Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Salix, sälg och pil  (läst 7804 gånger)

Abigail

Salix, sälg och pil
« skrivet: 05 aug-10 kl 13:59 »
Att sälgen är mycket viktig för bina är det ju ingen tvekan om men hur är det med övriga salix. Det finns ju silverpil, guldpil, hängpil mm. Är det någon som känner till ifall bina drar lika mycket på dem som den vanliga sälgen?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Salix, sälg och pil
« Svar #1 skrivet: 05 aug-10 kl 14:25 »
Sälg och vide, hassel m fl är bara träd som ger pollen tidigt, dvs är en proteinkälla till insekter.
Bl a våra bin behöver färskt pollen för att reproducera sig på våren.
Det är här några har rysligt svårt att fatta att man kan ge pollenersättning och foder för att bina skall överleva våren tills alla andra växter blommar och ger pollen och nektar.
Man kan också hjälpa avläggare på hösten med samma menu för att de skall växa till sig och bättre klara vintern.
Honung/foder = kolhydrater.
Pollen/pollenersättning = proteiner.

Det som hänt är att man avverkat mycket lövträd/sly och därmed också salix eller framförallt Sälg. Det var därför man körde kampanjen "Sälgens år" för att belysa problemen som uppstår om vi hugger ner mera.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 aug-10 kl 14:37 »
då har man lärt sig nåt nytt..att bina gillar sälg,pil mm jag som planerar sticklingsodlingar för rådjur,hare,älg samt skydd,och även som mat hemma till mina kaniner...
Fjäderfän och kaniner

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 aug-10 kl 15:01 »
Sälgens år var 2009, men jag vill att det skall vara varje år.

Abigail

« Svar #4 skrivet: 05 aug-10 kl 15:08 »
Sälg och vide, hassel m fl är bara träd som ger pollen tidigt, dvs är en proteinkälla till insekter.
Bl a våra bin behöver färskt pollen för att reproducera sig på våren.
Det är här några har rysligt svårt att fatta att man kan ge pollenersättning och foder för att bina skall överleva våren tills alla andra växter blommar och ger pollen och nektar.

Du skriver att de bara är träd som ger pollen tidigt. Det är väl inte så bara, jag tycker att det är mycket värdefullt.

Jag har ett genuint intresse för växter och odling, här hos mig finns mångfalden vad det gäller växtlighet och jag vill gärna lära mig mer. Jag har inte en tanke på att skippa växtligheten bara för att det finns pollenersättning  ;D

Du har ett genuint intresse för att köpa prylar mm, det har inte jag. För den skull behöver du ju inte vara föraktfull och tala om att andra är trögfattade bara för att de inte tänker som du.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 05 aug-10 kl 16:14 »
Tänk även på att det är bara han blommade sälg som bierna kan samla polen ifrån.
                 mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lemmon

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 05 aug-10 kl 17:48 »
Sälg och vide, hassel m fl är bara träd som ger pollen tidigt...
Fel igen!
En sälg är antingen ett han eller ett honträd.
Hanarna ger massor med pollen, medans honträden ger rikligt med nektar!

Abigail

« Svar #7 skrivet: 06 aug-10 kl 11:52 »
Det finns ju silverpil, guldpil, hängpil mm. Är det någon som känner till ifall bina drar lika mycket på dem som den vanliga sälgen?

Är det någon som märkt ifall de drar lika mycket på pil som på sälg?

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #8 skrivet: 15 aug-10 kl 20:20 »
Jag skulle vilja sätta sälj som lähäck runt bigården, men det är rättså nära hus och dräneringsrör, har blivit uppskrämd av att deras rötter tydligen kan ta sig in och förstöra väldigt mycket dikningsrör mm. Har försökt få fram om någon art har mindre aktivt rotsystem, men har inte lyckats får reda på hur det är med det. Är det någon som vet?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 15 aug-10 kl 20:28 »
Hur nära hus och dränering är det?

Själv har jag tänkt ha pilodling som både ger flätmaterial och pollen till bina. De ska alltså beskäras, vissa plantor varje och vissa vart annat år. Beskär man regelbundet har de inte kraft att bilda så långa rötter. Men man får bara beskära vart annat år, annars blir det ingen blomning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #10 skrivet: 15 aug-10 kl 20:33 »
Det är nära. Jag har hört skräckexempel på hur säljen tagit sig in och förstört massor, så jag är lite rädd...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 15 aug-10 kl 20:39 »
Välj något annat då, som aronia eller någon annan bärbuske. Och plantera massor av snödroppar och krokus under, så får bina pollen tidigt i alla fall.

Kanske kan då sätta pil någon annanstans, där det inte är så stor risk för skada? Själv tänker jag, utan att be om lov, plantera lite pil och sälg längs lite skogsvägar i närheten. Sticklingar kan man ju ta gratis, så tycker någon att de ska bort är det ingen större skada skedd.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #12 skrivet: 16 aug-10 kl 08:29 »
Låter bra. Var bara observant på att du får rätt kön på plantorna, har man otur kan man ju annars få hela rader med sälj som inte blommar....

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 16 aug-10 kl 08:38 »
Både han- och honplantor blommar, annars skulle det inte bli några frön  ;). Hanarna ger pollen, honorna nektar. Men bina ha mest nytta av hanplantorna.

Fördelen med pil är att eftersom man tar sticklingar vet man från början vilket kön det är, om man kollat in moderplantan. Man kan också välja att ta sticklingar med lite olika blomningstid, och tack vare att sticklingen kommer från en äldre planta blommar den kanske redan året efter att man satt den.

Klims

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 22 aug-10 kl 23:32 »
Jag var på ett distriktsmöte inom SBR där gästföreläsaren talade om olika blommor ihop med bina. Med ett sådant tema gick inte salix att undvika.
Det som är viktigt att tänka på är att olika stora träd av samma sort blommar inte alltid samtidigt, så en stor bjässe kommer 1-2 veckor senare än en ungplanta.
Dessutom beroende på art så har de olika blomningstid, så jag skulle rekommendera att man om möjligt blandade lite olika salix ihop vid plantering

/Håkan B.

papaverace

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 23 aug-10 kl 02:13 »
...kampanjen "Sälgens år" för att belysa problemen som uppstår om vi hugger ner mera.

Sälgen ger den naturliga salicylsyran, så mycket hälsosammare för folk med huvudvärk, till skillnad från den förkonstlade syntetiska acetylsalicylsyran. Det fanns ett utmärkt medel kallat 'Salix' i hälsokosten, men det försvann för försäljningen var inte stor nog. Typiskt...några 'Salix-teer' har jag inte hittat,  undrar om det inte var i barken - eller var det i skotten - preparatet utvanns ur...?

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 3 användare (1 dolda)
peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser