Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP ungarna!!!  (läst 5309 gånger)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
HJÄLP ungarna!!!
« skrivet: 05 aug-10 kl 20:31 »
Min hona har dött ifrån sina 2 dagar gamla ungar. Hittade henne nu precis och ungarna verkar jättehungriga och suttar på varandra. Vad ska jag ge?
Har bara kalvnäring hemma och allt har stängt. Ska jag ge de väldigt utspätt eller vad ska de ha, de lär dö om de inte får nåt snart.
Snälla hjälp mig.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: HJÄLP ungarna!!!
« Svar #1 skrivet: 05 aug-10 kl 20:36 »
Vad du kan ge istället vet jag inte riktigt, men många veterinärer har lite hemma, men det kan bli dyrt att få hämta det...

Kaniner får ju bara mat ett fåtal gånger per dygn, så jag tror att de klarar ganska många timmar, om de bara är torra och varma.

Hoppas det löser sig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 05 aug-10 kl 20:47 »
Håll dom varma, ha dom i BHn eller om du har någon värmedyna eller så.

Du kan ge dom en blandning av laktosfri grädde, laktosfri fetfil och honung tills du får tag i någon ersättning. Kaniner har en av världens fetaste mjölker och vanliga ersättningar är lite för kalorisnåla.

Kaninhonan diar oftast bara 1-2 ggr om dygnet, men de jag känner till som har nappat har gett mat oftare än så.

Att dom har fått de första två dygnen är mycket bra, men det du ska försöka göra är att hitta en adoptivhona. Det är jättesvårt att nappa upp ungar.
//Lina

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 05 aug-10 kl 20:49 »
Oh vad synd om dig - och om dem!
Du har ingen tik i närheten som kan tänka sig att adoptera dem? Min tog sig ann en kattunge en gång - och hon hade gärna tagit till sig ett par av kycklingarna också om Maran hade tillåtit det  ;) Om du bor i närheten och tycker att det vore en lösning så kan vi ju fråga henne om du vill. Hon har ju ingen mjölk, men för värme och kärlek och så alltså... Jag bor utanför Bålsta.
Ring distriktsveterinären eller närmsta djursjukhus - vet inte var du bor men tex Ulltuna i Uppsala och Blå Stjärnan i Gbg är öppet dygnet runt.
Stort lycka till!
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Gösta

« Svar #4 skrivet: 05 aug-10 kl 21:05 »
Vispgrädde utspätt med vatten ca 38 grader varmt. 3 ggr/dygn. Ungen skall ligga på rygg när du matar.
Tyvärr har du bara ca 10% chans att lyckas få dem att överleva. :'(
Gösta

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 05 aug-10 kl 21:09 »
Det finns ingen i närheten som har en hona med ungefär jämngamla ungar? Det brukar gå bra att få kaniner att adoptera några extra, om de inte har för stor kull själva.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 05 aug-10 kl 21:19 »
Känner tyvärr ingen som har honor med ungar just nu. Dessutom är där 9 ungar vilket känns lite mycket att ge någon hona. Provade att ge de lite, några droppar varm kalvnäring fick de för de kravlade runt och skrek, nu ligger de lugnt och vilar, ska ringa vet i morgon och höra vad jag ska ge de fortsättningsvis.
Känns ju ganska hopplöst med 10% chans men man måste ju försöka, annars är det säkert att de dör iaf.
Då ska jag nog inte ge mer nu förrän jag fått tag i ett bättre ersättningsalternativ i morgon, vispgrådde och vatten borde de väl inte kunna överleva på så länge? eller? Tänker på vitaminer och allt sånt.
Tack för hjälp.

Elvan

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 05 aug-10 kl 21:25 »
Även om nio iungar är svårt att ge någon så kanske du skulle kunna lämna 3 stycken som verkar starka så att deras chans ökar.
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 05 aug-10 kl 21:41 »
Jo det har du helt rätt i, tyvärr vet jag ingen bara.
Får försöka själv.
I morgon, finns det speciell mjölkersättning till kaniner? Eller vad använder man bäst?

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 05 aug-10 kl 21:52 »
Det finns tyvärr inte någon mjölkersättning till kaniner i Sverige. Men lammnäring använder många. Något annat som funkar är kattmjölksersättning (Royal Canins är ganska fet), gärna utblandad med grädde eller Esbilac (är för hundar, finns på apoteket).

Det bästa är att nappa dem med flaskor (finns även det på apoteket). Det är mycket jobb, men det går. Lycka till!

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 05 aug-10 kl 21:53 »
Färsk getmjölk har jag förresten hört ska vara väldigt bra, ifall du kan få tag på det.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #11 skrivet: 05 aug-10 kl 21:59 »
Tack för alla svaren, kattmjölksersättning var jag inne på så det blir det nog, utblandat med grädde då. Ska köpa nappflaska oxå.
Behöver man tvätta magen för att de ska kissa som man gör med kattungar?
Hur varmt bör de ha i "boet"
Har bäddat en korg och täckt den runt om samt satt till en lampa för extra värme så där är ca 33 grader sen värmer de ju varandra oxå. De står dragfritt.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 05 aug-10 kl 22:02 »
Känner tyvärr ingen som har honor med ungar just nu. Dessutom är där 9 ungar vilket känns lite mycket att ge någon hona. Provade att ge de lite, några droppar varm kalvnäring fick de för de kravlade runt och skrek, nu ligger de lugnt och vilar, ska ringa vet i morgon och höra vad jag ska ge de fortsättningsvis.
Känns ju ganska hopplöst med 10% chans men man måste ju försöka, annars är det säkert att de dör iaf.
Då ska jag nog inte ge mer nu förrän jag fått tag i ett bättre ersättningsalternativ i morgon, vispgrådde och vatten borde de väl inte kunna överleva på så länge? eller? Tänker på vitaminer och allt sånt.
Tack för hjälp.

Laktosfri!! Kaninmagen tål inte kossans mjölksocker.
//Lina

Elvan

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 05 aug-10 kl 22:05 »
Det borde räcka ganska långt eftersom mamman normalt inte värmer dem utan lämnar dem i boet nästan hela dagen. Om du har dem inne där det är lite varmare än utomhus kalla nätter borde det ju inte vara några problem gällande värmen. Annars kanske en lätt värmd vetekudde skulle kunna fungera, även om man får vara försiktig så de inte får värmeslag, är de så många som nio borde de ju kunna värma varandra.
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 05 aug-10 kl 22:06 »
Tänk på att köpa laktosfri grädde, eftersom kaniner är känsliga mot laktos.

Du nappar dem med flaska och sen torkar du med en ljummen bomullstuss i rumpan på dem för att stimulera så att de kissar/bajsar.

Här är en länk där det står hur man kan göra: http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_kanin.htm

Jag vet tyvärr inte hur varmt det ska vara, men det låter bra, de värmer ju varandra som du säger. Päls håller ju värmen också ifall det finns det i boet.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 05 aug-10 kl 22:15 »
Ser att du finns i Skåne. Jag har en kull ungar, som är några dagar äldre. Tyvärr, i detta sammanhang, fick hon 10 st. Annars hade jag gärna hjälpt några av dem.

Om du skriver var du bor kanske någon hör av sig, som har plats i en kull. Vilken ras är det? Spelar inte så stor roll, men det är ju bra om de är ungefär jämnstora.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #16 skrivet: 05 aug-10 kl 22:32 »
Jag bor utanför Tomelilla och kaninerna är Belgiska jättar

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #17 skrivet: 06 aug-10 kl 08:35 »
Tänk på att köpa laktosfri grädde, eftersom kaniner är känsliga mot laktos.

?

Man har gjort flera analyser av kaninmjölk, länkar till ett exempel. Laktos ingår.

http://journals.cambridge.org/action/displayFulltext?type=1&fid=825824&jid=BJN&volumeId=18&issueId=01&aid=825816

Edgar

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 06 aug-10 kl 09:09 »
Jag har lärt mig att kaniner är känsliga mot laktos, men kaninungar tål det alltså?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #19 skrivet: 06 aug-10 kl 09:44 »
Komjölk har väl väldigt hög laktoshalt, enligt en (gammal) rapport hittade jag följande:

Laktos - Fett - Protein (i %)

Kaninmjölk: 1,8 - 12,1 - 11,4
Komjölk: 4,54 - x - x

Så ser man att kaninmjölken har låg laktos och högt fett- och proteininnehåll. Kaninen hade högst fett av alla i den här undersökningen faktiskt. Tror att bara sälen kan klå kaninen. Så ska man göra "konstgjord" kaninmjölk är det väl bara att blanda på ^^. Enligt Arlas hemsida har deras produkter följande mängd laktos:
Arla standardmjölk: 4,8% (3% fett)
Arla A-fil: mindre än 1% (3% fett)
Arla vispgrädde: 2,9% (36% fett).

Så om man blandar såhär, får man värdena:
2,03 laktos - 12,9 fett - 11,07 protein. Ganska nära!

För 1 liter alltså 2dl standardmjölk, 2dl 3%fettfil - 3dl vispgrädde, 300g superfinmalet lusern (vet INTE om man kan ge det till små ungar men proteinet var tvunget att höjas. Man kanske kan blanda vassle istället med då höjs laktosen, eller soja om man tycker det är bra).

Värdena på arlas produkter från arlas hemsida, värdena på djurmjölkar från den här artikeln:
http://www.jbc.org/content/37/3/349.full.pdf

Det här är alltså teoretiskt filosoferande! Jag har inte själv provat blandningen. Men problemet är alltså att kaninen kräver mycket fett- och proteinhög mjölk.
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 2 användare
CathrynO99, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser