Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Strö...  (läst 6853 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Strö...
« skrivet: 22 maj-06 kl 22:28 »
Vad sover era kor på ?  
« Senast ändrad: 22 maj-06 kl 22:40 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Anna Ho

• Östergötland
Re:Strö...
« Svar #1 skrivet: 22 maj-06 kl 23:52 »
Halm

/Anna
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

git

• På våran gård är det
« Svar #2 skrivet: 23 maj-06 kl 23:01 »
Spån
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 23 maj-06 kl 23:19 »
Ströbädd av halm.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 24 maj-06 kl 01:32 »
 Ströbädd av halm.
        Mvh
 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Småbrukaren

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 maj-06 kl 08:29 »
Just nu på gräs men på vintern på en djupströbädd av halm.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #6 skrivet: 24 maj-06 kl 12:35 »
Använder några av er gummimatta under?. För länge sedan hörde jag ett intressant experiment de presenterade i P1. De hade gummimatta och spån i några bås, gummimatta i andra, enbart spån i några bås och några utan täckning av betongen alls. Korna gick fritt och fick själva välja var de ville stå och stod alltså och köade för att få sova på gummimattan med spån! De tyckte också om den rena gummimattan, någon enstaka stod på spånet när allt annat var upptaget och ingen sov på betongen.
Som hästägare har jag alltid haft gummimatta under spån när det varit möjligt, det går åt bra mycket mindre spån då än annars.
Det vore intressant att veta om ni använder det och om inte vad som är skälet.
Hälsningar Sar

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #7 skrivet: 24 maj-06 kl 15:49 »
gummimatta och spån :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #8 skrivet: 24 maj-06 kl 23:27 »
gummimatta och spån :)

Vad roligt att höra! Lyckliga kor ;D!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 25 maj-06 kl 00:32 »
Torrt mysigt ljust spån som luktar gott   :)

Använder några av er gummimatta under?
Det vore intressant att veta om ni använder det och om inte vad som är skälet. Hälsningar Sar

Använder bara våra gummimattor till kor som ev. "sjukbehandling" typ vrickad fot.
Varför...
Jo för att de kor jag sett i jobbet som stått på gummimattor, har haft så förtvivlat fula klövar.. Liksom väldigt fula "brännsår" av gummimattorna..

Det vill inte jag ha på mina kossor  ;D

Rosa
« Senast ändrad: 07 feb-07 kl 23:23 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #10 skrivet: 25 maj-06 kl 00:36 »
Använder bara våra gummimattor till kor som ev. "sjukbehandling" typ vrickad fot.
Varför...
Jo för att de kor jag sett i jobbet som stått på gummimattor, har haft så förtvivlat fula klövar.. Liksom väldigt fula "brännsår" av gummimattorna..

Det vill inte jag ha på mina kossor  ;D

Rosa

Det har jag aldrig hört talas om. Rent logisk tycker man ju att de ska "brännas" mer av betongen än av gummi. Intressant aspekt dock! Har någon fler sett samma fenomen?

Sano

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 14 nov-06 kl 19:45 »
En gammal tumregel säger att underlaget för en ko ska vara såpass mjukt att du inte gör dig illa om du står upp och sedan "faller på knä" utan att ta emot dig med händerna. I försök som pågår på SLU i Alnarp visas att korna föredrar gummimattor. (Kolla upp SLU, underavdelning JBT på nätet.)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 15 nov-06 kl 01:29 »
I försök som pågår på SLU i Alnarp visas att korna föredrar gummimattor.
Givetvis men... det är inte något lagligt krav på att korna ska sova på gummimattor än...    ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

456 Rosa

« Svar #13 skrivet: 23 nov-06 kl 06:57 »
Gummimattor till kor är att föredra, då de tex, har lättare att ställa sig upp, samt lägga sig utan att fläka sig el liknande.
Har aldrig sett eller hört talas om att klövarna bränns av gummimattor, snarare tvärtom - de blir bättre i benen, och sedan blir ekonomin bättre i det långa loppet då det går åt mindre strö.
Det är hemskt att se kvigor och gamla kor halka omkring i betongbås.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: brännsår..
« Svar #14 skrivet: 23 nov-06 kl 11:20 »
Har aldrig sett eller hört talas om att klövarna bränns av gummimattor,
snarare tvärtom - de blir bättre i benen, och sedan blir ekonomin bättre i det långa loppet då det går åt mindre strö.

Gummimattorna måste ju också strö's med t.ex spån
så kostnad för spån kvarstår +kostnad för gummimatta ,så billigt  :-\

-Det är naturligtvis inte klövarna som blir brända  ::)  -det är ju huden !
-Däremot blir ju klövarna låånga o väldigt fula av gummimattor.
Så den ekonomiska vinsten på mindre spån äts upp av merkostnad för tätare klövvård!

-Jag har inte sett några kor "halka omkring" i betongbås..
däremot har jag sett kor göra det på pinkade gummimattor !!
Såg i tidn.Husdjur
en besättning som kastat ut sina gummimattor just för den saken skull -de var för hala!

Rosa
« Senast ändrad: 08 dec-06 kl 11:14 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

halle

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 03 dec-06 kl 22:07 »
Hejsan
Jag har en gammal ladugård som jag byggt om själv och ger plats för 10 uppbundna djur.
Jag har införskaffat gummimattor till alla platser, och det ser ut som att de njuter utav det.
Men självklart använder jag även lite sågspån till dem också.
De ska ju ha det bra, har jag djur så måste man ju se om deras behov också och inte bara mitt behov.
Mvh Halle

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 04 dec-06 kl 00:33 »
Vi har gummimattor under halmen och visst behöver klövarna verkas något oftare, men det är mindre halt och lite isolerande med gummimattorna (vi har såna mattor som är liksom randiga).

Några brännsår har jag inte heller sett till.

"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #17 skrivet: 04 dec-06 kl 14:04 »
på blocket brukar det finnas gummi mattor till salu...

så bara för någon månad sen att nogon sålde 60 st för 150 kr st
antagligen någon som slutat eller bygger om till lösdrift...

visst är gumi mattor bra, men man skall ju naturligt vis stöa lite på dem med...

betong kan ju också vara hal ... men ofta är det ju för att de ej borstade den när man gjöt  :-\ bås pallen...

den skall vara lagom skrovlig...

I vår föra lagård var de t fler kor som fläkte sig på betongen...

den var alldeles för slät... så vi la in gummi mattor o det blev bättre.

vad jag för står så finns det ju en hel uppsjö med olika gummimattor...

och på de gamla så var det ju vanligt att de kunde bränna sig... på haser o knän...

Men stöar man så brukar de ju gå bra... det går ju inte åt lika mycket strö...

Hos oss funkar det bra...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #18 skrivet: 08 dec-06 kl 11:07 »
visst är gumi mattor bra, men man skall ju naturligt vis stöa lite på dem med...
vad jag för står så finns det ju en hel uppsjö med olika gummimattor...

och på de gamla så var det ju vanligt att de kunde bränna sig... på haser o knän...

Tack "Gimskogen" !
Började tro att precis alla här var försäljare av gummimattor  ;D  ;)

Mvh Rosa

lite_av_varje

• Gäst
Re: brännsår..
« Svar #19 skrivet: 14 dec-06 kl 20:48 »
Gummimattorna måste ju också strö's med t.ex spån
så kostnad för spån kvarstår +kostnad för gummimatta ,så billigt  :-\

-Det är naturligtvis inte klövarna som blir brända  ::)  -det är ju huden !
-Däremot blir ju klövarna låånga o väldigt fula av gummimattor.
Så den ekonomiska vinsten på mindre spån äts upp av merkostnad för tätare klövvård!

-Jag har inte sett några kor "halka omkring" i betongbås..
däremot har jag sett kor göra det på pinkade gummimattor !!
Såg i tidn.Husdjur
en besättning som kastat ut sina gummimattor just för den saken skull -de var för hala!

Rosa

precis,har sett flera stycken kor fläka sig på hala gummimattor med piss på.... och svårt att ta sig upp från liggande har dem också på gummi matta, nä, tacka vet jag betongolv!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 3 användare
ärt, Be, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser