Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  befria djur  (läst 17398 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: befria djur
« Svar #40 skrivet: 17 feb-04 kl 17:20 »
Mitt hetaste tips för er organisation som förmodligen skulle få slut på "djurfabriker" ganska snabbt är: Ta reda på vad det skulle kosta att producera maten på ett djurvänligt sätt. För höns ex. vis: Inte fler än 50 hönor tillsammans, tupp i flocken, bra inrett hönshus i lagom storlek, fri utevistelse osv.. Sen går ni bara ut och lär alla konsumenter att betala vad det kostar och att inte köpa mat från utlandet om den inte produceras på samma sätt.
  Jag kan lova dig att alla djuruppfödare skulle börja producera på ett bra sätt inom en snar framtid, enkelt och bra va? Och alldeles lagligt!
                 Mvh
            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Alva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #41 skrivet: 18 feb-04 kl 16:31 »
Charlott...
Håller med dig i sak vad gäller detta med att vi alla styr marknaden. Det bästa sättet att förändra "marknaden" är naturligtvis att välja våra inköp med omsorg. Och betala det högre priset. Din liknelse med chips osv. är mycket bra. Man ser sig ofta blind på matpriserna men köper glatt onyttigheter utan samma falköga för priset.
Kopplingen djurens väl och ve kontra priset på varan försvinner liksom bort.
Skulle väl också säga böndernas väl och ve eftersom det verkligen inte är lätt att driva jordbruk i dag. Nu sänks mjölkpriset för bönderna igen och följderna av der är ju inte så svåra att räkna ut.
Och naturligtvis skall man alltid arbeta paralellt med att förändra lagar. Men liknelsen med höger- vänstertrafik som du gjorde var riktigt dålig..
Det handlar ju om liv. !
Är inte heller alldeles säker på att alla bönder - ens om de hade möjligheten- skulle sköta sina djur på bästa sätt. Frågan är så mycket större, handlar om en evig fråga om hur man ser på djur. Driver man en stor bondgård med 100- tals djur enbart för slakt så måste man i djupet av sig själv avindividualisera djuren för att med gott samvete kunna genomföra denna hantering. Och jag tror inte att det är ovanligt. tvärtom.
Herregud,,, det är inte så vansinnigt många år sedan som läkarna opererade spädbarn utan bedövning för att de var övertygade om att de ännu inte lärt sig vad smärta är ! Samma sak med djuren, den hantering som pågår skulle inte existera om man inte ansåg djuren vara icke kännande , icke tänkande. Misstaget- så som jag ser det- är att vi människor alltid sätter likhetstecken mellan hur vi tänker och känner. Naturligtvis kan man inte göra det ! Men det ger oss inte rätten att göra som vi behagar med dem för det.
Och att i sådana här samanhang tala om att inte kunna klippa gräset(kommer inte ihåg om det var just du som sa det)  det blir löjligt. Fast det bottnar väl i rädsla och ovilja att ta till sig vad det det handlar om.
Det handlar inte om att förmänskliga djuren, enbart om respekt för de livsbetingelser som är naturliga för dem.
Alva

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: befria djur
« Svar #42 skrivet: 18 feb-04 kl 17:14 »
Alva: Jag ser att du inte förstod vad jag menade med mina"liknelser" ... Andemeningen var att jag undrar vem som ska bestämma vad som är tillåtet att protestera mot med hjälp av olagligheter, var ska gränsen dras, en sak som jag tycker är helt uppåt väggarna kanske du tycker är helt okej och tvärtom....
 Att jag tog just dom exemplen var bara en slump,ett sätt att dra saken till sin spets, själva "grejen" är att jag inte tror på att använda såna metoder. Jag likställer inte gräs med djur, jag lovar.....
 Jag är som jag sagt tidigare uppväxt på en gård, för mig har det alltid varit en naturlig del av livet att när tjurkalven, lammet, tuppen osv har blivit stor så slaktar man den. Det är inget som någon någonsin har tyckt varit roligt, men en del av gårdens drift. Jag förstår att det kan vara svårt att förstå för någon som aldrig sysslat med djuruppfödning.
 Jag har en kompis som förutom mjölkkor har tjurar som föds upp vidare till slakt ca 50 stycken (jag vet inte om det är tillräckligt många för att "avindividualisera" dom som du säger.) När jag varit med honom hos djuren har han klappat, stökat och pratat med tjurarna och kallat flera vid namn, inte verkar det vara avpersonifierat inte...  Det är himla svårt att förklara det här utan att det blir rörigt och konstigt och kan missuppfattas... Men hans yrkesstolthet är att föda upp bra mat till människor och han tycker om djuren när han har dom,  sen blir dom mat. Och det sker utan att jag tror att han behövt döva sitt samvete, sånt är livet att vara köttproducent.
  Jag har några får som varje år får lamm, vet du, jag har namn på alla mina bagglamm och klappar och gosar med dom lika mycket som tacklammen (nästan mer eftersom bagglamm oftast är lite tuffare och försöker tränga undan syrrorna när det ska klappas). Men till hösten vet jag att dom ska bli mat.
 Det här är nog svårt att fatta om man tex är vegan och ser på djuren som våra jämlika i allt.
 Men om man äter kött så tycker jag att det inte borde vara så svårt att förstå, korv och bacon växer ju trots allt inte på träd....
 Nu gled jag visst bort lite från ämnet (men ibland vill man bara försöka förklara lite hur man tänker...
  Jag tror i alla fall att det bästa är att betala för bra mat och bojkotta den dåliga, pengar är tyvärr alltid makt och blir inga burhönsägg sålda så kommer burhönsen nog ut fortare än kvickt.
                                   Mvh
                              Charlotte
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Alva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #43 skrivet: 18 feb-04 kl 19:02 »
Charlota..
Det låter som om du har positiva erfarenheter och det gläder mig. Jo, jag menar verkligen det !Jag är inte vegan, känslomässigt ja, men jag är realist. Jag tror inte att jag kan omvända människor till att avstå från kött. Jag vet inte ens om det är rätt att göra det. Men för mig är det så att jag själv inte skulle kunna föda upp djur för att döda dem. Däremot så har jag tagit det ansvaret när det gällt mina husdjur. Det är en del av det ansvar man tar när man skaffar djur. Att inte låta dem lida i onödan pga. att man älskar dem. Även det kan man göra på olika sätt. Själv har jag deltagit i deras död, inte överlåtit åt någon annan. Vilket många djurvänner gör för att de inte klarar av det.
Döden i sig är inte något hemskt, det är det som sker innan, i livet som betyder något.
Sköter du och dina vänner djuren på ett adekvat sätt så gläder det mig, men gör nu inte misstaget att generalisera. Det finns bra bönder och dåliga, liksom det finns okunniga djurbefriare liksom det finns de som gör en hjältemodig insatts. Varför förneka det ? Utan deras protester hade det nog inta avslöjats hur utvecklingen forserat fram dessa djurfabriker, transporter osv. Ekonomi och okunnighet är mäktiga fiender. Civil olydnad har i alla tider förändrat skeenden som vi nu i efterhand ser var nödvändiga, men som lagarna då förbjöd.
Så jag kan inte hålla med dig om att man urskiljningslöst  kan lyda den.
Däremot så förstår jag allt vad du menar med att det är en svår sak att handskas med. Man filosoferar ständigt runt sådana här frågor.
Och som du säkert vet så kommer skulden retroaktivt.
Varför gjorde du ingenting ?   Varför blundade du ?
Nej, jag menar det inte så personligt till dig, utan mera allmänt. Så om man skall dra saker och ting till sin spets i jämförande syfte så kan man ju säga att Hitler skulle fått hållas, eller hur ?  
Men i stället för att kasta skit på varandra så efterlyser jag fler idéer av den typ du tidigare bestod oss med.
Enkla tydliga formuleringar som är ögonöppnare för orimligheten i sakernas tillstånd. Sånt som kan få folk som inte tänkt, inte sett, att förstå och därigenom börja ta sitt ansvar.
Alva

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: befria djur
« Svar #44 skrivet: 18 feb-04 kl 20:18 »
Alva: Jag hoppas att du inte upplevt det som att jag kastat skit på dig eller någon annan! Det var i alla fall aldrig min mening.
 Om vi ska fortsätta med konkreta förslag så vore det ju bra om det gick att underlätta för småskalig produktion. Som det är nu består allt av en djungel av regler för slakt, besiktning, avfallshantering och försäljning. Små närliggande slakterier får ju knappast existera, dom hotar ju köttindustrin! Detta medför långa transporter som ju inte är bra!
Tänk vad bra det vore om konsumenterna först kunde komma och titta hur djuren har det och sedan köpa kött som de visste kom från den gården! Allra bäst vore mobila slakterier så att djuren aldrig behövde lämna gården, men där sätter stränga regler käppar i hjulet direkt. Det skulle bli så dyrt att uppfylla allla kraven, men skulle det gå att få konsumenterna att betala så vore det väl toppen?
                   Mvh
         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Alva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #45 skrivet: 18 feb-04 kl 20:57 »
Detär det där med att skriva, man missuppfattar eller tolkar lätt fel. Nej, jag har inte upplevt det som att du kastar skit på mig, det var ett allmänt påstående.
Min önskan är att man istället för att fastna i olikheterna gör gemensam sak i det man kan.
Och det är nog lätt hänt att dessa två grupper går om varandra. Det du talar om är det ideala ,om man nu skall äta kött alls. Och nog förekommer det även här gårdsslakt som hamnar utanför lagarna, eller hur ?
Men i liten skala, till vänner och bekanta.
Och det är ju detta vi trots allt kan komma överens om , småskalighet och eget ansvar.
Jag vet att de bönder som är just småskaliga , vare sig det nu handlar om djur eller gröda, har ett helvete.
Jobbar som små svin och blir rätt orättvist behandlade eller kanske skall man säga- absurt-...
Kanske är det där någonstans som det emellanåt låser sig i debatten ?
Men de borde inte känna sig påhoppade i detta samanhang. Det är ju den industriella verksamheten och den där förekommande hanteringen av djur som i alla fall jag motsätter mig. Djurplågeri överhuvudtaget. Om det så är grannens hund eller dessa stackars burhöns som startade den här debatten.
Själv har jag bara befriat tre stycken genom köp, trots att detta var frigående höns så kom de till mig med mycket lite fjädrar och kammar som gick mer åt vitt än rött.. Efter stillsam inskolning och en fri och frisk tupp blev de fina, men det tog tid och pyssel. Att förlöjliga mig för den ansträngningen kan man ju göra, men för mig kändes det meningsfullt. Och aldrig att jag av ekonomiska skäl skulle köpa ägg som inte är eko . Man måste se för att förstå och i dag när man dagligdags blir överöst med bilder av lidande i en eller annan form så är det svårt att nå genomslagskraft. Det är ju inte bara djuren som behöver hjälp.

shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #46 skrivet: 01 apr-04 kl 13:01 »
Vi söker fortfarande hem åt hönor!
Hör gärna av er om ni själva kan ta hand om eller känner någon som kan ta emot hönor.

Skicka ett mail till mig på emma_goldman@spray.se
eller ring 073-953 8290



Neiklot

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #47 skrivet: 01 apr-04 kl 18:16 »
Absolut skall man göra NÅGOT, men VEM bestämmer hur långt man får gå...

VEM bestämmer hur långt man inte får gå?

knivmördas utrikesministern så blir det ett jävla liv, den skyldige får livstids fängelse (Eller heter det - får vistas inom svensk anstals resten av livet)

bla bla bla...


När 4000 hönor, 300 kor, 5 hästar och 2 grisar och ett får plågas till döds...Vad händer då?
 :-\ :'( ??? :o




Exakt!
Nothing!

Och händer det något blir det 2år, fast han kommer ut efter 6mån, eller får han enbart böter.

Och massmedia lyser inte ut HONOM som dom gjorde med t.ex Mijalovij eller vad det nu var han hette.

-visslar-



 

lottis

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #48 skrivet: 01 apr-04 kl 21:27 »
Det kan visst hända en massa med folk som plågar sina djur. Om du läser tidningen ibland eller lyssnar på radio mellan varven, så kan du höra att det faktiskt HÄNDER en hel del, och människor som missköter sig och sina djur blir bestraffade. Men inte av såna som är veganer utan av samhället VI ALLA LEVER I.

Att släppa ut djur från sina burar har vi redan läst om på detta forum, och det är ju inte alltid det bästa, för då dör dom också!!!!!

Och du, man ska inte ta allt i egna händer, då kan det bli så fel så fel. Alla kan påverka, men inte med våld och tvång.


Alva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #49 skrivet: 01 apr-04 kl 21:49 »
Åh så trött jag blir på detta !
Av erfarenhet vid flertal tillfällen så vet jag att det inte alls är lätt att få lagen att agera vid fall av djurmisshandel. För inte alls längesedan var det en man som arbetade med djurskydd inom komunen som själv vanvårdade sina djur så till den milda grad att flera av dem måste avlivas ! Han hade haft så mycket att göra! E n kvinnlig veterinär som låtit sin fårflock gå utan tillsyn överhuvudtaget på en ö. Gissa hur de mådde ? Inte kunde dessa personer skylla på okunskap.... Att få ett djur i privat "vård" omhändertaget kan ,trots uppenbar och dokumenterad vanvård ta flera år! Det är inte som du säger, tråkigt nog.
För att slippa fler historier om militanta veganers dumma fritagningar vill jag göra fullständigt klart att jag inte stöder dem alls. Men i den debatt som pågått har det pendlat mellan svart eller vitt på ett sätt som gör mig förtvivlad. Alla djurrättsaktivister är inte okunniga.!
Alla bönder är inte djurplågare ! Lagen har aldrig varit statisk och kommer aldrig att bli. Självklart skall man arbeta med att förändra sakernas tillstånd på laglig väg i görlig mån. Men man måste också enligt mitt förmenande ta enskilt ansvar. Varför inte tala om hur man kan förändra i stället för att fastna i någon slags pajkastning ? undrar Alva

Sofia

  • Inlägg: 73
SV: befria djur
« Svar #50 skrivet: 01 apr-04 kl 22:02 »
Hej Lottis!

Som Alva(?) sa så är det faktiskt väääldigt svårt att få någon dömd för djurplåderi. Dessutom så skrev ju shriniva i sitt första inlägg att de arbetar med ickevåld och att de dessutom tar hand om de djur de fritar, inga som dör på gatorna alltså.

Till Shriniva: Fortsätt kämpa! Följ kärlekens lag. Om alla satt i soffan, eller framför datorn(!), och gnällde i stället för att göra något åt saken så hade världen sett ännu sämre ut.

Hade gärna tagit hand om några hönor men bor lite taskigt till. Lovar att höra av mig när jag kan. ;)

Sofia

lottis

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #51 skrivet: 01 apr-04 kl 22:03 »
Det är inte alltid så lätt att VETA vad man skall göra, men en sak är ju säker och det är ju att våld föder våld.

Därför tycker jag inte att man skall gå till väga på ett olagligt eller våldsamt sätt. Då blir det ju som tex jag ser på det: en hoper j***a idioter som gör som dom vill utan att tänka efter före, och det blir bara en kortsiktig förändring på plats.

Skall man förändra nåt så maste man kankse se det långsiktigt för att det skall vara nånting bestående, för på fel sätt så blir man bara missuppfattad hela tiden.

Än är inte den sista idioten född. Och allt har sin tid.

Det jag kan tyck i vissa lägen när det gäller djur osv. är att det finns ju precis lika mycket MÄNNISKObarn som far rysligt illa, och dom stackarna är det inte heller många som tänker på. Dom är ju ändå de som skall ta över den här jorden efter oss gamlingar. Så därför skall vi tänka mera långsiktigt och vara mycket rädda om BARNEN:

Lottis

Alva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #52 skrivet: 01 apr-04 kl 22:41 »
Men snälla Lottis ! Varför gör du en sådan här kovändning? Det ena utesluter väl inte på något vis det andra? Inte någonstans har någon påstått att en debatt om djurens rätt utesluter en om barnens eller något annat ! Om du känner att du vill starta en tankekjedja om barnens rätt i samhället så tycker jag att du skall göra det. Där finns också mycket att vända och vrida på. Ingenting är för stort eller för litet att tala om. Världen står i krig samtidigt som krokusarna blommar och fåglarna drillar i skyn samtidigt som man våldför sig på ett litet barn för sin njutnings skull samtidigt som någon i glädje föder ett nytt samtidigt som........ i all oändlighet.  Som jag ser det så handlar det om att se, om respekt för det som lever , om att man måste ta sig tid att vårda, kräva den tiden.Alva

lottis

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #53 skrivet: 02 apr-04 kl 09:10 »
Snälla Alva.

Ingenting är omöjligt...eller???

Vi som lever i detta samhälle måste väl kunna förändra inom lagens ramar?? Annars är vi ju faktiskt jämnställda med dom som vi dömer ????

Ger man upp så händer ju inte ett skit.

Snäll är jag, men INTE trött
Lottis


Neiklot

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #54 skrivet: 02 apr-04 kl 15:01 »
Det är inte alltid så lätt att VETA vad man skall göra, men en sak är ju säker och det är ju att våld föder våld.

Därför tycker jag inte att man skall gå till väga på ett olagligt eller våldsamt sätt.

Jag tolkade det som att dom inte alls använder sig utav våld.(Aktivisterna som här fritar höns, alltså)

Fast, våld är kanske att bryta sig in och frita och rädda från ett helvetes liv som ofrivillig fånge?




« Senast ändrad: 02 apr-04 kl 15:03 av Neiklot »

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: befria djur
« Svar #55 skrivet: 02 apr-04 kl 16:28 »
 Problemet är väl att om djurrättsaktivister inte behöver följa lagen, alltså stjäla, det är ju frågan om stöld. Och rättfärdigar det med att dom föjer SIN övertygelse.
Och att det tar för lång tid att påverka på ett demokratiskt sätt.
 Då finns det ju ingen anledning att inte ägarna till dom befriade hönsen, kaninerna osv också tar lagen i egna händer och gör processen kort med aktivisterna....
Man hör det pratas en hel del bland "vanligt folk" som undrar varför inte polisen tar krafttag mot djurrättsaktivister som vandaliserar och stjäl, då kan ju "vanligt folk" bilda medborgargarden och gripa aktivisterna eftersom dom tycker att myndigheterna jobbar för långsamt....
  Om lagen inte ska gälla för vissa så behöver den ju inte gälla för någon??
 Nej, använd information till allmänheten om hur djuren har det istället och påverka människor att bara köpa produkter från djur som haft ett bra liv. Den organisation som använder såna metoder ska få min respekt, inte någon annan sorts olaglig verksamhet.
               Mvh
        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #56 skrivet: 02 apr-04 kl 19:39 »
Det är inte alltid så lätt att VETA vad man skall göra, men en sak är ju säker och det är ju att våld föder våld.

Därför tycker jag inte att man skall gå till väga på ett olagligt eller våldsamt sätt. Då blir det ju som tex jag ser på det: en hoper j***a idioter som gör som dom vill utan att tänka efter före, och det blir bara en kortsiktig förändring på plats.

Jag undrar också vad i hela världen du menar med det här? Jag har redan förklarat att våra aktioner genomförs med civil olydnad. Dvs att vi är öppna med vilka vi är och att våld är helt uteslutet. Vad är det vi gör som är våldsamt tycker du?

Du pratar om stöld. Men jag tycker inte man kan äga någon annans liv. Och om du nu är så förbannad på oss "som inte följer lagen", varför riktar du inte samma ilska mot djurindustrin som konsekvent har brutit mot djurskyddslagen sen den kom 1988?
Enligt den ska djuren ha möjlighet att få utlopp för sina naturliga beteenden. De ska skyddas mot sjukdomar och hållas på ett sådant sätt som främjar deras hälsa. osv.. Uppfylls det i den svenska djurindustrin tycker du?

Måste jag välja mellan att följa den lag som skyddar äganderätten som det så vackert heter och djurskyddslagen så väljer jag utan tvekan den senare.

Vad det gäller att inte tänka efter före och handla kortsiktigt så stämmer det inte alls överens med vårat tillvägagångssätt. Varje fritagning är noga genomtänkt och det ligger många veckors planerande bakom varje aktion.

För övrigt har jag inte så mycket att tillägga. Det mesta som jag vill ha sagt har redan sagts av andra. :-)  Jag blir så otroligt glad av att se att det finns fler människor som ser djuren som de individer de är och inte som produktionsenheter i en industri vars enda uppgift är att utnyttjas för våra syften. Det är inte hopplöst, trots allt.

shriniva

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #57 skrivet: 02 apr-04 kl 20:06 »
Det jag kan tyck i vissa lägen när det gäller djur osv. är att det finns ju precis lika mycket MÄNNISKObarn som far rysligt illa, och dom stackarna är det inte heller många som tänker på. Dom är ju ändå de som skall ta över den här jorden efter oss gamlingar. Så därför skall vi tänka mera långsiktigt och vara mycket rädda om BARNEN:


Hoppsan, det var visst lite mer att svara på ändå.
Du anar inte hur ofta jag får kommentarar av "varför bry sig om djuren när barnen i afrika svälter"-typen. Det är så typiskt just det här att vi människor hela tiden måste dela upp orättvisorna och ställa dem i motsats till varandra. Bryr jag mig om djuren kan jag inte bry mig om människorna, är jag feminist måste jag vara manshatare osv osv. Som Alva säger utesluter inte det ena det andra. Sen när har kärlek och medmänsklighet gränser??

Mitt djurrättsengegemang ser jag som en del i ett större sammanhang och ingår i den rättvisekamp jag ständigt för. För djuren, för kvinnorna, för dom fattiga, för homo- och bisexuella, för miljön, för barnen!
Vegan är jag t.ex för att det är det bästa ur ett djurrättsperspektiv. Men även pga solidariet med människor i den sk tredje världen. En vegankost är mer resurssnål och räcker åt fler. I många fattiga länder odlas tonvis av spannmål som ges till boskap som äts upp av människor, istället för att den används direkt som människoföda. Det går åt ofantliga mängder mer vatten för att framställa kött jämfört med vegetabilier. Köttproduktion innebär stora miljönegativa konsekvenser med metangas- och ammoniakutsläpp som driver på växthuseffekten och orsakar övergödning.  Läs gärna mer på: http://www.meatinfo.org/





Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: befria djur
« Svar #58 skrivet: 03 apr-04 kl 22:55 »
  Jag undrar om det verkligen är bättre för "världs miljön" om jag här i Norrland blir vegan och importerar tex soja från andra sidan jordklotet (och faktiskt "tar" den från fattiga i dessa länder, dom fattiga odlarnas barn svälter) och importerar frukt och grönsaker eller odlar i uppvärmda växthus, istället för att fylla en del av mitt proteinbehov med kött från djur som fötts upp i min närmiljö? I Norrland är vi bra på att odla gräs och föda upp djur som inte äter mycket spannmål (stjäl människo föda) för inte ens veganer vill väl äta gräs??
 Nu vill jag att vi för en lite stund ska bortse från att döda/inte döda djur utan kolla på den köttinformationssidan som det finns länk till i ett tidigare inlägg. Släpper inte transporterna av veganmaten ut lika mycket avgaser som mina kossor och får gör, och dessutom betydligt onaturligare??
 Visst, jag vet att det går åt mer mark och vatten för att få fram kött. MEN eftersom vi inte har samma förutsättningar över hela vår jord så undrar jag om inte det är lite snedvriden propaganda?
                           Mvh
                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Egwynne

  • Gäst
SV: befria djur
« Svar #59 skrivet: 04 apr-04 kl 16:14 »
Om man skall producera ett kilo griskött tar det lika mycket energi som att producera samma energimängd som bönor och sedan transportera den tre och ett halvt varv runt jorden med fartyg, eller 2300 km med lastbil. Om du vet att de djur du äter bara har fått gräs (som då inte är konstgödslat) och inte bott i uppvärmda ladugårdar så är de kanske undandtag.
Djur i Sverige får soja som importerats. Nästan hälften av spannmålet som produceras i världen ges idag till djur i livsmedelsindustrin. Världens kor står för 15-20% av jordens metanutsläpp.
Det finns fler siffror, men jag tror att jag svarat på din fråga.

Källa: Vadå vegan? av Lisa Gålmark tryckt 2002


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 3 användare (1 dolda)
carlie2, Peter Lönnberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser