Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenskydda plywood?  (läst 13505 gånger)

louise

• Gäst
Vattenskydda plywood?
« skrivet: 01 aug-10 kl 10:42 »
Tips på vad jag ska måla mina plywood-skivor med som jag bygger grishus av? Nåt om inte är giftigt för grisarna att tugga på, och som är billigt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vattenskydda plywood?
« Svar #1 skrivet: 01 aug-10 kl 14:25 »
Linolja? På utsidan borde falu rödfärg funka, särskilt om taket har lite överhäng.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 aug-10 kl 15:38 »
Det är bara utsidan som ska skyddas... Falu är sjukt mycket billigare än linolja, kan man komma undan med falu tro?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 01 aug-10 kl 15:44 »
Om de inte är i konstant kontakt med vatten. Dvs med utskjutande tak och om de är en liten bit upp från marken, så ska rödfärg hålla utmärkt. Man får måla om typ vart 5 år, men då räcker det med att borsta rent, till skillnad från en hel del moderna färger där man måste skrapa osv. Roligare att bara borsta rent och måla, tycker jag i alla fall. Jag ska ha rödfärg på mina gås- och ankhus. Även våningsburarna för kaniner, som ska byggas, kommer att få rödfärg på utsidan. På insidan fastnar ju lätt mycket skit, så antingen får man acceptera kortare livslängd, eller så får man behandla med något som tål att spolas och rengöras ofta. Till ankor och gäss kör jag på obehandlat, till kaninerna blir det oljefärg.

Så till grisar tycker jag att man kan köra obehandlat på insidan, och rödfärg på utsidan. Bör fungera utmärkt under många år.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 aug-10 kl 17:02 »
Insidan av grishus får ingen skit, de bara sover där å gör inget annat.

jan andersson

• Halland
« Svar #5 skrivet: 02 aug-10 kl 21:53 »
Tänk bara på att falu Rödfärg innehåller bly http://www.falurodfarg.com/upload/Produktinformation/FR%20Produktblad%2009%20Sv.pdf

Då kanske det är bättre att göra egen rödfärg med t.ex. Bränd terra Siena
http://www.claessons.com/nupload/products/SDB_1004001.pdf

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 03 aug-10 kl 07:33 »
Lantbruks plywood är bra den behöver inte behandlas men är ganska dyr,Den är gul och brun och går bra att tvätta av mvh  :) 

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 03 aug-10 kl 07:42 »
Men den är väl lackad och limmad med vattenfasta kemikaliestinna produkter, tror knappast att det är nyttigare för grisarna att äta det än lite falu rödfärg.

Och om vi syftar på samma sak så kostar väl en skiva 400-500 kr. Dvs ca 4 gånger så mycket som en vanlig plywood och rödfärg till den.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 aug-10 kl 10:16 »
Åh helvete! Bly ska de inte äta, Tack!

Vi hade en på alternativ som troligen råkade ut för blyförgiftning på sin gris. Den blev senil och förvirrad och sprang omkring på rymmen å klarade sig inte alls.

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 aug-10 kl 10:39 »
Byggmax rödfärg innehåller inte bly..och kostar en bråkdel av vad Falu rödfärg kostar...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 03 aug-10 kl 12:41 »
just det, det var jag som inte kollade så noga på varumärkena. Sorry. Men det finns många olika slamfärger, med olika kulörer och sammansättning. I princip kan man koka egen slamfärg på vilket pigment som helst. Och om inte pigmentet innehåller något konstigt, så är ju resten av ingredienserna ätbara, typ.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 aug-10 kl 13:24 »
Om jag inte minns fel, så har Tranemo en färg som heter "Ranch". Den är avsedd för stallmiljö och tål högtryckstvättning

jan andersson

• Halland
« Svar #12 skrivet: 04 aug-10 kl 21:14 »
Nja, Byggmax rödfärg är inte bättre än Falu rödfärg
http://epi.byggmax.com/Documents/Produktspec/19/19852%20-%20S%C3%A4kerhetsdatablad%20R%C3%B6d%20Slamf%C3%A4rg.pdf

Koka själv är nog det bästa, eller blanda till en äggoljetempera, fast det kanske är lyx på ett svinhus.

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser