så till att jag tror inte att han skulle hittas av någon. Skulle han göra det så sätter dom nog upp en lapp på lanthandeln i närhetern...mycket grusväg & lite folk här i krokarna..  :-[

Amanda

• Västmanland
« Svar #29 skrivet: 05 jun-06 kl 17:03 »
Aj då, du bor så ensligt. Ja då har han gett sig ut på frieri... långt, långt hemifrån... eller har han dessvärre råkat ut för lo eller räv.

Jag hoppas han återkommer helskinnad... och jag tänker på honom även jag.

Djuren står mig så nära. Jag älskar dem, så jag förstår att du är ledsen när du inte vet var han finns och om han finns.

Ovissheten är alltid värst.

Mvh Amanda

Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Amanda

• Västmanland
« Svar #30 skrivet: 24 jun-06 kl 13:46 »
Hej!
Nu har det gått en tid och jag undrar:
Har din katt kommit åter eller vet du vad som hänt honom?

Anemon

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 15 okt-06 kl 17:24 »
Att okastererade hanar försvinner är väl mer regel än undantag. Det bästa vore om folk konsekvent kastererade både utegående honor och hanar. Kattungar kommer det inte bli brist på ändå...
Angående ålder vid kasterering så kastererar man numera från den tid då katten blivit könsmogen. Om den blir det vid sex månader eller ett år spelar ingen roll. I USA är det inte ovanligt att man kastererar raskatter som säljs till sällskap redan innan försäljningen (12 veckor). Jag personligen är inte så förtjust i det, men helt klart är att det går.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #32 skrivet: 15 okt-06 kl 23:42 »
Min han katt har försvunnit.
Han är ca 1 år något äldre.
Han har alltid hållit sig runt husen här hemma.
Ibland någon gång gått ner till grannen.

Hur vanligt är det egentligen att okastrerade hankatter försvinner på galej?

Han kan ju iofs ha blivit tagen av räven eller lo´djuret.
men det vill jag så klart inte tänka. Katter har ju försvunnit förr.

Okastrerade katter går ofta bort på "friarstråt"
Blir också ofta skjutna av äger till hon katter som inte vill ha främmadende han kattor springa och pissa in revir och slåss med deras kattor... och sedan blir det en massa katt ungar...

Vi skjuter främmande han katter om vi får tag på dem...

Kastrera era han kattor innan de blir köns mogna så håller de sig hemma!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #33 skrivet: 16 okt-06 kl 17:02 »
Hur vanligt det är att katter försvinner beror väl på vart man bor, hur man håller katterna och hur stort rovdjurstrycket är.
Hos mig brukar det försvinna c.a 5 katter/år.
Har jag tur (som igår natt) så hör jag när coyotedreven drar igång och hinner stänga lador och stugor innan anfallen kommer.
Sen brukar ett par katter förirra sig ut på vägen och blir trafikdödade varje år samt ytterligare ett par bara vandra iväg och inte återkomma, förmodligen blir även dessa måltider åt röd-/grå-räv och/eller coyote.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Morran

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 19 okt-06 kl 09:44 »
Min okastrerade 9-månaders hankatt försvann också i Maj i år. Det dumma var att han skulle till veterinären ett par dagar senare för kastration och han betedde sej inte ens som om han var könsmogen än - han var en korsning Abessinier/bondkatt vilket innebar att han inte nödvändigtvis skulle bli könsmogen förrän vid 2-3 årsålder (har jag läst i alla fall, vet dock inte hur väl det stämmer).

Jag hoppas dock på att han lever loppan någonstans och en dag bestämmer sej för att komma hem igen...för att välkomnas med kastrering och örontatuering.

Fast jag inbillar mej att om en katt börjat försvinna så kommer han att fortsätta med det även efter hemkomst och kastrering, är det någon som vet om det stämmer?

skånetösen

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 23 okt-06 kl 19:34 »
Ville bara kommentera det där med storleken på honkatten. Jag har två stycken ( båda kastrerade såklart ) en innekatt och en utekatt. Innekatten är pytteliten, cirka 2kg medan utekatten är en bjässe på dryga 5kg, vilket är ganska stort för en honkatt. Gissa om hon har gett en och annan hankatt på nosen. Båda har ständig tillgång på torrmat så de äter så mycket de vill/behöver. Och det har inget med boendet att göra. Innekatten vill inte gå ut, har provat men hon växte upp i min lgh i stan och kan inte för sitt liv begripa vad det där gröna och konstiga är utanför. Föredrar att ligga framför vedspisen och sussa.
Utekatten sover i köket men är annars utomhus.
Jag tror det handlar om genetik helt enkelt. Precis som med människor är det vissa katter som blir stora medan andra är mer magerlagda. Båda mina är bondkatter men utekatten gråstrimmig medan innekatten är en sköldpadda.
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

goldqueen

• Värmland
« Svar #36 skrivet: 25 okt-06 kl 08:19 »
min hankatt drar fast han är kastrerad, han parar sig dessutom med min honkatt så de sitter fast och skriker och har sig. Jag fick honom när han var 1,5 år så han blev kastrerad först då. Men alltså han parar sig och det unnar jag både honom och henne. NEJ det blir inga kattungar.
Så tänk på det ni som nu skjuter hankatter att de faktiskt kan ränna och vara kastrerade. Skaffa piller till era hon katter eller sterilisera dom, lika mycket ERT HONKATTÄGARES ansvar som HANKATTÄGARES. Låt dom knulla men på säkert sätt. (Oups får man säga K-A här)?

Sen angående katter som försvinner så finns det idioter som undrar hur man dödar katter som återkommande bajsar i ens rabatter, eller drar in genom balkongdörren eller fönstret och revirmarkerar. Har läst det på tex flashbacks hemsida. Gissa om de hade grymma sätt att tipsa om.

Så vet ni med er att någon sagt till att er katt stör, se för skjutsiken till att hålla katten hemma eller ge bort den.

Ha det bra allihop

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #37 skrivet: 25 okt-06 kl 12:11 »
Vi skjuter främmande han katter om vi får tag på dem...

Kastrera era han kattor innan de blir köns mogna så håller de sig hemma!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag tillhör dom som kostat på mina två hankatter en kastrering men den ena älskar att vandra i alla fall....
Så bara för att en hankatt kommer på gårdsbesök så betyder det INTE att den ÄR okastrerad !!!

Dessutom så skulle jag inte skjuta andras katter det är olagligt och vapenlicensen sitter löst för den som gör det  >:(

Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #38 skrivet: 25 okt-06 kl 13:34 »
Det är även olagligt att inte hålla sina husdjur under uppsikt.. gäller både hund och katt.......
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 25 okt-06 kl 13:56 »
Det är även olagligt att inte hålla sina husdjur under uppsikt.. gäller både hund och katt.......

Det var ettt rättsfall för några år sedan med någon som lät sina katter springa och pissa och skita i grannarnas rabatter. Jag har för mig att rätten kom fram till det var tillåtet, något förvånande kan tyckas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 2 användare (1 dolda)
Gesine Kaiser

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser