Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många höns i 5 kvm hönshus?  (läst 27345 gånger)

rackarns

• Närke
Hur många höns i 5 kvm hönshus?
« skrivet: 07 aug-10 kl 12:48 »
Hur många höns är lämpligt att ha på 5 kvm. Vintertid, kalla nätter, isolerat hus men vet inte hur pass bra isolerat det är.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur många höns i 5 kvm hönshus?
« Svar #1 skrivet: 07 aug-10 kl 12:58 »
Jordbruksverkets regler:
Citera
Mått och bestämmelser för  frigående värphöns

Antal höns per kvadratmeter

Har du ett envåningssystem får du som mest ha 9 höns per m² tillgänglig yta om hönsen väger mindre än 2,4 kilo och 7,5 höns per m² tillgänglig yta om hönsen väger 2,4 kilo eller mer

Själv tycker jag att man kan ha ca 4 höns per kvadratmeter inne, om man har bra inredning med sittpinnar och reden som inte tar bort golvyta, och om hönsen kan gå ut alla dagar som det inte är totalt ruskväder. Man får ju skotta lite om det snöar.

Fast jag bor i Skåne, så vi har i normalfallet inte så långa vintrar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 07 aug-10 kl 13:16 »
Vi kör med 2-3 hönor/m². Det känns lagom när snön ligger högt och de inte går ut under vintern.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

saraviktoriad

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 09 aug-10 kl 23:51 »
Fy för jordbruksverkets regler! >:D

Vi räknar med 0,5 kvm per höna/tupp inomhus + minst 1 kvm per höna/tupp i rastgården + att de får röra sig fritt på tomten när vi är hemma.
Klart det går att leva och bo som på landet, samtidigt som man bor i Sveriges huvudstad. Eller ja, snarare strax utanför så att barnen, katterna och åsbohönsen kan strutta runt fritt i trädgården samtidigt som jag förvandlar den till drömmarnas trädgård!

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 10 aug-10 kl 21:55 »
Jag tänker att de så länge de får gå ut i en rymlig rastgård eller ännu hellre fritt varje dag, (även vintertid) och hönshuset har gott om sittpinnar och ruvbås som inte tar golvyta så kan man lugnt ha ett par hönor per kvm.
Det hemskaste med jordbruksverkets regler är att dessa höns inte behöver gå ut alls!
Om man sen vill att hönorna ska få ruva så är det ju bra att inte ha alltför många "ordinarie" höns så att man har plats för kycklingarna (som växer otroligt snabbt!) samt att kunna spara en och annan!
Jag har just nu 6 vuxna och 13 kycklingar födda i maj i mitt hus som är kanske 6kvm vilket går bra men så är de ju ute större delen av sin vakna tid också.
Jag håller alltid plusgrader i mitt hönshus mha element efter att tuppen förfrusit kammen, (förmodligen då han var ute och spatserade helt frivilligt i 15 gradig kyla). Efter detta har mina fått vistas i ladan de vinterdagar som det är kallare än ca minus 10. Där finns det halm på golvet och de går och sprätter och har det bra.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Ante-ante

• Hej och välkommen till min lilla sida.
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 13 aug-10 kl 19:41 »
Vi kör med 2-3 hönor/m². Det känns lagom när snön ligger högt och de inte går ut under vintern.

Januschka

Räknar på samma antal per kvadrat. Men det jag tänkte på är storleken på insidan av hönshuset om det ska vara lika stort som ute som inne eller kan det vara mindre?

Ante
Vill mer en gärna flytta ut till landet och slippa betong stressen som man har levt i allt för många år.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 13 aug-10 kl 19:54 »
Lite oklar över vad du menar. Frågar du om hur stor utegården bör vara?

Själv bor jag ju i Skåne, och normala vintrar så är det inte många veckor med snö här. Därför tycker jag att det är ok att ha lite mindre utrymme inomhus, det gör det också lättare för djuren att hålla värmen. Utomhus ska de ha så stor plats som möjligt tycker jag.

Mina höns kommer att ha en mindre hönsgård per grupp, som de får vara i under avelssäsong, och växelvis får de vara frigående. Under resten av året är alla frigående. Efterhand blir det sammanlagt ca 7000 kvadratmeter, iofs till alla djur, gäss, ankor, höns, kaniner (i betesburar givetvis), vaktlar i betesburar, ev något kommande djur. Men mycket plats är det till varje djur, när bara alla stängsel är klara.

Har man bara utegård, så bör man ha två som används växelvis, och max 2 höns per 3 kvadratmeter, tycker jag. Då blir det grönt kvar till dem, annars blir det bara jord överallt. Gärna buskar och små träd i hönsgården också, samt saker att sitta på, aktivera sig med osv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

rackarns

• Närke
« Svar #7 skrivet: 13 aug-10 kl 20:42 »
Hej.- Jag menade ytan på själva huset de är i om nätterna. Tillgång till betydligt större rastgård dagligen och frigång i trädgården fler gånger i veckan.

Ante-ante

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 13 aug-10 kl 20:51 »
Lite oklar över vad du menar. Frågar du om hur stor utegården bör vara?

Själv bor jag ju i Skåne, och normala vintrar så är det inte många veckor med snö här. Därför tycker jag att det är ok att ha lite mindre utrymme inomhus, det gör det också lättare för djuren att hålla värmen. Utomhus ska de ha så stor plats som möjligt tycker jag.

Mina höns kommer att ha en mindre hönsgård per grupp, som de får vara i under avelssäsong, och växelvis får de vara frigående. Under resten av året är alla frigående. Efterhand blir det sammanlagt ca 7000 kvadratmeter, iofs till alla djur, gäss, ankor, höns, kaniner (i betesburar givetvis), vaktlar i betesburar, ev något kommande djur. Men mycket plats är det till varje djur, när bara alla stängsel är klara.

Har man bara utegård, så bör man ha två som används växelvis, och max 2 höns per 3 kvadratmeter, tycker jag. Då blir det grönt kvar till dem, annars blir det bara jord överallt. Gärna buskar och små träd i hönsgården också, samt saker att sitta på, aktivera sig med osv.

Tack för tipset. Ute gården kommer det få plats för ca 40 höns kanske inte första året och då är det okej att ha det lite mindre utrymme i hönshuset en i gården. Och det är ingen fara att anlägga ute gården på rent gräs. Mest undrar över i höns huset.
Vill mer en gärna flytta ut till landet och slippa betong stressen som man har levt i allt för många år.

rackarns

• Närke
« Svar #9 skrivet: 13 aug-10 kl 20:56 »
ah.. det var inte en fråga till mig  :-[

Ante-ante

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 13 aug-10 kl 21:12 »
ah.. det var inte en fråga till mig  :-[

Hehe det spelar absolut inte någon roll ;D vem som svara så länge man får mera kunskap och olika perspektiv av alla ni som har hållt på länge om detta ämne motsatt mej som är helt grön på detta så ALLA tips från alla är välkomna.

rackarns

• Närke
« Svar #11 skrivet: 13 aug-10 kl 21:25 »
Det har du så rätt i!

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 1 användare
lavendula

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser