Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Apistan 2010  (läst 14674 gånger)

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Apistan 2010
« Svar #20 skrivet: 05 aug-10 kl 00:36 »
Ja för att spä på debatten så vet vi övriga att vi ska inte kalla nåt för Forsmarks honung, teckomatorp honung eller Ringhals honung, Sotenäs honung...........
Så ska vi inte glömma svensk trädgårds honung från vackra trädgårdar och röda hus med vita knutar.  Ååååååååå så idyllisk :)

Svenska trägårdar släpper ut med gifter okontrollerad än hela jordbruket.  >:D
              mvh edward  :P
« Senast ändrad: 05 aug-10 kl 16:18 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lemmon

  • Inlägg: 62
    • Bohuslän
SV: Apistan 2010
« Svar #21 skrivet: 05 aug-10 kl 06:40 »
Såg att du hade slungat från 6samhällen x 45kg =270kg honung och enligt dej så har du apistan rester i ditt vax !
Jag hoppas att du är konsekvent och tar upp det på innehålls deklarationen + att du informerar att det de köper är ful honung enligt dej.
Det är klart att gamla gubbarna inte var villig att betala 50kr för700gr ful honung.!  ::)
Ge dig nu!  >:(
Gep skrev att han "troligen" har Apistan i sina kupor från mellanväggar som han köpt in.
Även jag har troligen Apistan i mina kupor från de mellanväggar jag köpt in.
Alla som inte har särbehandlat eller valsar sitt eget vax har troligen Apistanrester i sina kupor.

Solklart

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Apistan 2010
« Svar #22 skrivet: 05 aug-10 kl 09:03 »
Så ska vi inte glömma svensk trädgårds honung från vackra trädgårdar och röda hus med vita knutar.  Ååååååååå så idyllisk :)

Svenska trägårdar släpper ut med gifter okontrollerad än hela jordbruket.  >:D
              mvh edward  :P


Det är tyvärr helt felaktiga uppgifter du kommer med Edward. Hushållens användning av bekämpningsmedel är bara en mindre del av det totala användandet.

Hushållen använder dessutom endast medel av bekämpningsklass 3 vilket också är värt att notera.

Se följande länk: http://www.kemi.se/upload/trycksaker/pdf/statistik/forsalda_bkm_2009.pdf



Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Apistan 2010
« Svar #23 skrivet: 05 aug-10 kl 09:46 »
Penicillin dödar även bakterier i kroppen som vi mår bra av och behöver , men den använder vi när inget annat hälper.

Penicillinet liksom apistanet avänds som första och enda bekämpning av många i första hand.

det gäller att inte skuta mygg med hagelgevär, som någon nämnde så bör kanske detta forum stå för ett lite bredare synsätt på exakt vad och hur man bör och skall göra saker och ting.
Hade denna "kris" med apistanet fortsatt och ingen skulle få tag på dettta skulle nog en ganska hög % av samhällena dö inom ett par år. men inte på grund av brist på "botmedel" utan i brist på kunskap och tid.

Det måste finnas något alternativ, vi får inte bli utelämnade till ett medel som är dyrt och svårt att få tag på för att överhuvudtaget kunna få honung, pollen, pollinering etc.

Om Norge kan kan vi.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Apistan 2010
« Svar #24 skrivet: 05 aug-10 kl 09:49 »
Om Norge kan kan vi.
Vad kan Norge som vi inte kan?  ???

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Apistan 2010
« Svar #25 skrivet: 05 aug-10 kl 09:54 »
Får hålla med olof om droppmetoden, maken till enkel och godkänd behandlingsmetod får man leta efter. Nu har jag bara hållit på ett drygt år och bara behandlat en gång, men om det inte händer något i stil med att kvalstren plötsligt utvecklar resistens mot oxalsyran ser jag ingen anledning att gråta efter apistan.
« Senast ändrad: 05 aug-10 kl 09:56 av Ulric »

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Apistan 2010
« Svar #26 skrivet: 05 aug-10 kl 19:24 »
Dosering vid oxalsyrabehandling -Droppmetoden?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Lemmon

  • Inlägg: 62
    • Bohuslän
SV: Apistan 2010
« Svar #27 skrivet: 05 aug-10 kl 20:55 »
Dosering vid oxalsyrabehandling -Droppmetoden?

I "Varroabekämpning med ekologiska metoder" står det hur man gör.
Kika på sidan tretton.
http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/JO01_10.pdf

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Apistan 2010
« Svar #28 skrivet: 05 aug-10 kl 22:40 »
Både dosering, koncentration och variant av oxalsyrakristaller är viktigt (allt står i skriften ovan). Vi hjälps åt i föreningen och blandar en stor sats på en gång för att kunna väga upp lättare och ha tillgång till rätt skyddsutrustning.

Personligen tycker jag att "Varroabekämpning med ekologiska metoder" är ett synnerligen dåligt valt namn när man använder organiska syror, det är behandling med kemikalier det också, skillnaden är bara att man kan påvisa just dessa kemikalier naturligt i en bikupa i låga koncentrationer.
« Senast ändrad: 05 aug-10 kl 22:42 av olof »

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Apistan 2010
« Svar #29 skrivet: 06 aug-10 kl 00:22 »
Bi perspektiv

Gifter över huvud taget är inget rolig att handskas med och ska behandlas med stor respekt. (:)

Man kan undra om man vänder på det hela och ser det ifrån bi perspektiv.

Dränkt i syra med risk för frät skador och blindhet.

 ??? Eller apistan och liknade produkter som verka vara giftigare för människor och varoa , men bierna verka klara sig ifrån pga att den har lite effekt på dom pga deras svårighet att ta upp den verksamma substans ???

  ??? Hmm    ???                      ???    mvh edward  :P     ???
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Solklart

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Apistan 2010
« Svar #30 skrivet: 06 aug-10 kl 08:25 »

Det är ju förstås tröstande för samvetet om man kan försvara sitt användande av bekämpningsmedel med att man inte vill utsätta sina bin för den irritation som syror innebär.  ;)

Jag hävdar att dom som använder Apistan gör det för att det är enkelt, rationellt och har en hög verkningsgrad. Inte för att dom anser att bina eventuellt lider av syrorna.

Om förhållandet hade varit det omvända att syrorna varit ofarliga för biodlaren att applicera och haft högre verkningsgrad än Apistanet hade samma personer använt syror istället. Oavsett om det irriterade bina vid användning eller inte.

Kalla mig gärna cyniker och visst finns det några undantag från ovanstående i biodlarskaran. De lär dock utgöra ett försvinnande litet antal.

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Apistan 2010
« Svar #31 skrivet: 06 aug-10 kl 09:49 »
Nja , försvarar användning .=
Det var mest ett konstaterande att den ena alternativen är giftigare för bi odlaren och den andra är skadligare för bin.                           

Tycker att alla bekämpnings sätt mot varoan har sitt berättigande beroende på hur svår drabbade område/samhälle är utsatt.
Att trycka ner en massa kemikalier utan att konstatera skalan av smitta är onödig för miljön , bin , biodlaren , och plånboken
                                                  mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Apistan 2010
« Svar #32 skrivet: 09 aug-10 kl 11:55 »
http://www.joelvax.se/butik/undermeny/erbjudande/Apistan-o-Apiguard%20.pdf

Om de får igenom licensen så lär en sådan förpackning inte bli gratis!
« Senast ändrad: 09 aug-10 kl 12:04 av Sten-Åke Lindell »

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Apistan 2010
« Svar #33 skrivet: 12 aug-10 kl 22:53 »
Har varit på semester och och var i närheten av Joel Svensson
Vaxfabrik. Lite naivt började jag med att fråga om de hade
utrustning för att gjuta egna mellanväggar. (Insåg direkt att det
var som att gå till en frisör och fråga efter ett permanent
hårborttagningsmedel.) De var inte intresserade av att sälja
utrustning som konkurrerade med dem själva. Hittade sen att
LPs säljer sån utrustning. Tråkigt nog väldigt dyra grejer,
runt 10000 för en kakform.
Annars så var det en fin affär, massor med bigrejer.
Frågade också om Apistanfri vax och de berättade att de gjorde
en årlig körning med vax från de som "påstod" att deras vax var
Apistanfri. Det var mycket tydligt underförstått att även
 Apistananvändare lämnade in till den körningen.
De vill väl också minska mängden gift i sitt vax.
En äldre man som ville köpa "remsor mot varroa" fick svaret
"inte idag" och Sten-Åkes inlägg ovan förklarar ju det udda svaret.

Tråden har ju levt vidare och jag vill gärna kommentera ett par saker.

Myrsyra är flyktigt, det är nog anledningen till att det inte hamnar i vax eller honung. Flyktigheten är grunden till Tedbladmetoden som  jag kör efter.
Sen Edward... det vore roligare om du diskuterade sakfrågan istället
 för att rota i mina andra inlägg för att hitta ett sätt att förolämpa mig. Jag tror nog att du också inser det omoraliska att sprida gift till honung och via vaxet till andras kupor. Din reaktion tyder på det.

Sen häller jag inte syra på några bin. Myrsyran förångas och sprids i en koncentration som bara stör en stund. Sen återgår livet i kupan till det vanliga under behandlingen. Effektiviteten av Tedbladmetoden var 98% när jag testade och beräkningarna har vi diskuterat igenom i en annan tråd.

Bifogar ett dokument som beskriver den metod som de flesta häromkring använder.
« Senast ändrad: 22 aug-10 kl 09:28 av Gep »

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Apistan 2010
« Svar #34 skrivet: 13 aug-10 kl 01:12 »
Sen Edward... det vore roligare om du diskuterade sakfrågan istället
 för att rota i mina andra inlägg för att hitta ett sätt att förolämpa mig. Jag tror nog att du också inser det omoraliska att sprida gift till honung och via vaxet till andras kupor. Din reaktion tyder på det.

Jag står för det jag har skrivit.

Om du ska kritisera andras åsikter ska du vara bered att de ifrågasätter dina åsikter och även för kritik .

Jag tycker att taket på forumet ska vara tillräckligt högt så att allting kan diskuteras.

Då kan man väga de olika ALTERNATIV mot varandra och sedan bilda en egen åsikt , utan att någon ska tycka vad som hör hemma på forummet eller inte.

Jag tycker fortfarande att de olika metoder har sin tid och plats + att de kan komplettera varandra.

Tycker att det skulle vara intressant att se det hela från biets perspektiv.

Våga tänka på ALTERNATIV  sätt att se på världen.  :o

                    mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Apistan 2010
« Svar #35 skrivet: 13 aug-10 kl 07:55 »
...utrustning för att gjuta egna mellanväggar...Tråkigt nog väldigt dyra grejer,
runt 10000 för en kakform...
I vår förening är det några som byggt själv till helt andra priser. Silikonformen skapades genom att lägga silikon på en befintlig mellanvägg. Vattenkylningen av formens ytor är nog annars det knepigaste att få till, deras form är byggd i plåt (rostfri?).

Solklart

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Apistan 2010
« Svar #36 skrivet: 13 aug-10 kl 13:19 »
I vår förening är det några som byggt själv till helt andra priser. Silikonformen skapades genom att lägga silikon på en befintlig mellanvägg. Vattenkylningen av formens ytor är nog annars det knepigaste att få till, deras form är byggd i plåt (rostfri?).

Om man har en biodlingen som en hobby funkar det fint att låta bina själva bygga vaxet i tomma trådade ramar med bygganvisning. Se till att kupan står i våg bara och stoppa i de tomma ramarna mellan redan fint utbyggda ramar så blir de raka och fina.

Utbyggnaden kostar en en del och i början och innan man har egna utbyggda ramar så får vara beredd på att acceptera en något mindre honungsskörd.

Stoppar man ner de tomma ramarna i skattlådorna så bygger bina STORA celler men dom fyller dem med honung, inte drönare (kör utan spärrgaller).

Stoppar man ner dem i yngelrummet blir det först mycket drönare men sedan mättas behovet och dom bygger mer normal cellstorlek.

(I alla fall mina bin)  :)






Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Rune H

  • Inlägg: 119
SV: Apistan 2010
« Svar #37 skrivet: 13 aug-10 kl 23:56 »
....Det är total anarki uti skogarna, man använder massor med otillåtna medel långt mycket värre än Apistan......
Du tycks ha en omfattande kunskap om förhållandet bland biodlarna eftersom du kan uttala dig så kategoriskt.  Men varför pekar du speciellt ut biodlare som bor i skogarna ? Är förhållandena annorlunda där än på slättlandet, än i det öppna landskapet, än i byar och samhällen ? Vad anser du skiljer biodlare som bor i skogen från biodlare som bor i andra landskapstyper ?

Och vill man slippa Apistan eller liknande produkter så fungerar det med syrorna, kombinerat med andra metoder. Annars skulle det inte vara möjligt att driva KRAV- biodling med 100+ samhällen. ( Antar att du delar den uppfattningen med tanke på dina hemsidesadresser)

Mänskligheten har aldrig tidigare lyckats slå ut någon prasit/virus/bakterie till 100 % med kemikalier. Vi kanske trodde när vi började använda DDT - men historien har lärt oss ett annat. ( Däremot har vi varit duktiga på att utrota en del högre djurarter)

Att okontrollerat få in en massa olika preparat ser jag inte som något som på sikt gynnar biodlingen. Inom EU finns ca 20 preparat registrerade, tillkommer ett antal som används utanför EU. Läget är minst sagt komplicerat och i England finns ett preparat mot Varroa destruktor och ett annat mot Varroa jacobsoni. Vem av oss kan skilja dem åt ?

De absolut flesta borde kunna driva en biodling och hålla varroaangreppen på en kontrollerbar nivå med andra metoder än kemikalier.

Om man trots det väljer t.ex Apistan via vetrinär och apotek motsvarar ju behandlingen mindre än 2 kg honung per samhälle. Till det priset kanske det inte är värt att experimentera med främmande preparat där det kan vara svårt att tolka produktbladen på något utländskt språk.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Apistan 2010
« Svar #38 skrivet: 14 aug-10 kl 04:31 »
I Sverige är alla svenska saker bäst.  (:) Svensk ,kött , mjölk , egg , mjöl , vatten , standard , även honung .

Man kan undra vad tysken  , dansken , engelsk männen , dom norska , finnarna , amerikaner, Italien tycker om sina inhemska produkter

Naturligtvis ser de skeptiskt på allt som inte har svensk standard och kvalité och får tyvärr nöja sig med sina undermåliga inhemska produkter.  ::)

Stackars  >:D satar  >:D som inte bor i Sverige

Att de har fräckheten att inte översätta allt till universums standard språk svenska.

Naturligtvis måste allting provas i Sverige för att kolla att det är sant , dom kan har fel fast de har hanskat med problemet mycket längre än vi som har haft turen att varit skonat under många år.  ::)

Synd att de har kastat alla sina pengar och stora resurser på värdelös forskning när de kunde har frågat oss som vet bäst och har den svenska svaret som alla länktar efter.

Det är bäst att lära sig av egna misstag , varför ska man försöka lära sig av andras  ::)

                  mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Apistan 2010
« Svar #39 skrivet: 14 aug-10 kl 05:17 »
De absolut flesta borde kunna driva en biodling och hålla varroaangreppen på en kontrollerbar nivå med andra metoder än kemikalier.

För mig är Oxalsyra, myrsyra, mjölksyra också kemikalier. Oxalsyran är faktiskt riktigt farlig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

295 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser