Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Squash recept  (läst 11002 gånger)

bos taurus

• Uppland
Squash recept
« skrivet: 07 aug-10 kl 07:37 »
Hejsan!

Sommaren har verkligen varit toppen odlingsmässigt och det är mycket som trängs i grönsakslandet nu som verkligen gör en glad. Något som är mycket tacksamt att odla är squash som växer i princip var som helst. Fyra plantor senare och massor med skörd får en att inse att recepten faktiskt kan sina. Så nu står jag här med en massa squashisar som jag behöver recept till så om det finns någon här på forumet som gärna vill dela med sig tar jag tacksamt emot förslag på recept.

Tack och hej,

februaribarn

• Gäst
SV: Squash recept
« Svar #1 skrivet: 07 aug-10 kl 08:14 »
Fylld den med något gott och ungsbaka :) Använd till ratatouille, råriv den och ha i sallader eller som den är med bara någon dressing till. Använd den i tomatsåsen, i gratänger, i woken, grilla den... Squash går att använda till så mycket gott :)

mistel

• -
« Svar #2 skrivet: 07 aug-10 kl 08:33 »
Det här receptet brukar jag använda då jag har massor av squash

Squashkaka

1kg squash (vanlig sommarsquash, ta bort kärnorna ifall den är av större modell)
0,5 liter mjölk
1 1/2 dl strösocker
4ägg
1 dl vetemjöl
5-8 bittermandlar (el. 5-8 droppar bittermandelolja)
8-10 sötmandlar

Sätt ugnen på 200 C

Skala squashen, koka den i vatten. Låt squashen rinna av. Mosa eller mixa squashen.

Hacka eller mal mandeln.

Blanda ihop alla ingredienserna i en stor bunke, och häll i smord ugnsfast form.

Gräddas i 1-1 1/2 timme.

Servera kakan ljummen med grädde och sylt.

bos taurus

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 07 aug-10 kl 09:56 »
Den där kakan låter mums och mat-tipsen likaså. Tackar så mycket för snabba svar. Ugnsbakade med quornfärs och lite ost över blir toppen.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 07 aug-10 kl 09:57 »
Använd den tillsammans med rotfrukter som du bakar i ugnen, då går det åt mycket. Ratatouille, som tidigare skrivet, är jättegott. Går att frysa i portionsförpackningar inför vintern.

Grilla i skivor när ni har grillkväll, gärna med svamp, tomater, sockerärtor (jättekort tid) som alla blir goda grönsaker att äta grillade.

Rivna går de att använda som utfyllnad i grytor och soppor, gärna i köttfärssås och även i biffar. Även paj, tillsammans med tex purjolök, gul lök, mm smaksatt med tex vitlök, rosmarin, timjan, på med äggstanning och lite ost. Jättegott.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lissjax

• Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 07 aug-10 kl 10:00 »
Hej

Runåbergs fröer har ett häfte med en massa squashrecept som du kan skicka efter. Det finns mycket roliga recept och det kostade en frivillig penning när jag beställde hem det.

www.runabergsfroer.se

hälsningar Anna
Den som äger en boksamling och en trädgård saknar intet / Cicero

SannaF

• -
« Svar #6 skrivet: 07 aug-10 kl 10:11 »
Har själv bara odlat Squash en gång (förra året) om man inte räknar de frön jag satte för ca 3 v sen o hoppas på ska hinna bli nåt  :P

Men det överflöd som jag fick då skivade jag ner och frös in så att jag hade nästan hela vintern - det var smaskigt att steka som "biff" gärna tillsammans med andra grönsaker!

Inte nåt direkt ett recept - men ett tips i alla fall  o:)
Mot nya äventyr!

rosita51

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 08 aug-10 kl 15:53 »
Måste man förvälla squashen innan frysning?
MVH Rosita zon 1

tuulis

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 08 aug-10 kl 17:29 »
Jag sökte också användbara squash recept nån dag sen, och hittade bl a en recept på soppa i ett tidigare inlägg här på forumet. Den blev jätte god så tack, Nettus!

De här tidigare inläggen hittade jag för squash recept:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=21159.msg159244#msg159244
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=75523.msg622222#msg622222
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=11658.msg63753#msg63753

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #9 skrivet: 08 aug-10 kl 19:35 »
Skiva och fräs i olivolja med massor av skivad eller hackad vitlök. Lite vanlig gullök kan gå med oxå. Det ska fräsa länge på medelvärme så squashen får fin färg. Strö på lite flingsalt på slutet. Busgott ihop med nästan vadsomhelst.  :D

SannaF

• -
« Svar #10 skrivet: 08 aug-10 kl 19:59 »
Måste man förvälla squashen innan frysning?

Inte gjorde jag det i alla fall o jag skalade inte heller - skivade bara upp dem o i en påse o in i frysen.
Ut ur frysen och ner i stekpannan.
De blir lite blaskiga i mitten men jag tyckte inte att det var några problem.  :D
Mot nya äventyr!

rosita51

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 09 aug-10 kl 21:19 »
Inte gjorde jag det i alla fall o jag skalade inte heller - skivade bara upp dem o i en påse o in i frysen.
Ut ur frysen och ner i stekpannan.
De blir lite blaskiga i mitten men jag tyckte inte att det var några problem.  :D

Så bra! Kanske de blir mindre blaskiga om man tar bort fröhuset i mitten först ... Jag ska prova det!
MVH Rosita zon 1

horthensia

« Svar #12 skrivet: 09 aug-10 kl 22:42 »
Jag brukar riva den på rivjärn och sedan steka den med mycket vitlök och hackad persillja, mums till det mesta!

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #13 skrivet: 10 aug-10 kl 00:30 »
Squashsufflé är gott:

1 liten eller en halv stor Squash
1 vitlöksklyfta
mangold eller spenat om man vill
1,5-2 dl riven prästost eller västerbotten
4 äggulor
4 äggvitor
3 dl mjölk
vetemjöl
salt
peppar
rejäl klick smör

Hacka och fräs squashen och vitlöken
Tillsätt hackad mangold, fräs lite till
Mosa sönder squashen

Häll i grönsakerna i en smord hög ungsfast form, eller flera små suffléformar

Dela upp äggulorna från vitorna.

Vispa äggvitorna riktigt fast.

Bryn smör i en såspanna, rör ner mjölet och bryn 1 minut
vispa ner mjölken i smöret lite i taget. Koka några minuter, till konsistensen av en tjock bechamel.
Rör ned osten i såsen.
Rör ned äggulorna en i taget.

Vänd försiktigt ned äggvitorna i smeten, utan att förstöra luftigheten.
Häll över smeten över squashen i suffleformén.

Grädda i mitten av ugnen 175 grader, 35 minuter (för en stor form).

Ät direkt!

SannaF

• -
« Svar #14 skrivet: 10 aug-10 kl 11:35 »
Så bra! Kanske de blir mindre blaskiga om man tar bort fröhuset i mitten först ... Jag ska prova det!

Ja just det! Det kan man ju göra - hoppas mina plantor hinner ge nåt så ska jag testa det  :D
Mot nya äventyr!

Kabo

« Svar #15 skrivet: 13 aug-10 kl 10:42 »
Bostonsquash: Leta reda på ett "vanligt recept men byt ut gurkan mot squash.

Solros42

• Älskar dass och mat utan E-nr
    • Dalarna
« Svar #16 skrivet: 14 aug-10 kl 17:04 »
Skiva upp, fräs i smör med en pressad vitlöksklyfta, super gott till grillat och på varm smörgås med tomat och sallad.

tuulis

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 14 aug-10 kl 19:18 »
Amerikaner gör morotskaka-typ av deg av squash. Jag provade idag och det blev jätte god kaka till kaffet. Det finns många recept på nätet på det om man söker på "zucchini bread". Det här använde jag:
http://simplyrecipes.com/recipes/zucchini_bread/

ripper

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 31 aug-10 kl 19:22 »
går jättebra att sylta både grön å gul squash, sylta som pumpa. samma recept går att använda till gurka. jättegott till kött mm.
Det ska va gött å leva!! Aaaaaannars kan det kvetta!!!

äppelpaj

• Småland
« Svar #19 skrivet: 12 sep-10 kl 12:10 »
Någon som har bra recept på ratatoille där det går i mycket squash?

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 4 användare
Ollefund, Radar, bondmorawannabe, Sampa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser