Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp.. Döende kaninunge.. Svullen buk...  (läst 4924 gånger)

lantidyllen

Hjälp.. Döende kaninunge.. Svullen buk...
« skrivet: 07 aug-10 kl 00:24 »
Är helt nybörjare på kaniner..

Vi köpte en hona och en hane tidigt i våras och sedan fick vi ytterligare en hona till, det är franska vädurar.

Honorna fick dejta hanen och fick var sin kull med en veckas mellanrum, nu är ungarna ca 13 veckor.
Vi släppte ihop alla ungar för ca tre veckor sedan, alla har mått utmärkt det är 12 ungar som bor tillsammans i en hästbox på 9 m2.
Ena honan bor i boxen bredvid och den andra har fått flytta utomhus.

Men nu när jag var upp och kvällade djuren hittade jag en unge som låg still, den bukandades och hade sjunkit ihop över ryggen så man såg ryggraden, buken var svullen...
Jag gav den en snabb död, men nu är jag orolig för de andra...
Ju mer jag läser om sjukdomar desto mer förvirrad blir jag..

Boxarna desificerades i maj, efter det är det bara mockat och bytt spån ett par gånger i veckan.
Kaninerna har fri tillgång till hö och vatten, de får gräs en gång om dagen, det har de fått hela tiden även honorna innan ungarna föddes, enda gången de inte fått gräs är om det ösregnar. De har mineralsten och får lite havrekross och lite kaninpellets varje dag..
Okej, jag har förstått nu att färskt gräs kanske inte är så bra, så idag fick de endast hö och nytt vatten.

Vad kan ha hänt? Och hur undviker jag att de andra ungarna går samma öde till mötes?

Attes matte

• Jämtland
SV: Hjälp.. Döende kaninunge.. Svullen buk...
« Svar #1 skrivet: 07 aug-10 kl 00:58 »
Det låter som att du tar hand om dina kaniner på allra bästa sätt, det är säkert inget du har gjort som orsakat ungens död, men håll igen lite på gräset och pelletsen litegrann för säkerhets skull.
Det är jobbigt när sånt där händer...  :-\

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 07 aug-10 kl 08:28 »
Sen måste du absolut sära på hanar och honor, risken är stor att de blir parade vilken dag som helst, om de inte redan blivit det. Och det är inte bra för unghonor att bli parade så tidigt, de växer inte färdigt, och de klarar ofta inte av att föda upp ungarna bra.

Det är svårt att veta vilken sjukdom det är. Jag är inte så bra på sjukdomar, många har symptomen svullen buk och avmagring.

Får de gräs regelbundet/dagligen, som inte är vått, så klarar de utmärkt att växa och må bra på det, när de är friska. Drabbas de av någon sjukdom, så är det bäst att bara ge hö och vatten under en period.

Var uppmärksam på om någon mer börjar se hängig ut, i sådana fall får du överväga medicinering, om du kan ta reda på vilken sjukdom det är, och ev skicka till obduktion.

Jag skulle genast ta ut den andra avelshonan, för att minska risken att hon blir smittad, men inte placera henne nära den honan som redan är ute.

Sedan skulle jag desinficera hennes box, och flytta alla ungarna dit. Rengör och desinficera ungarnas gamla box, och sortera ungarna efter kön, och sätt tillbaka ena gruppen i den första boxen. Om det inte är storleksskillnad på boxarna, och du ev vill behålla några honor, så hade jag låtit hannarna gå i den gamla boxen.

Vad jag förstått är normal inkubationstid på smittsamma sjukdomar några veckor, så om du inte får några symptom på en månad, så var det sannolikt inget smittsamt.

Ge bara hö och vatten i en vecka, om det inte syns några symptom då, så kan du gradvis ge lite pellets och gräs/grönt.

Askgrenar ska vara bra mot viss mask, på andra djur i alla fall, så om du har ask så kan du ju prova att ge dem sådana. Kan inte skada i alla fall.

Förhoppningsvis är det bara något som drabbat denna individ, så försök att ta det lugnt och avvakta, om alla andra kaniner är friska och pigga.

Hoppas att allt går bra med kaninerna, det är kul med kaninuppfödning, så låt inte detta få dig att ge upp. Kaniner är bra till självhushållning, goda, har vacker päls, äter inte för alltför mycket pengar, och motiverar en att rensa ogräs, så att de får mat. Dessutom är de fina kompisar, med personligheter, jag är väldigt förtjust i flera av mina avelsdjur (vissa har inte lika kul personlighet, jag köpte dem vuxna...), även om jag försöker att inte ha en alltför nära relation med ungarna, som ska slaktas. De kontrolleras, får mat och vatten, och en klapp så att de lär sig att jag inte är farlig, men jag gosar inte i flera timmar med dem. Vilket jag ibland gör med avelsdjuren. Lång utläggning för att säga att förhoppningsvis går allt bra, och gör det inte det, lär dig om det finns något att ändra på för att minska risken, och börja om från början. Det kan alltid hända något med djur, man får lära sig och gå vidare.

Som sagt, jag föder upp kaniner till slakt, och kan lite om kaninskötsel, men sjukdomar läser jag in efterhand, så mina tips är bara grundläggande. Hoppas att kaninexperterna kompletterar.

Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 07 aug-10 kl 09:49 »
Hej!

Om inte de andra ungarna blir magra över ryggen var det kanske ett problem med matsmältningen. Ha ett öga på djur som blir passiva, kaniner visar inte smärta annat än med passivitet och i ögat.

Pelletts gäller jo som mycket kraftig foder så jag skulle nog fortsätter med ogräs med mycket fiber, hö och havre/kross och tar bort pellettsen. Om det överbelastar matsmältningssystemet och tarmar slingrar sig så att maten kan inte vidare befordras är det en plågsam död med symptom som kan liknar det du skrev.  Där finns ingen hjälp, bara den du gav.

Har du sett tecken på diarre?

Har du öppnad döda ungen för att kolla levern och evt. vätska i buken?

Annars har jag inget att tillägga förra inläggen, hygien verkar bra och absolut måste hannar och honor skiljas. Nästa gång kan du testa att ta bort unghannar från familjen och har de i en stor grupp - så länge det funkar, kanske är de slaktmogen innan stora slagmålet börjar.  Honor kan vara med mamman längre och lär sig kaninvett och mamman slipper sitta alldeles ensam.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

lantidyllen

« Svar #4 skrivet: 07 aug-10 kl 12:32 »
Idag var det en till som var slö, den ville inte röra sig när man puttade på den. Även denna verkade svullen över buken och hade sjunkit ihop över ryggen.
Gav den med en snabb död, vill inte att de ska lida i onödan.
Ett par till börjar även de se runda ut över magen och ser beniga ut över rygg och rumpa.

Idag har vi kaninburbyggardag, har en massa hundgårdssektioner som vi sätter upp ute så får de flytta utomhus ett tag. Ska sära på honor och hanar idag, eller försöka i alla fall. Det är inte så enkelt att se skillnad på dem. Jag tänker tömma stallet och sanera allt och det tar ett par dagar.

Honan jag har inne fick en till kull idag, hanen jag hade rymde in till henne ett par timmar och tydligen hann de med lite rajtan tajtan innan jag såg att han hade rymt.. Mäkta impad blev jag i alla fall när jag insåg att min ganska överviktiga hanne kunde hoppa 140 cm över boxvägg för att få flirta lite.

Funderar just nu på hur jag ska göra, det lutar åt att ta ut alla ungar, sanera deras box och sen låta honan med ungar flytta in där, hon har en innekaninbur i sin box som står öppen för hon gillar den och som tur är har hon boat där inne, så det är enkelt att flytta hela boet, utan att störa.

Fast lite synd var det att hon fick en kull nu, jag hade inte velat haft henne parad, sist byggde hon inget vidare bo och fyra ungar låg utanför, tre hann dö, den fjärde lyfte jag in i boet och satte en värmelampa ovanför. Hon boade inte i sin låda utan i ett hörn av boxen. Även ungarna i boet kändes rätt kalla men det ordnade sig med värmelampan, då blev det fart på dem.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 07 aug-10 kl 12:46 »
Jag skulle INTE låta honan flytta in i boxen där de sjuka kaninerna bott. Även med sanering innebär det en risk. Du vet ju inte vad kaninerna blev sjuka av.

Skrubba helst från tak till golv med kaustiksoda, skölj noga och låt torka innan du släpper in några kaniner igen. Och jag tycker att du ska ha hanungarna där, det är mindre förlust om de blir sjuka.

Vid den åldern ska det vara lätt att se skillnad på kön. Honorna har ett sträck, som sitter närmre analen, hannarna har ett runt hål, som går att vända lite ut och in om man trycker på det, ev kan man tom se penis. Det hålet sitter längre från analen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 07 aug-10 kl 13:12 »
Kolla för coccidios. Syns i levern som risgrynaktiga ljusa ställen. Dessutom är levern då svulllen/större än vanlig.

Det där är en balansgång nu - stress från flytten är jo ingen fördel för redan angripna djur. Kanske hittar du en lösning att flytta så få djur som möjligt så länge krisens topp inte är nådd. Chans att posta en bild här kanske så att vi andra har lite mer patt utgå ifrån?

Har du någon i närheten som har Baycox hemma kan du i alla fall pröva detta med ungarna.. Jag håller tummarna att resten av gänget klarar sig!

Januschka

Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

lantidyllen

« Svar #7 skrivet: 23 aug-10 kl 21:44 »
Uppdatering..

Jag har nu inga kaniner kvar...

10 ungar dog, alla snabbt och med samma syptom. Ingen av de jag öppnade och kollade hade förändringar på levern.
Det var endast den första som hade svullen buk. De andra blev lite slöa först, tappade styrseln i benen sedan, la sig på sidan och andades tungt, sparkade till då och då. En skrek.

Vi avlivade så fort vi såg syptom, men de gick från att ha varit helt friska till döda eller döende på bara 3-4 timmar. De har inte vuxit som de ska heller en vän till mig har en annan kull i samma ras födda en vecka efter mina och de är mer än dubbelt så stora.

Sen ledsnade jag på att se alla djur bli sjuka och tvingas avliva så därför avlivade vi alla kaniner i ett svep. Jag hade 2 vuxna honor, de visade inga syptom den ena honan hade en kull inte heller dessa visade några syptom. Men vi avlivade ändå.

Vi ska flytta om några veckor och eftersom djuren varit sjuka vill vi inte heller ta med oss dem, vilket vägde in i beslutet att avliva allihop.
I framtiden kanske det blir kaniner igen, men inte nu..

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 2 användare
MickeMård, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser