Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska vaktlar ha det?  (läst 3869 gånger)

sallyzevenwacht

• Halland
Hur ska vaktlar ha det?
« skrivet: 05 aug-10 kl 22:54 »
Om jag köper vaktlar som är typ 5-6 veckor, hur ska de bo då?
Behöver verkligen hjälp :-[
Dv. höns, undulater & ragdoll

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur ska vaktlar ha det?
« Svar #1 skrivet: 05 aug-10 kl 23:27 »
Det finns jättemycket info i gamla trådar om det.

Mina bor i en kaninbur med helt tak. De ska kunna bo som höns, dvs de tål rimlig kyla, men man måste stängsla bättre. De ska inte ha nättak, om det inte är väldigt högt uppe, eftersom de flyger rakt upp i det och riskerar att fastna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #2 skrivet: 05 aug-10 kl 23:34 »
Kan jag ha 3 hönor i en marsvinsbur 1m lång 50 cm bred och 40 cm hög med kvistar och små hus och sånt ì?
Inne i ett hönshus? :)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 05 aug-10 kl 23:40 »
Självklart, och lämpligen en tupp också om du vill kunna kläcka fler eller sälja avelsägg. Det är gott om plats. Men du bör täcka gallret i taket med en skiva, så att de inte kan bli hängda och dö i det.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #4 skrivet: 05 aug-10 kl 23:55 »
Okej, då kör jag på det ;D
Vad ska de äta?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 06 aug-10 kl 00:00 »
Samma som kycklingar. Mina får startfoder hela livet, lite undulatfoder som godis, och snäckskal från det att de börjar lägga ägg.

Fråga gärna många frågor, men läs i trådarna först. Där finns svaren på dina frågor.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #6 skrivet: 06 aug-10 kl 00:31 »
ja, jag vet att jag ska göra det. Bara för att jag är lat som jag skriver frågorna i ett nytt ämne, och så har jag inte tid att läsa igenom varenda tråd heller.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 06 aug-10 kl 08:37 »
Jag har mina japanska vaktlar i inomhus marsvins/kaninburar ute i hönshuset. I början så hade jag de inne i huset men kom fram till att de bajsade mer som höns än småfåglar, så de åkte ut efter en tid.  :-X  :-\ Dessutom värpte de inte ett dugg när de bodde inne i sitt egna rum vilket var ett dass. När de flyttade ut till hönshuset så blev de som helt andra fåglar, trivs mkt bättre nu och äggen bara sprutar.  :-X Har aldrig täckt över gallret för mina, de är inte särskilt flaxiga av sig alls. Gör rent med vaktlarna kvar i buren och allt och de slutar inte värpa under någon dag som man läst på en del ställen för det.

Vissa har jag som t.ex. nu två st på runt 5 veckor kvar i min kycklingbur för maskinkläckta med öppet tak, ca 1m i höjd. Ovanligt att de flyger ut och om de har gjort det så är det bara att gå och plocka upp lilla pippin och sätta tillbaka. ;D Dock så gäller det att greja mkt med vaktlar från att de är små för att kunna få dem lugna och tama... Varit hos andra där de studsar som idioter upp och ned i taket när man kommer i närheten... :X
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser