Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vi ska bli med får,har en del frågor !!!!  (läst 7229 gånger)

samaka

• Dalarna
SV: Vi ska bli med får,har en del frågor !!!!
« Svar #20 skrivet: 03 aug-10 kl 21:26 »
njae, inte skulle jag rekommendera att åtgången är såpass låg för att använda ensilage, max en vecka, helst 4-5 dagar..
men en sak som man bör tänka på är att man försöker ha utfodringsplatsen för storbalen på en plats där det är skugga under de timmar som solen värmer..
på så vis sänker man medeltemperaturen oerhört mycket och minskar risken för varmgång i fodret..

Fast vi har haft friska balar 3 veckor och mer än så, mitt i smällkalla vintern är det inga problem. Men med mellandagsväder el bara plus blir det ju sämre givetvis. beror ju lite på var i detta avlånga land man bor...

Ang utfodring... har testat flera olika alternativ för att undvika spill och till syvende och sist kan jag bara konstatera att det enklaste, smidigaste och minst spillgivande sättet att utfodra storbal, iaf på vår gård, är att skära hål i balen och låta fåren äta ur hålen (att inte helt täcka av balen bidrar ju oxå till att förlänga livslängden).

anne-lie50

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 03 aug-10 kl 22:42 »
men är det inte nät under plasten, om fåren tuggar i sig det, behövs det ju inte mycket av de trådarna ,  för att de ska bli mycket dåliga. Eller har ni snören på era balar?

Birgit

« Svar #22 skrivet: 04 aug-10 kl 07:51 »
Framförallt är utformningen på foderhäcken och kvalitén på fodret avgörande för spillet.
De ska sätta in huvudet i egna "fållor" och lite kortare, finfibrigare gräs ger mindre spill än långt och/eller grovt.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 04 aug-10 kl 09:26 »
men är det inte nät under plasten, om fåren tuggar i sig det, behövs det ju inte mycket av de trådarna ,  för att de ska bli mycket dåliga. Eller har ni snören på era balar?

Man skär hål på nätet också- fåren är experter på att INTE få i sig något som de inte ska. Jag har aldrig hört talas om ett får som har ätit nät!!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

anne-lie50

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 04 aug-10 kl 09:51 »
Men det har jag ::) o det slutade inte bra heller  :( Och visst förstår jag att du gör hål i nätet oxå  ;D

Charlotte

• -
« Svar #25 skrivet: 04 aug-10 kl 11:07 »
 Jag ställer numera aldrig in en hel bal utan någon form av häck eller enklare "ställning" runt den...
Två halvvuxna lamm vet jag har strukit med när bunten "fisit ihop" och dom inte fattat vad som hänt. Ägarna har hittat dom kvävda halvvägs under bunten :'(
 Får är nog dom mest självmordsbenägna djur som finns.
                                          Mvh
                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #26 skrivet: 04 aug-10 kl 12:33 »
Kanske kan få hoppa in här och ställa ytterligare några frågor? =)

Vi har också blivit med får... häruppe är det ju duktigt kallt på vintrarna, nu senast hade vi runt -30 i flera veckor i sträck. Fixar de att gå ute då? Ni som har fåren inomhus hela vintern, hur stort utrymme har de? Vi kommer att ha en tacka och en bagge över vintern, är det hemskt att låta dem gå i ett utrymme som är ca 4x4 meter? Behöver de "springa av sig"?

det går bra det är ju mycket mer än vad jordbruksverket kräver som minimummått.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #27 skrivet: 04 aug-10 kl 12:41 »
det går bra det är ju mycket mer än vad jordbruksverket kräver som minimummått.

Jo, men vill ju samtidigt inte låta dem ha för trångt... Tänker på vårt hönshus, där vi enligt jordbruksverket kan ha 80 höns, men tycker att det är trångt med våra runt 30 stycken.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 04 aug-10 kl 13:16 »
4X4 meter. Tja, det är ju lagligt, men det är alltid skönt för dom om dom kan gå ut och in som de vill ;)
Då kan innermåttet vara mindre och utehagen av det lite större slaget!

Det är inte bra för får att stå inne i typ ett stall, det är bätttre att göra en box i dörröppningen och sedan ha en lite trampyta ute också.
Fårens luftvägar mår inte bra när luftfuktigheten stiger som den lätt gör när de står innestängda, däremot är de rätt okänsliga mot kyla om de har en rejäl ullfäll på sig och en ströbädd under sig!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #29 skrivet: 04 aug-10 kl 15:33 »
Då gör vi så att vi har ströbädden inne där jag har tänkt och så öppnar vi upp dörren ut på dagarna, funkar det? För de lär väl vilja gå in på kvällen kanske.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #30 skrivet: 04 aug-10 kl 16:01 »
jag har gjort så att dörren får vara öppen jämnt! om det inte är lamm och snöstorm.
då stänger jag ytterdörren på natten.
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Charlotte

• -
« Svar #31 skrivet: 04 aug-10 kl 16:32 »
 Mina får trivs bra med att äta ute men efter den här vintern med över 30 grader i flera dagar kommer jag att ha en färdig "Plan B" även till baggruppen....
Tackorna stänger jag åt när det blir alltför kallt (så att vattnet i ladugården inte fryser) eller lerigt, jag kan fodra både ute och inne men baggarna har jag alltid haft i en vanlig lada vintertid.... Men jag märkte tydligt att dom inte mår speciellt gott när det blev så kallt :-\
 Dom ville inte vara ute och äta och fnös hela tiden, det gjorde ont för dom att andas...
Det är ett fenomen jag aldrig märkt på varken nöt eller häst som vi har haft på lösdrift när det varit ännu kallare.
Så jag blev riktigt förvånad eftersom jag alltid sagt att utedjur mår hur bra som helst oavsett temperatur bara dom har mat och torrt att ligga på.
 Jag fodrade inne i ladan och stängde för den med presenning så gott det gick, temperaturen steg nån grad därinne och genast piggnade dom på sig :) Men innan såg dom inte kul ut, så får verkar vara köldtåliga men bara till en viss gräns...
 Jag tror ide´n som Betsla har att kunna stänga om dom vid behov är bra på mer nordliga breddgrader. Det är garanterat bättre att ha färdigfixat innan än att försöka göra nåt i mer än trettiogradig kyla, jag vet ;D
                                               Mvh

Charlotte
« Senast ändrad: 04 aug-10 kl 20:41 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #32 skrivet: 04 aug-10 kl 18:28 »
Mina finullstackor har en egen lösdrift, jag fodrar inne. De är mest inne när det blir mycket snö ute. Jag trampar upp lite stigar åt dem och lockar ut dem med rönn och sälg som de kan gnaga barken av. 35 grader kallt och mörker är inte så kul varken för människa eller får så jag förstår att de helst ligger inne på varma ströbädd och idisslar under vintern. Jag har haft dörren stängd periodvis när det blivit för kallt och snön driver (det har gjort att ströbädden kommer igång fortare).
Baggarna däremot har frigång hela tiden. En varm ströbädd och en tjock filt för dörren skyddar mot det värsta draget. I vintras när det var 35 minus så bytte vi vatten morgon, lunch och kväll eftersom vi inte har någon uppvärmning av vattnet som fungerar när det är kallare än -15. Hos tackorna i den gamla ladugården var det 15 minus "varmt" när utetemperaturen låg på -35 och ytterdörren var stängd.
Jag har två baggar i en box i höladan så temperaturen är som ute, ytan ca 6m2. I vintras 6 tackor på 40m2. Räknar med att kunna ha 10-15 tackor utan att ändra nuvarande ventilation bara öka strömängden;)

MorAnna

• Västmanland
« Svar #33 skrivet: 08 aug-10 kl 16:43 »
Jag är också blivande fårägare - tänkte sticka in med några frågor här också, om det är okej?

Har två hästar (haflinger) som går på lite för mycket bete (arrenderar 1,5 ha fördelat på en stor 1ha hage med bättre bete och en 0,5 ha hage med lösdrift och lite sämre hage). Nu tänkte jag skaffa en liten flock får (har alltid velat ha får men har inte lyckats "få till det" förrän nu!). Men jag undrar lite över vintern. Den lilla hagen har alltså en LITEN lösdrift på c:a 4x6 m som utgör en del av en lada (där grannbonden - som jag arrenderar av - förvarar diverse gamla vagnar osv). Nästan hela ena långsidan är öppen ut, dörrhålet är c:a 2 m högt.
Inne i stallet har jag en tom hästbox som jag till nöds kan husera får i, men den är bara c:a 6 m2. Stallet är ouppvärmt, även om det brukar hålla några grader varmare än utomhus eftersom hästarna värmer så bra och det är rätt lågt i tak (2,25 till lägsta takbjälkarna). Och tyvärr kan jag inte ordna så att de kan få gå ut och in som de vill, eftersom hagarna ligger på andra sidan vägen från lagården (har en liten rimpa mark bakom lagårn, men den täcks ju av dynghögen...!).
Har tänkt bygga ett vindskydd av något slag till den större hagen, som både hästar och får kan nyttja. Har nämligen tänkt att de ska kunna gå ihop i den större hagen om somrarna, eventuellt i varsin.

Har hört mig för om 5 tacklamm, men jag tänker inte betäcka dem i höst (måste förbereda en hel del mer först). Hur mycket behöver jag egentligen göra i ordning åt dem? Tacksam för alla tips och råd!

JBF

• Småland
« Svar #34 skrivet: 08 aug-10 kl 19:31 »
Hur mycket behöver jag egentligen göra i ordning åt dem? Tacksam för alla tips och råd!
Ja, får är nog bland de mest förnöjsamma och lättsamma djur man kan ha, åtminstone vad gäller byggnader.
Som jag förstår så är avdelningen som är 4*6 meter till för hästarna? Separat från detta utrymme har du en box på 6 kvm? Det blir ju lite tight med 5 tackor på 6 kvm (kolla Jordbruksverkets hemsida för exakta minimimått). Kan du öppna upp lite mer eller kan du röja upp några kvm i den del av ladugården som är full av bråte? Tre väggar och tak räcker för fåren. Väggarna skall vara vindtäta upp till 1,5 meter men ovanför det är det bara bra om det är lite springor så att det blir bra ventilerat. Fåren har ju s a s sin vinteroverall på vintern igenom och fryser inte så länge de har grovfoder att tugga på och en bädd att ligga på! Vad gäller hage så vill de ju gärna gå ut vintertid. Går inte det att lösa får man se till att de har ett svalt, luftigt, ljust och välventilerat utrymme de kan husera i under vintern! Det är alltså inte kört bara för att man inte har någon bauta-vinterhage!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 2 användare
Wes Jr, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser