Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svårskalade ägg  (läst 8597 gånger)

Svartmon

• Jämtland
Svårskalade ägg
« skrivet: 01 aug-10 kl 13:25 »
Har tidigare trott på svaret, att det är så med färska ägg.
Jag börjar dock tvivla på det , för när vi tog hem några nya höns i sommar så gick dessa ägg
utmärkt att skala - ett tag, sedan blev de lika svåra......
Fodret???, för lite av nått, eller för mycket grönt?? vitan tar heller inte riktigt ihop.
Någon som vet?? något irriterande med att halva ägget försvinner :)

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
SV: Svårskalade ägg
« Svar #1 skrivet: 01 aug-10 kl 22:28 »
jag brukar låta ett par färska  ägg ligga framme -alltså itne i kylskåpet - så "torkar" de lite fortare och går att skala som kokta...
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

hundliv

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 01 aug-10 kl 22:38 »
Jag läste ett tips att dela på mitten och sedan äta ur halvan! Det gick bra men det går ju inte om man vill skala o lägga fram eller skiva men vart ändå en lättnad.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 01 aug-10 kl 22:42 »
Jag läste ett tips att dela på mitten och sedan äta ur halvan! Det gick bra men det går ju inte om man vill skala o lägga fram eller skiva men vart ändå en lättnad.

:o :o Har du aldrig ätit frukostägg ur skal?! Jag trodde att alla visste att man utmärkt kan dela ett ägg och äta med sked ur skalet...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 02 aug-10 kl 15:17 »
Testa att ge ett allfoder o bara det under några veckor o se om det blir nån skillnad annars så är dom lättast att skala efter 2v.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #5 skrivet: 14 aug-10 kl 13:59 »
Ska man ha fina skalade kokta ägg så brukar jag spara i ca 2 veckor och då går det bra.
Det tar ett tag innan de färska blir lättskalade.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 15 aug-10 kl 09:34 »
Jag har hört någonstans att vissa raser ger mer lättskalade ägg än andra, även färska. Kan det vara så?handlar det om utfodring eller måste man helt enkelt låta dem ligga?

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #7 skrivet: 16 sep-10 kl 13:11 »
mina ägg är nästan omöjliga att skala fast dom legat i en månad nästan. koka kyla snabbt, hjälper inte. mina får fenix allfoder och går ute i det fria hela dagarna  ???
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Prosit

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 18 sep-10 kl 10:02 »
Jag kokar mina och kyler hjälpligt sen skalar jag med en tesked (välj tesked noga så den har samma rundning som ägget (ev är matsked bättre)) och skala med hjälp av den. Krossa lite mitt på för in skeden mellan skalhinna och ägg och lossa skalet. Du får ut ett helt fint ägg på några sekunder!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 20 okt-11 kl 13:32 »
Jag hörde av en kallskänka att just vita ägg var mera lättskalade trotts att dom bruna äggen var av samma ras.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 20 okt-11 kl 15:07 »
Jag hörde av en kallskänka att just vita ägg var mera lättskalade trotts att dom bruna äggen var av samma ras.
Mig veterligen finns det ingen ras som värper både bruna och vita ägg  ;) Däremot finns det olika hybrider från Lohmann som värper vita, bruna och mörkbruna ägg i olika storlekar. Förmodligen det hon menade...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Luppa

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 20 okt-11 kl 15:30 »
Kan det ha med intag av grönt att göra?
Våra ägg gick bra att skala hela vintern, men när hönsen kom ut så blev äggen enormt svårskalade.
I hönsgårdarna tog gräset slut rätt snabbt, men de fick plockat gräs varje dag. Men nu när det är ett par veckor sedan jag slutade plocka åt dem, så släpper skalet lätt igen.
Våra höns får uppblötta lucernpellets och höboss på vintern, så helt utan grönt är de inte  o:)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 20 okt-11 kl 20:26 »
Mig veterligen finns det ingen ras som värper både bruna och vita ägg  ;) Däremot finns det olika hybrider från Lohmann som värper vita, bruna och mörkbruna ägg i olika storlekar. Förmodligen det hon menade...
Denna kallskänka har nu sadlat om har egna höns både vita o bruna Bovans.
Hon sa just att vita äggen är mera lättskalade men visste inte heller varför .
Dom flesta resturanger vill ha vita ägg av den anledningen

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 20 okt-11 kl 21:01 »
Denna kallskänka har nu sadlat om har egna höns både vita o bruna Bovans.
Hon sa just att vita äggen är mera lättskalade men visste inte heller varför .
Dom flesta resturanger vill ha vita ägg av den anledningen
Bovans är också hybrider  ;) Bara annat företag som "gör dem". Vita och bruna Bovans är två helt olika hybrider inte samma ras. Finns även Svart Bovans. Idag är det Hendrix Genetic Company som äger Bovans. Dom äger även Shaver (som framställde världens första genpateneterade värphybrid  ;) ) ISA, Hisex mfl.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

FM

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 21 okt-11 kl 12:55 »
Tim Ferriss - How to Peel Hard-boiled Eggs without Peeling

Det där måste man ju prova  :D

Själv vill jag ha hårkokta ägg. Brukar hugga huvudet av dem men skalar ibland oxå. När jag kokar ägg kokar jag med salt, ganska mycket. Lägger i äggen så de får koka upp med vattnet. Sedan när jag kyler så låter jag dem gärna stå i fem minuter kallvatten. Har märkt att jag ibland får till superlättskalade. Även på färska ägg. Måste göra lite hemma studier.

mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

bea

« Svar #15 skrivet: 21 okt-11 kl 13:16 »
Det hade varit intressant att veta lite om näringsinnehållet i svårskalade respektive lättskalade ägg!
Ibland önskar man att man hade ett labb att tillgå ;)
Men om det nu är så att gröna ägg påstås ha lägre kolesterolhalt så borde det ju rent logiskt kunna skilja mellan bruna och vita ägg oxå, utöver det uppenbara skilnaderna som blir beroende på utfodring.

Ronny

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 21 okt-11 kl 16:06 »
Äggskalets färg kan väl inte ha någonting med vare sig kolestrolhalt eller om de är lättare eller svårare att skala att göra!? Jag tror kallskänkan har dragit lite för snabba slutsatser.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #17 skrivet: 22 okt-11 kl 12:17 »
Äggen från mina höns är olika svåra att skala när de är lika gamla och hönsen äter samma foder (fast de äter ju i och för sig säkert olika mycket grönt osv.). Jag har fått för mig att det har med ras att göra.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 23 okt-11 kl 00:30 »
Min erfarenhet är att äggen brukar bli lättskalade om man snabbkyler dem någon eller några minuter, helst i rinnande vatten, och sedan skalar dem omedelbart - innan kvarvarande värme från äggets inre hinner sprida sig till hinnan under skalet. Om de blir liggande i rumstemperatur ett par minuter mellan kylning och skalning, så blir de svårskalade igen.

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #19 skrivet: 24 okt-11 kl 13:16 »
Läste ett tips i en tidning om svårskalade ägg... har dock inte provat själv ännu.
Det var att man lägger in dem i frysen några minuter innan man skalar dem, då lossnar det tydligen lätt!
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser