Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninungar - svullna magar  (läst 9488 gånger)

Fyrklöver

• Uppland
SV: Kaninungar - svullna magar
« Svar #40 skrivet: 04 aug-10 kl 22:28 »
Jag lyssnade idag på ett par av kaninungarnas magar och hörde då ett kluckande ljud. Tyder det på coccidios eller något annat?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #41 skrivet: 04 aug-10 kl 22:44 »
Det tyder på vätska i buken, dricker de mer än vanligt?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #42 skrivet: 04 aug-10 kl 23:00 »
Ja, de senaste två dagarna har de druckit väldigt mycket, jag vet inte om det är för att jag minskat pelletsen. Men de var ju svullna redan innan jag minskade den. Knepigt detta. =/

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #43 skrivet: 04 aug-10 kl 23:14 »
Och de är kutryggiga med synlig ryggrad?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #44 skrivet: 04 aug-10 kl 23:19 »
Spretar pälsen,ser de ruggiga ut?
Matta i päls och ögon?
Har du haft besök hos kaninerna, tagit in nya djur eller parat med utomstående djur senaste 3 veckorna? Har du hälsat på eller på annat sätt varit i kontakt med andra kaniner? Haft samma skor/kläder hos kaninerna som ute i naturen/annan kaninuppfödare?

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #45 skrivet: 04 aug-10 kl 23:32 »
De har svullna magar, lite smala över ryggen (men inte så man ser ryggraden), pälsen är rätt spretig, magarna kluckar och några av dem har lite kletig avföring. De äter och skuttar runt men sover mer än vanligt.

Jag har inte tagit in några nya djur eller haft några besök. Dock har jag varit iväg med ett par andra kaniner på tävling men de har inte varit i samma rasthage som honan (vad jag kan minnas). Honan och ungarna har varit ute i hage ganska mycket.

Den enda förändringen förutom att de möjligen var ute i hage mer än vanligt några dagar som jag kan komma på är att jag bytt hö, men det nya höet är bättre än det gamla.

Jag har dock haft coccidios för några år sedan, vilket jag blev kvitt, men det känns ju inte omöjligt att jag fått det igen.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #46 skrivet: 04 aug-10 kl 23:34 »
Nja, coccidios ger inte riktigt de symtomen du beskriver, men det gör en mycket värre sjukdom. Om de dör inom de närmaste dagarna kan du då lova mig att öppna dem och beskriva vad du ser inuti dem?

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #47 skrivet: 04 aug-10 kl 23:45 »
Vad för sjukdom? Och vad kan jag göra?

Öppna upp en kanin är jag för blödig för, men obduktion skulle jag kunna skicka till om så blir fallet.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #48 skrivet: 05 aug-10 kl 10:15 »
Har nån av dem gele i rumpan? Alltså gul/vit gegga typ.

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #49 skrivet: 05 aug-10 kl 11:39 »
Nej, nån gelé har jag inte sett.. Det jag har sett är kleggigt bajs (vilket fastnat i pälsen på ett par) och att några bajsar mindre pluttar än vanligt (många små) som ibland är fuktiga/mjuka, vilka luktar. Men har även sett normala pluttar, så alla bajsar inte så.

En tanke som slog mig.... borde jag testa avmaska dem? Och kan man göra det samtidigt som de får Bactrim (sulfa)? Läste någonstans att mask kan ge svullen buk och de är ju smala över ryggen och har lite tufsig päls.
Om det går att ge avmaskningsmedel samtidigt, hur mycket ska kaninungar ha? Jag har tidigare gett axilur till mina vuxna kaniner, men det var flera (ganska många) år sedan och då såg jag mask i avföringen, vilket jag inte har gjort nu. Men det är kanske värt ett försök?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #50 skrivet: 05 aug-10 kl 12:22 »
Om de haft mask hade du sett mask i ändtarmen och i pälsen.

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #51 skrivet: 05 aug-10 kl 12:55 »
Okej, avvaktar med det då.

De är fortfarande svullna om magarna, äter det jag ger dem (just nu bara hö), skuttar runt men sover mer än vanligt. Ett par mer svullna (och tufsiga) än andra. Jag har hittills inte märkt någon direkt skillnad sen jag började med sulfa. Jag har idag även gett dem 0,15ml minifom (gasbindande).

Något mer jag kan testa? Och finns det något mer jag kan ge dem än hö? (tycker de blivit lite smalare, men är nog för att de är vana med att få ganska mycket pellets)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #52 skrivet: 05 aug-10 kl 14:55 »
Om det varit geléaktig avföring, vad hade du misstänkt för sjukdom då, Kimma? Nyfiken, kan inte så mycket om kaninsjukdomar, fast jag försökt läsa på lite.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #53 skrivet: 05 aug-10 kl 15:06 »
ERE om det är gele i rumpan va?

Ge ungarna endast hö och vatten (inget grönt! inga pellets!), försök få dom att röra på sig, eventuellt få i dom lite probiotika (finns överallt, köp en riktad mot häst, dom har nästan likadana tarmsystem).
//Lina

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #54 skrivet: 05 aug-10 kl 16:08 »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #55 skrivet: 05 aug-10 kl 16:14 »
ERE - Epizootic Rabbit Enteropathy.

Utdrag från IS EPIZOOTIC RABBIT ENTEROPATHY (ERE) A BACTERIAL
                                 DISEASE?
      Huybens N.1*, Houeix J.1, Szalo M.1, Licois D.2, Mainil J.3, Marlier D.1

Epizootic rabbit enteropathy (ERE) is a digestive syndrome that has spread throughout Europe since
1997 (Duval, 1998; Marlier and Vindevogel, 1998). This pathology induces a decrease in food and
water intake with a high mortality rate. Other clinical signs sometimes observed are: aqueous diarrhea,
caecal impaction, rambling noise, etc. Typical lesions observed at necropsy are overfull anterior
digestive tract, stomach included, without inflammation process (Licois et al., 2005). Bacitracine and
tiamuline are the only known effective treatment. Unfortunately, mortality may start again by the end
of the treatment (Maertens et al., 2005). ERE is the first cause of mortality in European rabbit industry
and cost approximately ten millions of euros yearly in Belgium (Dewree et al., 2003).
Although it is commonly accepted that ERE is an infectious disease, the etiological agent is still
unidentified today (Licois, 1998; Licois et al., 2000; Marlier et al., 2006; Szalo et al., 2007).
//Lina

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #56 skrivet: 05 aug-10 kl 16:28 »
Aha, det har jag inte hört talas om. Starkt smittsamt och kostsamt för köttproducenter, finns medicin men den är inte alltid effektiv. Man vet inte vad sjukdomen beror på. Det är väl ungefär vad som står i texten.

Hur sanerar man om man fått in det, hur lång är inkubationstiden, så att man vet hur länge man ska isolera nyinköpta, eller för den delen om oturen är framme, resten av besättningen om någon dör av detta?

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #57 skrivet: 05 aug-10 kl 16:46 »
Jag är dålig på engelska... Vad är det för symtom på ERE? Finns det någon behandling? Var kan jag läsa mer?

Någon som har erfarenhet av sjukdomen?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #58 skrivet: 05 aug-10 kl 17:15 »
Google-översättning med förbättringar:

ERE - epizootiologisk Kanin Enteropathy (Finns det namn på svenska, och vad betyder orden?).

Utdrag fran IS epizootisk RABBIT ENTEROPATHY (ERE) ett bakteriellt
                                 Sjukdom?
      Huybens N.1 *, Houeix J.1, Szalo M.1, Licois D.2, Mainil J 3, Marlier D.1

Epizootiska kanin enteropathy (ERE) är ett magsyndrom som har spridit sig i hela Europa sedan
1997 (Duval, 1998, Marlier och Vindevogel, 1998). Detta patologi inducerar en minskning av foder- och vattenintag med hög dödlighet. Andra kliniska tecken som ibland observeras: vattnig diarré, blindtarmsinnehållet impaktion (vad betyder det, uppsvullet eller krympt eller något annat?) , vandrande ljud (Vilken typ av ljud då? Gaser, kluckanden ...), etc. Typiska organskador som konstaterats vid obduktion är överfull främre tarmkanal, inklusive mage, utan inflammationsprocess (Licois et al., 2005). Bacitracine och tiamuline är de enda kända effektiva läkemedlen. Tyvärr kan dödligheten börja igen i slutet av behandlingen (Maertens et al., 2005). ERE är den främsta orsaken till dödlighet i europeisk kaninindustri och kostar ungefär tio miljoner euro årligen i Belgien (Dewree et al., 2003). Även om det är allmänt accepterat att ERE är en smittsam sjukdom, är dess etiologiska agent fortfarande oidentifierad idag (Licois, 1998, Licois et al., 2000; Marlier et al., 2006; Szalo et al., 2007).

Fyrklöver

• Uppland
« Svar #59 skrivet: 05 aug-10 kl 21:56 »
Hur får man reda på om man har ERE eller liknande? Och hur länge klarar sig kaniner som får det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 1 användare
Hardy

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser