Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP ungarna!!!  (läst 5311 gånger)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
SV: HJÄLP ungarna!!!
« Svar #20 skrivet: 07 aug-10 kl 10:26 »
Alla kaninungarna lever fortfarande fast den minsta kommer troligtvis inte att klara sig då den är väldigt svag idag. Alla kissar och bajsar och fullkomligt hatar att bli matade, brukar de göra det? Tycker de borde vara hungriga och skulle vilja äta men så är ej fallet. Man får droppa in maten i munnen på de för de suger inte själva alls.
Får väl se hur det går framöver.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 08 aug-10 kl 16:03 »
När på dygnet matar du? Honor i naturen matar ju endast 1-2 dagar/dygn och oftast i skymningen. När jag nappade en kull så var de som hungrigast på kvällen, vissa tider på dygnet ville de inte ha alls. De sover ju rätt mycket, så det gäller nog att pricka in när de är pigga. :)

Hoppas det går bra!

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #22 skrivet: 08 aug-10 kl 21:34 »
Minstingen dog i går kväll, ledsamt men det var väntat.

Ungarna får mat morgon och kväll och då är de JÄTTEHUNGRIGA. När de märker att jag kommer så börjar de hysteriskt kravla runt och gny högljutt.
Några har nu ivrigt börjat suga själva men de sätter i halsen väldigt lätt, tror att jag har för stort hål i nappen, ska nog fixa en ny.
Pälsen börjar synas tydligare nu och de kissar och bajsar väldigt mycket, ingen diarré heller än, tack och lov.
Alla pigga och krya i nuläget.
(Visst sover de mycket, hela tiden när det inte är matdags)

Angorakaninen

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 16 aug-10 kl 23:57 »
Hej! Hoppas att det fortfarande är bra med dina ungar!
Har ett recept på ersättningsmjölk till kaninungar som jag själv har provat med gott resultat.
 Det kommer frå en dansk författare: Erling Balle som skrivit boken: Angoraavl og uldproduktion

4 dl "fet" mjölk (3%)
!dl vispgrädde
1dessertsked med honung upplöst i 3-4matskedar kokande vatten

Blanda detta och förvara i kylskåp. Tag endast fram det du behöver och värm försiktigt.
Ges  2 ggr/dygn
Angorakaninen

belsebub

• Hälsingland
« Svar #24 skrivet: 17 aug-10 kl 21:25 »
Lammnäring o även ta i äggula.Nappat ett antal kaninungar,alla klarat sig bra o blivit helt normala i kropp o vikt mm.Väldigt mammiga blir de.Ingen av mina har tagit flaska utan jag har nappat de med sprutor.4ggr per dygn,sedan 3ggr per dygn o sist 2ggr per dygn.Låt de ligga varmt o trångt. Var otroligt försiktig så de inte får i fel strupe,det är ett stort ansvar o tålamod.Håller alla tummar o tår för de små.Lycka till.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #25 skrivet: 25 aug-10 kl 16:19 »
Mina dog tyvärr allihop, en efter en.
Jag tyckte det var svårt med boet för de kissade så otroligt mycket att det blev dyngsurt och sen blev de kalla om man inte bytte direkt, hur har ni andra fixat det?

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #26 skrivet: 26 aug-10 kl 23:54 »
Tråkigt att de inte klarade sig...
 :'(
Har ingen erfarenhet av kaninungar, men hade valt att lägga dem på antingen fleece eller ännu hellre ull. Dessa material värmer även om de är våta. Mycket tvätt hade det blivit så klart...
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 31 aug-10 kl 08:33 »
Mina dog tyvärr allihop, en efter en.
Jag tyckte det var svårt med boet för de kissade så otroligt mycket att det blev dyngsurt och sen blev de kalla om man inte bytte direkt, hur har ni andra fixat det?

Usch tråkigt! Jag har nappat några kullar, och det har oftast slutat med att de dött, tyvärr. Siffran 10% överlever, stämmer nog  :-\
Bäst är att ta in hela kaninboet. Mammans päls släpper igenom kisset och håller dem torra och varma  :)
Landsflykting i storstan...

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #28 skrivet: 10 jan-11 kl 12:37 »
Jag hade hela boet innan till början men eftersom man måste ta upp de för mat osv så blev det så himla mycket hår överallt så jag tyckte det blev för bökigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser