Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninungar - svullna magar  (läst 9536 gånger)

Fyrklöver

• Uppland
Kaninungar - svullna magar
« skrivet: 02 aug-10 kl 18:45 »
Jag har en kull med kaninungar som nu är 9 veckor. Jag upptäckte idag att de har svullna magar (gaser). Det syns inte när man tittar på dem, men känns tydligt när jag känner på dem.

Jag funderar på om det kan vara coccidios. Vad kan det mer vara? Hur kan jag behandla? Ska jag ge sulfa? Minska pelletsen?

Tacksam för svar!

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Kaninungar - svullna magar
« Svar #1 skrivet: 02 aug-10 kl 19:01 »
Vad är det för ras?

Vad får ungarna för mat - förutom pellets?

Tumregel:
Sjuka kaniner med tarmrubbningar ska ha höööööö

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 02 aug-10 kl 19:03 »
De är vädurar. Kaninerna får hö, pellets och morötter.

Men pellets och morötter borde ju inte leda till gaser?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 02 aug-10 kl 19:09 »
Känn över ryggarna på dom. Är dom välmusklade och fina över ryggen är det osannolikt att det är coccidios. Samma med mask.
Om dom är normalmusklade och pigga och fina i övrigt så skulle jag ta bort morötterna och minska drastiskt på pelletsen i nån vecka och se om det blir nån bättring.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 02 aug-10 kl 19:12 »
Jag skulle ta bort pelletts totalt, men men..

Har du sett tecken för diarre?

Har du haft kullar tidigare i samma bur? har du sett tecken för coccidios vid slakt?

Skulle nog gissa med dig att coccidier är bovarna.. hö, hö , hö och mockning!  Kanske hjälper Baycox, men det finns resistenta stammar. Kör med bra foder och god hygien. Är ungarna inte för mager runt höftbenet klarar de sig.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 02 aug-10 kl 19:31 »
Jag tycker att de känns lite smala över ryggen. De är ganska pigga, men tycker inte de är lika springiga som de varit tidigare. De vill heller inte att jag ska röra deras magar.

Jag tycker att deras pluttar känns lite kletiga, men inte diarré.

Jag föder inte upp till slakt, så det kan jag inte svara på. Jag har inte haft någon kull i den buren, åtminstone inte på länge. Jag har dock haft coccidios på kaninerna tidigare (men behandlat).

Jag har bactrim hemma som jag skulle kunna ge dem. Kan man ge det till kaninungar? Och hur mycket ska man ge i så fall?

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 02 aug-10 kl 19:55 »
Räcker det med att minska pelletsen och morötterna eller bör jag behandla dem också? Vad mer kan man göra?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 02 aug-10 kl 20:04 »
har du en betesbur på marken? låter som de ätit vått gräs..det jäser...
Fjäderfän och kaniner

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 02 aug-10 kl 20:12 »
Jag har bactrim hemma som jag skulle kunna ge dem. Kan man ge det till kaninungar? Och hur mycket ska man ge i så fall?

Ingen aning om vad det är för dosering på det eller om det går att ge till ungar.  :-\

Det är ju inte bra om dom börjar tunna ur över ryggarna... Vad ger du för pellets?

Det kan ju vara coccidios, men det är ju svårt att säga... Och då behövs ju ett sulfapreparat som biter på det.
Det kan ju även vara mask, och då behövs avmaskning...

Och det kan säkert bero på 10 andra orsaker oxå, men jag har ingen aning om vad det skulle kunna vara... ;)

/Sara

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 02 aug-10 kl 20:16 »
grimbart: De får komma ut i hage ibland, men gräset har inte varit blött.

Attes matte: Jag ger Carrier Kanin & Marsvin.
Bactrim innehåller sulfa, har tidigare gett det till vuxna djur, men har aldrig gett det till ungar. Antar att det borde vara samma mängd i förhållande till kroppsvikt som för vuxna?

En av ungarna ska egentligen flytta om ett par dagar, antar att jag borde avvakta med det?

EmelieSchon

• Emelie Schön
    • Uppland
    • Jawa´s Hoppkaniner
« Svar #10 skrivet: 02 aug-10 kl 20:47 »
bactrim kan man ge till ungar, fick det utskrivet av min veterinär till en unge som var drygt 1v gammal. dosen va 1 droppe om dan. så att ge till 9v ungar ska väl inte va några problem =)

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 02 aug-10 kl 21:13 »
Hur snabbt går förloppet om det är coccidios?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 02 aug-10 kl 21:28 »
Hur snabbt går förloppet om det är coccidios?

Väldigt olika beroende på hur kaninens allmäntillstånd är. En svag unge invaderas mycket fortare än en frisk och stark. Men om alla är likadana, med lika mycket svullna magar och lika beniga ryggar, så tror jag inte att det är coccidios. Det brukar oftare vara en eller två som drabbas värre än dom andra.
Hade dom fått gräsklipp eller onormalt mycket blött gräs eller liknande?

/Sara

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 02 aug-10 kl 21:38 »
Attes matte: Inget gräsklipp har de fått och inte vått gräs heller.

Alla är svullna om magarna, men mer eller mindre. Jag tycker även att de känns lite smala över ryggen.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Hej!
« Svar #14 skrivet: 02 aug-10 kl 23:23 »
Testa att låta bli att ge grönt alls under en tid. Vissa kaninungar kan vara känsliga för gräs, trotts att det inte är blött.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 03 aug-10 kl 08:38 »
Att "ibland" låta kaniner gå på gräs är nästan farligare än nåt annat eftersom deras magar inte hinner vänja sig vid att äta gräs då och då. Många vill göra sin kanin en tjänst och låta den gå ute och beta när det är fint väder osv. Vilket oftast gör kaninen sjuk istället.

Har ungarna gått ute på gräs så är sannolikheten för coccidios ännu större. De har ett dåligt immunförsvar i den åldern plus att de inte är vana vid gräs.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 03 aug-10 kl 09:06 »
De brukar få vara ute i hage varje dag men bor i en vanlig utebur. De har inte reagerat på gräset tidigare.

Finns det någon risk med att behandla om de inte har coccidios?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 03 aug-10 kl 09:18 »
Just i åldern 8-12 veckor är kaninungars magar mycket känsliga. Själv ger jag aldrig så små kaninungar grönt utifrån, nu föder jag upp köttdjur så jag har inte råd med sjukdommar och dödsfall i min besättning, de gånger de får grönt får de bladverk och grenar från träd där andra kaniner och harar inte kunnat sprida smitta/urin/avföring.

Det är helt ofarligt att behandla så små kaniner mot coccidios.

Citera
Finns det någon risk med att behandla om de inte har coccidios?

Nej
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #18 skrivet: 03 aug-10 kl 09:52 »
Att "ibland" låta kaniner gå på gräs är nästan farligare än nåt annat eftersom deras magar inte hinner vänja sig vid att äta gräs då och då. Många vill göra sin kanin en tjänst och låta den gå ute och beta när det är fint väder osv. Vilket oftast gör kaninen sjuk istället.

Har ungarna gått ute på gräs så är sannolikheten för coccidios ännu större. De har ett dåligt immunförsvar i den åldern plus att de inte är vana vid gräs.

Mamma födde upp hermeliner förut. Där dog ungarna av gräset.  :'(  :-\ Jättekänsliga, behövdes bara smaka något maskrosblad så blev de lösa i magen. Så hon gav de endast pellets, hö och lite havre under en viss ålder... Det gällde att vara väldigt hård på att köparna inte eller fick mata med något gräs på en gång när de köpte en kaninunge utan börja lite försiktigt när de blivit äldre... Annars kunde de bli som en stor chock för deras känsliga magar (särskilt ungar brukar nu med när de har köpt en kaninunge alltid börja prata om att "de vill ha maskrosblad, gräs, klöver m.m" till föräldrarna, medan det är helt tvärtom, man ska låta bli att ge för mkt i början ::) ).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 03 aug-10 kl 10:11 »
Om de går med sin mamma, som under hela dräktigheten och digivningen ätit grönt, och smakar grönt tillsammans med mamman, så har inte jag upplevt några problem. Under digivningen får de ju bra bakterier osv från mamman så att tarmen fungerar. Däremot ska man ju inte göra snabba foderbyten, varken till ungar eller vuxna. Och det är bra om de har tillgång till hö, så att de kan komplettera med det om magen behöver saktas ner.

Själv har jag kaninerna delvis för att jag ska motiveras att rensa ogräs och slå kanter för att få mat till dem. Och det är svårt att få lönsamhet i kaninhållningen även när en stor del av deras foder på sommaren bara kostar arbete. Dessutom upplever jag att kaninerna mår bra av och uppskattar att det gröna är ganska varierat, de kan välja på flera olika örter och blad varje dag. Och är det något de inte gillar så har de fått tillräckligt med mat för att bara lämna det de inte vill ha.

Vi har diskuterat detta med coccidier och färskt grönt i en annan tråd, och där kom man väl fram till att eftersom coccidier kan överleva i över ett år hjälper det knappast att bara ge hö, om man inte ger gammalt hö. Det kan finnas coccidier i höet också.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser