Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elaka vaktlar..  (läst 4584 gånger)

Matilly

Elaka vaktlar..
« skrivet: 03 aug-10 kl 09:21 »
Hej!

Jag funderar lite om ni har samma problem som jag? Min vaktelkarriär började med att jag köpte 20 st ägg och la i kläckaren. 12 st kläcktes och när de blev 8-10v så hade i princip tupparna slaktat varandra. Helt lugnt på kvällen men när jag kom dit på morgonen så var 3 st tuppar (antar jag hade inte så bra koll) helt skinnflådda på huvudet och i princip hela skallbenet syndes. 2 sprang fortfarande runt men en låg död. Tog snabbt bort de andra två och skyndade mig sortera in dem i mindre grupper i hopp om snällare fåglar men icke. De slutade iallafall med att jag nu har 2 hönor och 1 tupp som fortfarande lever...

Kläckte nya ägg ihop om att utöka gruppen lite. Men nu är de "nya" 8v och bör lägga ägg. Släppte ihop dem med efter 30 min när jag inte var där så hittade jag dem döda. Vad gör jag för fel? JAg har aldrig någonsin upplevt några fåglar så otroligt aggresiva mot varandra. De pickar till och med efter blodet på väggarna som blev av de döda. Galna fåglar.. men jag kanske gör något fel? Går de inte ha tupp med hönorna hela tiden?

8zw

• Södermanland
SV: Elaka vaktlar..
« Svar #1 skrivet: 04 aug-10 kl 00:35 »
Låter som så att de hoppar upp i taket och bryter nacken på nätterna. De blir också skinnflådda på huvudet när de slår i taket hela tiden. Jag vingklipper mina vaktlar då jag redan varit med om 1 som hoppade så mycket att skallbenet syntes och 2 som brutit nacken.
Är de elaka verkar det dock skummt. Så ska inte vaktlar vara så du har nog haft otur. Kanske du borde leta efter redan vuxna vaktlar med bra temperament.
Dock är vaktlar mest elaka mot redan skadade fåglar så hoppar en och slår i huvudet t.ex så att den kanske blir chockad eller får ett sår så är de andra fåglarna snart på den och hackar.
« Senast ändrad: 04 aug-10 kl 00:39 av 8zw »
Påfågelduvor.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 04 aug-10 kl 08:31 »
Jo vaktlar är "elaka" är min erfarenhet, det kan man också läsa om i andra trådar. Men i normalfallet inte mot dem de vuxit upp med, om man inte har alldeles för många tuppar.

Släpper man ihop vuxna djur kommer de att bråka. Ev funkar det efter en tid, men ofta blir några skadade.

Man bör sortera bort tupparna när de blir könsmogna och behålla en tupp per 3-6 hönor (jag är nybörjare också, bara hållit på i ett drygt halvår, så de som kan mer kan rätta mig). Man kan hålla dem i större grupper, själv hade jag i framtiden tänkt ha två grupper med 15-20 hönor och 3-4 tuppar. Då kommer de att vara kläckta samtidigt och växa upp tillsammans.

Min erfarenhet är att de inte sliter näbbarna tillräckligt som de lever hos oss, så jag klipper övernäbben regelbundet, ca varannan vecka, precis som man gör med klor. Man ser oftast pulpan tydligt, och man klipper såklart så lite att man inte kommer åt den, precis som med klor på hundar eller kaniner eller dylikt. Med klippt näbb får de inte så bra grepp, de kan inte skinnflå sina burkompisar, och hönorna skonas, de får annars nästan inga fjädrar kvar på huvudet, eftersom de parar sig mycket.

Att de hoppar upp i taket har jag inte varit med om, när taket är tätt. Däremot hoppar de ibland ut när man öppnar, och det funkar inte att ha nättak till dem. De är dock väldigt kvicka, och flyger bra, så det är en bra idé att vingklippa dem. Det är inte så hemskt som det kan låta, finns instruktioner i andra trådar, med bilder tror jag. Man klipper i alla fall "fjunen" på ena sidan av vingpennan, det är alltså ingen risk att man skadar fågeln. När de ruggar får man göra om processen med de nya vingpennorna. Har man dem ute på vintern kan det vara bra att inte vingklippa dem så, eftersom det ev kan bli svårare för dem att hålla värmen om man klipper.

Vaktlar är annars trevliga djur, mina är ganska tama och gillar att bli kliade, de är vackra, lägger vackra och nyttiga ägg, och tar inte så stor plats och äter inte så mycket. Bra husdjur helt enkelt.

Men huvudtipset är att kläcka alla som ska vara tillsammans samtidigt, eller nästan samtidigt, och låta dem växa upp tillsammans, samt att sortera bort överflödiga tuppar ganska snart efter könsmognaden.

Det finns många trådar med bra information om vaktlar här, läs gärna i dem. Sökfunktionen är ganska bra. Hittar du saker som du vill fråga mer om så gör det i den tråden frågan uppkom, eller fortsätt att fråga här.

Lycka till med dina vaktlar!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 04 aug-10 kl 11:08 »
tycker att det har blivit lugnt när jag tagitin nya djur i flocken efter att jag har tagit bort kanebalerna. Nu funkar det jätte bra när det kommer in ny tupp eller höna  :D

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 04 aug-10 kl 11:36 »
Hos mig är det alltid hönorna som skadar varandra. Tupparna kan på sin höjd plocka av fjädrarna på nån hönas huvud men aldrig skada dem. Jag tar alltid bort de som hackar på de andra och jag avlar absolut inte på dem utan jag äter hellre upp dem. När jag släpper ihop djur från olika grupper så flyttar jag alltid om dem så att alla kommer till en ny plats. Har inte haft några problem nu på länge och just nu har jag en grupp på 11 ungdjur varav de flesta är tuppar gissar jag men det är så lugnt så lugnt.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 04 aug-10 kl 11:45 »
Här är det också hönorna som är elaka när någon är elak. Hade en som dödade allt nytt som kom in, hönor som tuppar. Henne tog jag bort. Slaktade även en annan höna för några dagar sedan efter hon hackat ett hål in i ryggen på tuppen, skalperat honom in till skallbenet, rivit upp sidan... Han dog... Hon hade sedan gett sig på en höna som hon hunnit picka svullen och blodig runt ena ögat. Hon var helt jädra psycho, stod och gapade och skrek som värsta t-rexen och alla var livrädda och stressade över henne. Nu när hon är borta så är flocken jättelugn... Hon ersattes med en ny ung liten höna som inte börjat värpa ännu, tuppen med en lika ung ny liten tupp. Och de 2 vuxna hönor som var kvar i gruppen rör de inte utan är jättesnälla, ligger ihop i en hög tätt intill varandra med huvudena på varandras ryggar och sover.

Lika med den förra galna hönan, gruppen blev som en helt annan grupp när jag tog bort "häxan". Jag har för övrigt 2 vuxna tuppar i den gruppen och 5 hönor, funkar jättebra mellan tupparna.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 04 aug-10 kl 11:52 »
Så det som gäller om man vill ha en snäll grupp är att kläcka massor och ta bort allt som är elakt och bara avla på lite äldre grupper så man har hunnit få bort elakingarna.

Matilly

« Svar #7 skrivet: 06 aug-10 kl 13:22 »
NU när jag läser va ni skriver så är de precis så.. Men jag har lite svårt att få ihop de när jag hade tänkt mig 5-6 hönor och någon tupp och de är nästan dräpt varandra innan jag kommit så långt. Kanske borde försöka få tag i ägg från någon helt annan..

De värsta är att mitt förhållande till dessa djur nu är rätt så förstört och jag har ingen större lust att lägga tid och energi på dem längre. Så vi får se vad jag gör..

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 06 aug-10 kl 14:22 »
Nästa gång, om du kommer försöka släppa ihop några nya. Studera noga gruppen och plocka undan den som är elak och sätt i någon annan inhägnad under tiden som du kollar om gruppen funkar bättre efter den försvunnit. Om det lugnar ned sig utan några skadade vaktlar så är det med mycket stor sannolikhet den undanplockade som är skyldig till alla "mord" och det är den som ska bort! Min ena "häxa" dödade 3st andra unghönor och 1 fullvuxen ny tupp innan hon själv rök. Nu är det inga problem alls med att släppa in nya individer i gruppen, det var hon som var skyldig till allt! Ingenting man vill avla på då risken är att avkommorna kan ärva detta hemska beteende. =/
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Quailo!

• a "farmer" that lives in the middle of stockholm:P
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 07 aug-10 kl 12:43 »
Har hänt lite samma sak här..
Joo min tupp har fått två små damer och den ena hönan har redan varit med tuppen och den andra hönan medans den andra hönan alldrig gått med tuppen och bara med hönan,men så idag på morgonen hittar jag den nya hönan helt blodig på halva ansiktet och i princip alla fjädrar på huvudet är borta så jag var rädd att det var slutet ,men jag ville ge henne en chans så jag stoppade henne i en egen bur med mat och vitaminer i vattnet .

Tror ni att hon klarar sig??? elr ska jag göra mig av med henne även fast hon är pigg och äter bra?,För jag har hört att dem ska ha bra läkekött. och kan hon sedan gå in med tuppen igen???

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 07 aug-10 kl 13:22 »
Ge henne en chans. Om hon är pigg och äter och dricker så är det ett gott tecken på att hon nog kommer att bli återställd snabbt igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 3 användare
Berberis, huanengpulley, Septentrial

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser