Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kamphundsförbud en sån idioti...  (läst 12763 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
kamphundsförbud en sån idioti...
« skrivet: 31 jul-10 kl 13:23 »
läste i gp att man vill förbjuda hundraser som avlats för kamp... misstänker att det är amstaff/pitbull de vill ha bort... men det finns många raser som avlats för kamp tex bullterrier,akita,shar pei,bulldog mm mm mm blir inte många raser kvar då...  kamphundsraser är mindre farliga än vakthundsraser skulle jag vilja påstå... kamphundar har avlats för att angripa djur... vakthundar för att angripa människor...  bättre med mentaltest för alla hundar istället eller hårdare krav på ägarna..
Fjäderfän och kaniner

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: kamphundsförbud en sån idioti...
« Svar #1 skrivet: 31 jul-10 kl 13:34 »
Här har uppfödarna ett stort ansvar för vilka som köper valparna, vilket inte alltid levs upp till. Och köparna har ansvar för att hundarna inte skrämmer folk. Det är kanske inte så lämpligt att ha sådana hundar lösa i närheten av bebyggelse eller där det rör sej mycket folk. Inte för att hundarna ska attackera utan för att många tror att de gör det.

Själv funderar jag på att skaffa en boerboel, jag har bara haft brukshundar innan som kräver väldigt mycket aktivitet. Nu vill jag ha en kompis som är pigg på att hänga med i skog och mark och som man samtidigt kan känna sej trygg hemma med.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

grimbart

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 31 jul-10 kl 13:40 »
boerboel afrikansk mastiff...räknas den som kamphund?gårdshund? sällskapshund? den är riktigt stor,skarp och respektingivande...
Fjäderfän och kaniner

Smic

• Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
« Svar #3 skrivet: 31 jul-10 kl 13:41 »
Idioti vill jag inte kalla det, men desperat...
Själv skulle jag mer än gärna se någon form av "hundkörkort", att man får visa sig lämplig. (detsamma borde gälla barn....) Och som ni säger, mer mentalbeskrivningar! Ett stort problem idag är att många tror att man kan ha en hund som man har en katt, och det funkar inte riktigt så... En hund behöver aktiveras och få utlopp för sin energi, och det gör den inte på egen hand. Och en hund som inte fått utlopp för sin energi och kanske dessutom är osäker -den är farlig.
Jag är inte för djur som avlats för kamp, men gillar inte taxar och de numera sönderavlade cocker spanielarna heller.....

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 31 jul-10 kl 13:42 »
dogo argentino är avlad för pumajakt=jakthund 
även om ingredienserna i skapandet innehåller kamphundsraser..old cordoba och bullterrier..bla
Fjäderfän och kaniner

johan/sandra

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 jul-10 kl 13:45 »
Det är också viktigt att försöka få stopp på den oseriösa aveln oavsett ras.

Både genom att köparen är mer noggrann och ställer större krav på säljaren och är villig att betala för en bra hund. Och att säljaren ställer stora krav på valpköparen. I fråga om kunskap och ekonomiska möjligheter att ta hand om sin hund.

Kanske borde en lagändring som kräver att den som avlar på sin hund måste godkännas och gå en utbildning för då slipper man förhoppningsvis många av de som avlar på sin hund för att den är så söt och inte för att den är ngn viss ras eller har något att tillföra den rasen. Likaså om det kostar en del att bli godkänd så kanske de som tror att avel är snabba enkla pengar avstår.

Om ingen avlade oseriöst och reade ut sina hundar på försäljningssajter till vem som helst skulle problemet vara mycket mindre.

Jag byter aldrig ut min staffie trots att folk ofta betraktar mig som krinell och skriker glåpord, en mer kärleksfull och godhjärtad hund har jag aldrig haft och det gäller för samtila staffies jag har tträffat, de är helt underbara

Smic

• Västergötland
    • Västergården
« Svar #6 skrivet: 31 jul-10 kl 13:48 »
Det är också viktigt att försöka få stopp på den oseriösa aveln oavsett ras.

Kanske borde en lagändring som kräver att den som avlar på sin hund måste godkännas och gå en utbildning för då slipper man förhoppningsvis många av de som avlar på sin hund för att den är så söt och inte för att den är ngn viss ras eller har något att tillföra den rasen. Likaså om det kostar en del att bli godkänd så kanske de som tror att avel är snabba enkla pengar avstår.

Mkt bra, ska vi skicka in en namnlista?  ;)

johan/sandra

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 31 jul-10 kl 13:50 »
Nja, det är det luriga, men att t ex ansöka hos skk och få ett intyg och publiceras på deras hemsida.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 31 jul-10 kl 13:52 »
boerboel afrikansk mastiff...räknas den som kamphund?gårdshund? sällskapshund? den är riktigt stor,skarp och respektingivande...

Jag tror den räknas som gårdshund och är väldigt lojal mot sin familj. Men någonstans i bakhuvudet har jag en svag tanke om att de använts vid lejonjakt också. Vågar inte säga att det stämmer för jag kan blanda ihop det. Jag har inte tagit reda på så mycket om rasen,men vi har en uppfödare i närheten som jag ska ringa.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 31 jul-10 kl 13:56 »
att man inte inför krav på mentaltest för raser av kamphundstyp.. då kan alla seriösa behålla dessa fina hundar... planerad blandrasavel är konstigt att man bedriver..i vissa fall som med jakthundar kan det i och för sig vara befogat...
Fjäderfän och kaniner

grimbart

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 31 jul-10 kl 13:58 »
det är möjligt att boerboel använts till lejonjakt...om det inte är rhodesian ridgeback du blandat ihop det med...
Fjäderfän och kaniner

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 31 jul-10 kl 14:03 »
Vi har haft en del pitbulls här på pensionatet. Tråkigt att så många ser så förskräckta ut när de ser dem när de i själva verket hittills hört till de gladaste, snällaste hundarna vi haft på besök. =/ Har just nu en pitbullkorsning som bott här hela sommaren, jättesnäll.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

grimbart

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 31 jul-10 kl 14:07 »
Vi har haft en del pitbulls här på pensionatet. Tråkigt att så många ser så förskräckta ut när de ser dem när de i själva verket hittills hört till de gladaste, snällaste hundarna vi haft på besök. =/ Har just nu en pitbullkorsning som bott här hela sommaren, jättesnäll.
jag hade tidigare en pitbull korsning... alla kom fram och ville klappa och tyckte att han var så fin... tills de fick höra vad det var för någon ras... då blev de förvånade... Jag har bara bra erfarenheter av pitbull och amstaff..kelgrisar...
Fjäderfän och kaniner

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 31 jul-10 kl 14:11 »
..kelgrisar...

Exakt! ;D Här är en bild på korsningen vi har nu! Tycker inte de ser särskilt läskiga ut eller. Snarare söta med sina skrynkliga ansikten... Däremot så har de ju en väääldigt stor käft när de gäspar. ::) Som kan se lite läbbigt ut för vissa. Mamma brukar kalla dem för "grodor" (grodkäftar ::) ). ;D

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

grimbart

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 31 jul-10 kl 14:13 »
åh..lik min gamla älskling om man tar bort det vita i ansiktet... :-*
Fjäderfän och kaniner

Smic

• Västergötland
    • Västergården
« Svar #15 skrivet: 31 jul-10 kl 14:17 »
jag hade tidigare en pitbull korsning... alla kom fram och ville klappa och tyckte att han var så fin... tills de fick höra vad det var för någon ras... då blev de förvånade... Jag har bara bra erfarenheter av pitbull och amstaff..kelgrisar...

Problemet ligger väl mycket i att när det händer så händer det så våldsamt... Det ligger så oerhört stor styrka i deras käkar, och de låser sig när de har ett grepp. Vissa säger att de reagerar på smärta, och om då hunden inte fått en trygg start så händer det.
Detta gäller naturligtvis alla raser, men de har olika benägenhet att skada.
Precis som jag inte kunde klandra min fågelhund när han tog en vaktel som flög ut ur buren, går det inte klandra dessa hundar för att de har för stor tendens att bita hårt.
Men precis som vi inte vill ha björnar och vargar inne i samhället....etc.... Folk är rädda

Smic

• Västergötland
    • Västergården
« Svar #16 skrivet: 31 jul-10 kl 14:26 »
Nja, det är det luriga, men att t ex ansöka hos skk och få ett intyg och publiceras på deras hemsida.

Om du vet hur man göra, do it! Jag skriver på.
Vill bara tillägga att jag själv funderar på att ta en kull på min hane, så det är inte att jag vill sätta andra på plats...

anette i bugared

• -
« Svar #17 skrivet: 31 jul-10 kl 17:22 »
läste i gp att man vill förbjuda hundraser som avlats för kamp... misstänker att det är amstaff/pitbull de vill ha bort... men det finns många raser som avlats för kamp tex bullterrier,akita,shar pei,bulldog mm mm mm blir inte många raser kvar då...  kamphundsraser är mindre farliga än vakthundsraser skulle jag vilja påstå... kamphundar har avlats för att angripa djur... vakthundar för att angripa människor...  bättre med mentaltest för alla hundar istället eller hårdare krav på ägarna..

Att Shar Pei skulle ha avlats för kamp är faktiskt helt fel även om det fanns de som försökte få dem att bli stridshundar. Vilket dock oftast misslyckades eftersom rasen är en rel. fridsam, hemtam gårdshund med vaktinstinkter. Läs gärna mer på Shar Pei-sidan http://www.sharpeiklubben.se/
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 31 jul-10 kl 18:03 »
Jag förstår inte riktigt detta förbud mot "kamphunds raser".
Om man vill ha en farlig hund kan man väl skaffa en dobermann, schäfer, rottis, akita, björnhund, malamute, husky eller va fasiken som helst.. Det finns ju MÅNGA raser kvar att välja på...
Känns som man får förbjuda alla hundar över 30 cm i mankhöjd om man vill ha det någorlunda "säkert" :D

Att en pitbulls käkar skulle låsa sig är en myt. Det finns ingen hundras som låser sina käkar. Men däremot finns det en enorm kraft och styrka i deras käkar. Tillsammans med deras stora kamplust och beslutsamhet kan det vara omöjligt att få upp deras käkar när det har något i sitt grepp.
Men det är mer huvudet som låser sig än käkarna ;)
« Senast ändrad: 31 jul-10 kl 18:11 av trojlik »

johan/sandra

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 31 jul-10 kl 18:34 »

Om du vet hur man göra, do it! Jag skriver på.
Vill bara tillägga att jag själv funderar på att ta en kull på min hane, så det är inte att jag vill sätta andra på plats...

Hade jag vett hade säkert redan skk listat ut det. Det verkar ju inte hjälpa med registreringsavgifter och höjda avgifter för ickemeriterade. Vi har meriterat vår hane och funderat på om det finns intresse för avel men aldrig fått ändan ur vagnen att höra mig för.

Om jag låter honom betäcka blir det givetvis med mentaltestad hd röntgad och meriterad tik.

Kanske kan vi försöka lista ut ett bra sätt att registrera "hobbyuppfödare" (om det nu inte redan finns, har inte riktig koll sedan jag slutade ställa ut för tre år sedan). Och lämna vårt förslag till jordbruksverket och skk?

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 2 användare
Bokohammare, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser