Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Apistan 2010  (läst 14690 gånger)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Apistan 2010
« Svar #40 skrivet: 14 aug-10 kl 09:00 »
Och vill man slippa Apistan eller liknande produkter så fungerar det med syrorna, kombinerat med andra metoder. Annars skulle det inte vara möjligt att driva KRAV- biodling med 100+ samhällen. ( Antar att du delar den uppfattningen med tanke på dina hemsidesadresser)

Mänskligheten har aldrig tidigare lyckats slå ut någon prasit/virus/bakterie till 100 % med kemikalier. Vi kanske trodde när vi började använda DDT - men historien har lärt oss ett annat. ( Däremot har vi varit duktiga på att utrota en del högre djurarter)

Att okontrollerat få in en massa olika preparat ser jag inte som något som på sikt gynnar biodlingen. Inom EU finns ca 20 preparat registrerade, tillkommer ett antal som används utanför EU. Läget är minst sagt komplicerat och i England finns ett preparat mot Varroa destruktor och ett annat mot Varroa jacobsoni. Vem av oss kan skilja dem åt ?

De absolut flesta borde kunna driva en biodling och hålla varroaangreppen på en kontrollerbar nivå med andra metoder än kemikalier.

Om man trots det väljer t.ex Apistan via vetrinär och apotek motsvarar ju behandlingen mindre än 2 kg honung per samhälle. Till det priset kanske det inte är värt att experimentera med främmande preparat där det kan vara svårt att tolka produktbladen på något utländskt språk.

Varroa är ju ett kvalster, inte ett virus eller annan mikroorganism. Så enligt ditt synsätt borde den gå att utrota, högre stående varelser har vi ju kunnat utrota förut. Jag har själv släktingar med fiskerätt i en före detta flodkräftefylld sjö, den har ny fått saneras i över ett decennium för att någon idiot kontaminerade sjön med kräftpest. Och kvalster är rätt nära släkt med kräftor, om jag förstått det hela rätt, så man kan ju hoppas på att det dyker upp en varroapest. Råkar den slå ut några fler kvalster, gärna dem jag är allergisk mot och som bor i sängkläder, så vore det ännu bättre. Och det är inte helt osannolikt att man kan lyckas hitta/skapa något sådant, någon gång i framtiden, problemet är väl som alltid att överblicka följdeffekterna, samt att komma förbi människors rädsla för nyheter/forskning/allt de inte förstår.

Vad gäller kemikalier och vad som är kemi, så vet alla som varit på ett universitet och pratat med naturvetare eller tekniker att man ständigt tvistar om huruvida hela universum är fysik eller kemi, beroende på vilken inriktning man själv har, är man helt övertygad om det ena eller det andra... Sant är att de fenomen vi kan förklara i naturen kan förklaras antingen med utgångspunkt från kemin eller fysiken, när man går ner på nanonivå.

Och oavsett svenskt eller utländskt preparat, oavsett syra eller annan verksamt ämne, så bör man ju ha tillräcklig kunskap att kunna späda, dosera - inklusive behandlingstid och -intervall, lagra, använda skyddsutrustning, hantera spill och avfall/rester, distribuera i kupan m.m. på ett korrekt sätt. Deprimerande många tycks inte kunna räkna ut hur man späder korrekt, många överdoserar kraftigt, många utsätter sig själva och bina, för att inte tala om miljön, för onödiga risker. Fel använt är alla preparat farliga. Fel använt får vi ökad risk för resistens, och därmed behov för att använda starkare medel, med potentiellt farligare bieffekter ( ;)).

I nybörjarkurser i biodling, och på träffar i föreningarna borde detta tas upp mer, och kunskap spridas. Vissa föreningar hjälps åt med att späda och dosera, mycket bra tycker jag, då vet man att alla som deltar behandlar sina bin, det blir billigare för man kan köpa in större förpackningar och kunskapen blir större samtidigt som riskerna blir mindre.

Och egentligen tycker jag att alla, eller åtminstone alla som har fler än typ fem kupor, skulle vara tvungna att gå någon kurs, med intyg på att man blivit godkänd, för att få lov att sälja honung. Då skulle såklart detta med kemikalier vara en stor del, men även livsmedelshygien, kvalitetssäkring, vikten av läg vattenhalt i honungen, och hur man åstadkommer det, mm kunde ingå. En gemensam kursplan för hela landet, men genomförd lokalt.

En sådan kurs hade jag haft mycket nytta av, jag är nybörjare, har läst mycket, men saknar fortfarande oändligt mycket kunskap, både teoretisk och praktisk, om bin, bihållning, honungshantering osv. Att räkna på spädning och lite mer än grundläggande kunskap om kemikalier och hur man hanterar dem ingår redan i min kunskapsbank, dock.
För mig är Oxalsyra, myrsyra, mjölksyra också kemikalier. Oxalsyran är faktiskt riktigt farlig.
Alla koncentrerade syror är farliga, särskilt de organiska och ska behandlas med respekt. Fördelen med att använda ovan nämnda syror är att de förekommer i bikupan och i naturen, och att vi vet mycket om vilken effekt de har på lång och kort sikt i naturen. Och eftersom vi vet att koncentrationen snabbt sjunker till en nivå som är vanligt förekommande i naturen anses det ekologiskt att använda dem.

Däremot är de såklart farliga för biodlaren, främst om man inte har tillräcklig kunskap och om man hanterar dem fel. Det absolut viktigaste, förutom skyddsglasögon och rätt skydd för händerna, är regeln som åtminstone jag lärde mig redan på högstadiet, men som många antingen glömt eller missat - SIV-regeln. När man späder syra ska man ALLTID hälla syran i vattnet, annars får man en kraftig reaktion när vattnet träffar syran, och det stänker vilt. Stor risk för skador i ansikte, ögon osv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Apistan 2010
« Svar #41 skrivet: 14 aug-10 kl 10:05 »
Vad jag förstått är fluvalinat så stabilt att det anrikas i vax. Hur ser det ut med de andra kemikaliernas nedbrytningstid?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Apistan 2010
« Svar #42 skrivet: 14 aug-10 kl 10:51 »
Svårt att hitta bra info. Jag lägger ut några länkar, så hoppas jag att andra fyller på.

Syrorna är såklart inte att leka med, men späds snabbt ut till overksam nivå med vatten, och förångas ganska lätt. Vi får se vilka exakta uppgifter vi gemensamt kan hitta.

http://www.svensktsigill.se/website1//10.0.1.0/488/Flik%2012.5%20OXALsyra.pdf
http://www.svensktsigill.se/website1//10.0.1.0/486/Flik%2012.3%20MYRsyra.pdf
http://www.svensktsigill.se/website1//10.0.1.0/487/Flik%2012.4%20%C3%84TTIKsyra.pdf
http://www.svensktsigill.se/website1//10.0.1.0/489/Flik%2012.6%20%20MJ%C3%96LKsyra.pdf

Kom förresten på att vi kanske ska starta olika trådar för detta, så att det blir lättare att hitta informationen i framtiden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Apistan 2010
« Svar #43 skrivet: 14 aug-10 kl 11:17 »
För mig är Oxalsyra, myrsyra, mjölksyra också kemikalier. Oxalsyran är faktiskt riktigt farlig.
Dom är inte skön att andas in , eller att får dom direkt på huden.

Därför behöver vi skyddsutrustning när vi handskas med dessa kemikalier
              mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Apistan 2010
« Svar #44 skrivet: 14 aug-10 kl 17:27 »
Och egentligen tycker jag att alla, eller åtminstone alla som har fler än typ fem kupor, skulle vara tvungna att gå någon kurs, med intyg på att man blivit godkänd, för att få lov att sälja honung. Då skulle såklart detta med kemikalier vara en stor del, men även livsmedelshygien, kvalitetssäkring, vikten av läg vattenhalt i honungen, och hur man åstadkommer det, mm kunde ingå. En gemensam kursplan för hela landet, men genomförd lokalt.
En sådan kurs hade jag haft mycket nytta av, jag är nybörjare, har läst mycket, men saknar fortfarande oändligt mycket kunskap, både teoretisk och praktisk, om bin, bihållning, honungshantering osv.
Däremot är de såklart farliga för biodlaren, främst om man inte har tillräcklig kunskap och om man hanterar dem fel.


Den här kan jag rekommendera , Du får hålla utkik efter när den går i gen , förmodligen till våren.

Godkänd biodlare
En biodlare kan utses till godkänd biodlare av Statens jordbruksverk enligt 7 § i ”Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 1992:38) om bekämpning av amerikansk yngelröta och varroasjuka hos bin (SJVFS 2002:46). 

http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/165/1/
         mvh edward  :P
« Senast ändrad: 14 aug-10 kl 17:33 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Apistan 2010
« Svar #45 skrivet: 25 aug-10 kl 20:50 »
Hade kontakt med en från Ungern som säger att ingen där använder Apistan längre. De kör med Amitraz 12.5% lösning och textilremsor som de gör själva efter ett eget recept.
Där ser man vad som händer. Förbjud ett kontrollerat ämne så kommer det ett annat eller flera utom kontroll.

matti

  • Inlägg: 89
    • Södermanland
SV: Apistan 2010
« Svar #46 skrivet: 27 aug-10 kl 23:09 »
Lite ot kanske, ber om ursäkt: http://ec.europa.eu/food/fs/ifsi/eupositions/ccrdvf/ccrdvf_bee_products_en.pdf

Lista över bekämpningsmedel i biodling i EU. Daterad 2009 och jag vet inte om mer uppdaterad version finns.

Amitraz finns med på listan för många EU-länder. Intessant att se vilka företag som ligger bakom de olika produkterna. Även att thymolbaserade produkter är/var så många.

Sweden: no authorized products?!

 

matti

  • Inlägg: 89
    • Södermanland
SV: Apistan 2010
« Svar #47 skrivet: 27 aug-10 kl 23:18 »
Undrar hur mycket otillåtna eller för den delen hemmamixade preparat med ämnen från andra produkter som används i Sverige?

Hoppas man funderar över exponering och hälsorisk för användare och konsument samt miljörisk innan man tar beslutet att köra på något sådant. Framför allt om det inte testats på ett vettigt sett i väsentliga avseenden först.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Apistan 2010
« Svar #48 skrivet: 28 aug-10 kl 00:03 »
Det är helt klart bättre med att det hela sker under ordnade former.

Gör det tillgängligt , + ser till att alla som vill använda kontrollerade preparat har kundskap i hantering av dessa !

Men inte till prisser som är ocker.

Ocker leder bara till att folk söker sig till billigare lösningar , utan kontroll , och kunskap som leder till miljöproblem resistens och fel doseringar.
  mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Apistan 2010
« Svar #49 skrivet: 28 aug-10 kl 00:12 »
Lite läsning från den lokala tidningen .

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.2282245-nu-kan-odlarna-radda-sina-bin

 ;D  ps då behöver inte vissa googla  ;D     

Skulle vara intressant att veta vad man ska göra för "ekologiska metoder när man har skurit ut täckta drönar celler , + syra behandlat och resultatet är på tre år är förlorat 40 av 45 bisamhällen + att man har lång erfarenhet av bi odling. ??  ??

Väntar gärna på förslag .!

                                              mvh edward  :P
« Senast ändrad: 28 aug-10 kl 00:20 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Apistan 2010
« Svar #50 skrivet: 28 aug-10 kl 08:16 »
...Skulle vara intressant att veta vad man ska göra för "ekologiska metoder när man har skurit ut täckta drönar celler , + syra behandlat och resultatet är på tre år är förlorat 40 av 45 bisamhällen + att man har lång erfarenhet av bi odling. ??  ??
...

Jag tycker det är olyckligt att du misstänkliggör andra godkända metoder ganska godtyckligt. Efter att ha följt vår föreningsbigård ett antal år så ser man att det knappast är metoden det är fel på. De senaste årens resultat talar för sig själv
http://hastvedabf.blogspot.com/2010/05/varroa-2009.html

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Apistan 2010
« Svar #51 skrivet: 28 aug-10 kl 14:08 »
Det är bara att gratulera att ni har lyckats med eran varoa bekämpning.

Hur länge har ni haft varoan hos er ?
                            mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Apistan 2010
« Svar #52 skrivet: 28 aug-10 kl 14:39 »
Jag slår vad om att misslyckad varroabekämpning har allt att göra med att ortens biodlare slarvar och inget med "ekologiska metoder".

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Apistan 2010
« Svar #53 skrivet: 28 aug-10 kl 15:42 »
...Hur länge har ni haft varoan hos er ?...
Sedan långt innan jag började med bin, jag tror den kom hit ca 1995. Första åren var här också stora förluster, som jag förstått det berodde det mycket på att de letade och letade efter kvalster utan att hitta något och behandlade inte, sedan plötsligt såg de första kvalstren och satte in behandling men då var det redan för sent.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Apistan 2010
« Svar #54 skrivet: 28 aug-10 kl 22:23 »
Om man är en duktig och kompetent bi odlare och man drönar skär , syra behandlar så  klara man sig.

Om man är en kompetent bi odlare som är omringad av BI ÄGARE kommer man inte klara sig med syror och utskärning.

Det spelar ingen roll vad du gör för grannens kupor spyr ut varoan okontrollerad

Efter tre år dukar grannens samhällen under och han är ledsen och köper nya bin.

Om du har tur så har denne lärt sig något , om inte så har man tre år till av okontrollerad elände.

Man kan bara hoppas att denne lär sig att hålla efter varoan eller tröttnar och lägger av.

Ska tilläggas att även de som höll i varoa kursen blev hårt drabbat .

Detta här är inget nytt , det kallas för reinvation , ta GÄRNA en diskussion med "Preben"  om detta så får du svar att så är fallet.

Om man har turen att bo i ett distrikt som har varoan under kontroll så kan man skratta sig lycklig , men vi andra som fortfarande har inte fått alla BI ÄGARE att ställa sig i led kommer att få kämpa hårt med de problem de orsakar. !!!!!!!

Vi som fort farande kämpar!   mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Apistan 2010
« Svar #55 skrivet: 28 aug-10 kl 22:28 »
Jag slår vad om att misslyckad varroabekämpning har allt att göra med att ortens biodlare slarvar och inget med "ekologiska metoder".

Snarare BI ÄGARNA slarvar och biodlarna får ta reda på skiten !!
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Apistan 2010
« Svar #56 skrivet: 28 aug-10 kl 23:30 »
Jag följde Edwards länk till artiklen om den stackars odlaren som på tre år förlorat 40 av
45 samhällen. Det står inget om att han använt syror eller drönarutskärning
däremot citat
"– Ja, du hör ju, det tar alldeles för lång tid. Och det är exakt samma medel som vi använt i alla år, suckar Per-Enar Hammarstrand "
Dessutom var väl Apistan tillgängligt förra året ? Så om han som Apistananvändare
förlorat samhällen i tre år har han väl andra problem än varroan ?
Eller är det journalisten som skriver fel, igen ?

I min förening hålls det en kurs varje år om hur man behandlar med myrsyra
enligt Tedbladmetoden. Förra mötet diskuterades det ändå bland några hur de
skulle samordna sina inköp av Apistan. Det är helt OK. Det är deras medvetna val och alternativen diskuteras sakligt utan skitsnack om de alternativ som andra valt.
Så Edward, hjälp de stackars "biägarna" med kunskap. Men om du som Ordförande
 agerar lika fanatiskt och ohyfsat som här så skicka nån annan.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Apistan 2010
« Svar #57 skrivet: 28 aug-10 kl 23:56 »
Alla är välkomna men om de väljer att inte vara med på varoa info träffar som anordnas vid fler tal tillfälle så kan man inte tvinga folk . :o

Han som förlorade 40 samhällen har gått alla utbildningar , först och främst kört med drönar utskärningen + syror , Dock så har han oturen att vara omringad av flera BI ÄGARE som gör att han situation har blivit o hålbar . !

Kom gärna med tips hur han ska bete sig för att lyckas !!

Skall tilläggas att det var journalisten som kontaktat föreningen för att skriva en artikel om APISTAN och svårigheten att få tag i den !

Har aldrig varit ordförande i något förening

Blir  >:D trött på folk som utgår från att deras lilla del av Världen är norm..!

Allt utanför som inte överensstämmer med deras lilla bild av verklighet är främmande och kan inte vara sann.

 Ta av  8) och kom gärna med förslag på en lösning ..!!!

Han har det inte lätt när han är om given av idioter .

                   ´mvh edward  :P
« Senast ändrad: 29 aug-10 kl 00:04 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Apistan 2010
« Svar #58 skrivet: 29 aug-10 kl 00:44 »
Ta av  8) och kom gärna med förslag på en lösning ..!!!

Socialt tryck.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Apistan 2010
« Svar #59 skrivet: 29 aug-10 kl 01:09 »
Kan fungera , för det finns väl inte några enstöringar till bi odlare  ;D

              mvh  ;)  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser