Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninungar - svullna magar  (läst 9489 gånger)

Fyrklöver

• Uppland
SV: Kaninungar - svullna magar
« Svar #20 skrivet: 03 aug-10 kl 14:47 »
Någon som har erfarenhet av att ge bactrim till kaninungar? Ger man samma mängd i förhållande till kroppsvikt?

De är fortfarande svullna om magarna idag, tycker även de känns lite smalare om ryggen (kan vara för att jag dragit ner kraftigt på pelletsen) och de har även lite lös avföring (eller iaf någon/ett par av dem). Inte diarré men inte fast, någon har klibbigt bajs i pälsen eftersom den sovit på det.

Jag har bactrim hemma jag kan ge, vet inte om jag borde rådfråga med en veterinär innan eller om det bara är att behandla men anpassa till deras vikt?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #21 skrivet: 03 aug-10 kl 14:52 »
Behndla och räkna ut med hjälp av deras vikt, väntar du länge till har du inga kaninungar att behandla alls.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Attes matte

• Jämtland
« Svar #22 skrivet: 03 aug-10 kl 15:02 »
Behndla och räkna ut med hjälp av deras vikt, väntar du länge till har du inga kaninungar att behandla alls.

Syns gallgångscoccidios i levern när dom är såhär unga?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 03 aug-10 kl 16:18 »
Jag har bestämt mig för att behandla dem för säkerhets skull.

Finns det något mer jag kan göra, ifall det skulle vara något annat det beror på (gräset eller pelletsen)? Jag har minskat pelletsen och tänkte låta bli att ha dem på gräs några dagar. Vad mer kan jag göra?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #24 skrivet: 03 aug-10 kl 16:19 »
Syns gallgångscoccidios i levern när dom är såhär unga?

/Sara

Ibland,det beror på hur infekterade de är.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #25 skrivet: 03 aug-10 kl 16:19 »
Jag har bestämt mig för att behandla dem för säkerhets skull.

Finns det något mer jag kan göra, ifall det skulle vara något annat det beror på (gräset eller pelletsen)? Jag har minskat pelletsen och tänkte låta bli att ha dem på gräs några dagar. Vad mer kan jag göra?

Ge dem enbart hö och vatten under behandlingstiden och göra ordentligt rent i buren. Använder du itne stalosan så råder jag dig att börja med det.

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 03 aug-10 kl 16:31 »
Stalosan använder jag inte, men ska försöka införskaffa det. Jag har förstått det som att det är ett pulver man häller i buren? Hur mycket ska man använda?

De blir inte smala om de bara går på hö då? Jag tycker redan nu att de är lite smala över ryggen, men det kan ju vara coccidios.

Jag har lärt mig att man ska decinficera ibörjan och i slutet av behandlingen, ska man göra det precis ibörjan/slutet eller när är bäst? Virkon har jag använt förut, finns det något mer man ska tänka på?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #27 skrivet: 03 aug-10 kl 16:43 »
Stalosan används som ett förebyggande medel för att hålla coccidier,fluglarver och annat äckel på en "lagom" nivå i burarna. Det är att rekomendera i synnerhet sommartid då bakterier stormtrivs i värmen.

Virkon S är mer ett decinfektionsmedel som man dödar bakterier med. Den dödar även coccidios och en sanering av buren är att rekomendera.

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 03 aug-10 kl 17:05 »
Sanering, är det samma sak som att decinficera? Eller något annat?

Jag ska ta och införskaffa stalosan, det är Granngården som har det va?

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 03 aug-10 kl 17:15 »
En fråga till, när bör jag märka resultat på behandlingen?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #30 skrivet: 03 aug-10 kl 19:43 »
Jepp granngården och foderåterförsäljare brukar alltid ha stalosan hemma.

Sanera/decinficera.

Jag har aldrig använt mig av bactrim så jag vet inte hur fort det märks, med esbetre syns det inom 1-2 dygn då de värst drabbade oftast dör.

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #31 skrivet: 04 aug-10 kl 13:37 »
Jag håller på att desinficera burarna nu. Jag har lärt mig att man ska skölja bort virkonet efter en halvtimma, men läste någonstans att man kan låta det vara kvar. Vilket är bäst?

Tack för alla svar!

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #32 skrivet: 04 aug-10 kl 13:49 »
En till fråga. Hur gör jag för att göra rent inomhus? De brukar få komma in och springa i hallen ibland.

Jag antar att det inte räcker med såpa? Om det inte räcker, kan man blanda moppa golven med virkon istället för såpa?

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #33 skrivet: 04 aug-10 kl 14:00 »
En fråga till om stalosan, har man det under eller över spånet?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #34 skrivet: 04 aug-10 kl 14:07 »
En fråga till om stalosan, har man det under eller över spånet?

Jag har det under. Mina vita rexar ser så roligt rosa ut om dom går direkt på stalosanet...  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #35 skrivet: 04 aug-10 kl 20:47 »
Virkonet ska inte sköljas bort, då gör det ingen nytta, så länge det är rosa så har de en decificerande effekt, när färgen försvinner decinficerar det inte längre.Virkon är helt ofarligt för djuren att vistas i/inandas.

Stalosan stör man på burbotten, under kuttert/halmen. Det har en bra uppsugningsförmåga och hjälper till att förhindra stark amoniakdoft från urinen samtidigt som det är i viss mån bakteriedödande.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #36 skrivet: 04 aug-10 kl 20:48 »
Jag måste säga att jag blir lite beklämd av att läsa hur lite många verkar veta om stall och djurhygien (ingen speciell nämnd)  :-\

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #37 skrivet: 04 aug-10 kl 21:17 »
Kimma: Jag har ingen större uppfödning, utan har mina kaniner främst som sällskapsdjur (har man många djur/stor uppfödning så lär ju stallhygien spela större roll). Men lär mig gärna mer. Tack för alla svar! :)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #38 skrivet: 04 aug-10 kl 21:17 »
Stallhygien är viktig vare sig man har 2 eller 200 djur  ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #39 skrivet: 04 aug-10 kl 21:22 »
Fast det är en sak att jobba förebyggande, en annan att sanera när man väl fått problem. Att jobba förebyggande bör alla kunna, vad man bör göra om olyckan är framme kan man ta reda på då. Det är trots allt ganska mycket olika saker som kan hända, som kräver olika behandling.

Och de förebyggande sakerna är ju delvis subjektiva, delvis beror de på vilket sätt man valt hålla djuren. Själv har jag tex ännu inte använt stalosan, trots att jag mycket väl känner till det. Trampat i det många gånger på väg in i stall  ;). Mina kaniner tycks i huvudsak hålla sig till en hörna, städar jag ur där lite oftare får jag inga problem med lukt, och en allmänt fräsch burmiljö. Sen har jag golv av formplyfa i de flesta burarna, och det är ju lätt att rengöra den.

Diskmedel funkar bra för att rengöra det mesta, så länge som det inte finns något sjukdomsalstrande. Alger i vattenflaskor, orenheter i matskålar, riktigt varmt vatten och diskmedel funkar utmärkt.

Däremot rengör jag allt begagnat som införskaffas med såväl kaustiksoda som virkon-S, men jag vill inte hålla på att kontinuerligt använda kemikalier i min djurhållning. Och jag tror att jag kan låta bli det, utan stora risker, om jag har karantän på nya djur och rengör nytt materiel ordentligt.

Det finns ju olika vägar att gå för att uppnå goda resultat på uppfödningen och friska och fina djur.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser