Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vi ska bli med får,har en del frågor !!!!  (läst 7263 gånger)

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
Vi ska bli med får,har en del frågor !!!!
« skrivet: 30 jul-10 kl 20:25 »
* Hur länge låter ni fåren gå ute i sina sommarhagar innan ni tar in dom för vintern?

* Vi ska ha 6 tackor som inte ska lamma första året (känner att jag måste bli varm i kläderna först med fåren innan det kommer massor av lamm =)
De ska få gå in o ut som de vill har jag tänkt.Vi ska fodra inne.
Är det bra?
Hur stor ska vinterhagen va,bara så de kan gå ut o luft sig el?

* Kan man strö med torv istället för halm?

* När ska man avmaska?

Tacksam för svar :)
Mvh Mollys
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Vi ska bli med får,har en del frågor !!!!
« Svar #1 skrivet: 30 jul-10 kl 20:42 »
Roligt att ni skall börja med får!

Vi har våra ute så länge som möjligt, i oktober nångång brukar de få komma in för klippning och betäckning. Sista tiden behöver de stödfodras i hagen.

Om man kan ha en stor vinterhage så är det bra, men de rör sig inte i onödan på vintern och om ni fodrar inne så lär de nog inte vara ute jättemycket. Det kan också vara värt att tänka på att om man fodrar inne så kommer de framförallt att skita o kissa inne.

Vi har rätt många får och fodrar med rundbal ute, på en grusad yta för att det inte skall slabba till sig alldeles.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

JBF

• Småland
« Svar #2 skrivet: 30 jul-10 kl 20:44 »
Vad roligt med ytterligare en småländsk fårfarmare!! Vad är det för får ni skall ha?

1, fåren får gå ute så länge de hittar något att äta, samt även ytterligare ett tag med daglig högiva. Svårt att säga exakt, men kanske början av november får de flytta in i vinterhagen. (Hänger ju givetvis på väder och tillgång på gammalt gräs att knapra i sig (det är ju inget toppenbete den tiden av året precis som du kanske anar))
2, Precis så har mina de också, och många andras får. De får gå ut och in och får maten inne (även om jag skulle vilja ge maten ute av smidighetsskäl)
Vinterhagen får mycket gärna vara stor och kuperad så att de kan äta lite på sly och motionera sig. När det blir lite mer snö så går de inte så långt längre och då räcker det med en liten hage vid huset. Tror att djurskyddet säger ca 4 kvm per tacka, fast man behöver enl djurskyddsreglerna ej ge fåren tillgång till utevistelse.

Jag strör med halm och hörester. Torv har nog varit uppe i nån tidigare tråd här, det fastnar nog i ullen.. Man kan bottna djupströbädden med det dock!!

Avmaskning sker efter att du tagit träckprov! Har du andra betesdjur så är det ypperligt ur parasitbekämpningssynpunkt, då de flesta parasiterna är artspecifika.

Hurdant hus skall du ha dina får i? Mina går i en hall med helöppen gavel mot söder. Det gillar de  ;D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 30 jul-10 kl 21:23 »
Kanske kan få hoppa in här och ställa ytterligare några frågor? =)

Vi har också blivit med får... häruppe är det ju duktigt kallt på vintrarna, nu senast hade vi runt -30 i flera veckor i sträck. Fixar de att gå ute då? Ni som har fåren inomhus hela vintern, hur stort utrymme har de? Vi kommer att ha en tacka och en bagge över vintern, är det hemskt att låta dem gå i ett utrymme som är ca 4x4 meter? Behöver de "springa av sig"?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

JBF

• Småland
« Svar #4 skrivet: 30 jul-10 kl 22:07 »
Riktigt så kallt hade vi det inte i småland förra vintern, men över -20 hade vi ju ett tag, och det gick ingen nöd på fåren. De har ju vinteroverallen på  ;D Var gränsen går vet jag dock inte, hoppas nån med mer kunskap kan svara på det! Har de bara strö att ligga i och hö att tugga på så är de nöjda, även om de är helt frostiga ytterst i ullen. Borrar man ner fingrarna i fällen så känner man att de är varma längst in. Vatten kan ju bli ett problem vid mycket sträng kyla, när inte ens värmelampa räcker till.

Storleksmässigt räcker 4*4 till strax över 4 får, enligt bestämmelserna. Dock är ju djuren glada för allt extra utrymme de kan få! De har väl inget behov av att springa av sig, men de vill ju ta lite promenader mellan varven, så har du en dörr som kan vara öppen dagtid så de kan promenera är de nog extra glada.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Tommy Alm

• Som naturen - kompromisslös.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 30 jul-10 kl 23:02 »
Mina äter ute s.a.s. året runt. Fodrar dem inne ifall väderförhållandena blir sådana att de behöver vara inne. Typ kraftigt snöfall och extremt sträng kyla. Jag har Gutefår. Fårhagens storlek spelar ingen roll egentligen på vintern - emedan de ändå bara vandrar från fårhuset till ensilagebalen och tillbaks igen. De föredrar maten man ger dem och avstår ifrån att beta av vallen på gammalt gräs. Enklare också med att ta hand om dyngan - det blir mycket mindre i fårhuset. För mig är detta mer praktiskt och så blir de inte så skitiga i pälsen. Vätskan de behöver intar de via snön på vintern - vilket också förenklar hanteringen med vatten inne i fårhuset. Mineraltillskottet får de inne i fårhuset.
Arbetar och lever för en Vision - lever Min dröm som om den vore sann. Söker efter människor att dela detta med. Långsamt - tålmodigt och med stor iver kommer jag allt närmare ... mitt slutliga mål.

JBF

• Småland
« Svar #6 skrivet: 31 jul-10 kl 10:23 »
Observera dock att det inte är tillåtet att enbart erbjuda snö som dricksvatten, även om de gladeligen äter snön. Speciellt i små hagar blir ju snön lite smutsig och då föredrar jag att de dricker av vattnet inne.

anne-lie50

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 31 jul-10 kl 10:39 »
de fåren Betsla nämner har varit i ett utrymme som är ca 4gånger 8 m tillsammans med  4 andra vuxna, dörren var öppen hela tiden till vinterhagen där de kunde gå ut, men får tycker inte om att gå i snön, har man bara en rejäl ströbädd så blir det varmt underifrån, så kylan den klara de bra./Anne-lie

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 31 jul-10 kl 10:59 »
De ska få gå in o ut som de vill har jag tänkt.Vi ska fodra inne.
Är det bra?

Tänk på att göra så att fåren inte får höet på ryggarna när dom äter/utfodras för då blir dom både skitiga och får ullen förstörd.

Fårraser som har lång mjuk tjusig ull kan tova ihop om dom blir blöta av regn/snö och sen trängs inne..
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

betsla

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 31 jul-10 kl 12:09 »
de fåren Betsla nämner har varit i ett utrymme som är ca 4gånger 8 m tillsammans med  4 andra vuxna, dörren var öppen hela tiden till vinterhagen där de kunde gå ut, men får tycker inte om att gå i snön, har man bara en rejäl ströbädd så blir det varmt underifrån, så kylan den klara de bra./Anne-lie

Tack! =D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 31 jul-10 kl 20:15 »
Tack tack för alla svar. Det blir nog att fodra ute tror jag,sen kan man fodra inne vid tex snöstorm.
Blir väl mindre skitigt då.

En fråga till... hur mkt hö i kg äter en tacka på en dag,på ett ungefär. Så man vet hur mkt vi ska skaffa hem??

Har ni haft påhälsning av räven vintertid när de är i sin lilla hage? Känns ju som de inte riktigt "kommer nånstans " om de blir rädda???

Har ni utebelysning ute där fåren äter, alltså när det blir mörkt. Vill de ha ljus el bryr de sig ej??

Tusen tack igen..vad skulle man göra utan ALTERNATIV :D
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

JBF

• Småland
« Svar #11 skrivet: 31 jul-10 kl 20:23 »
Hömängden är svår att säga. Jag och många andra ger dem fri tillgång på hö. Men antal kilo TS per vinter-inte en aning. Kanske 350-450? Räv är inget problem. Det enda är att räven kan ta nyfödda svaga/sjuka lamm. Jag har räv som skuttat runt i hagen i sommar. Visst reagerar fåren, men inte värre än så.. Får ser dåligt i mörker, men ljus ute kan du ha för din egen del. Det är väl ganska mörkt i Jämtland i januari, precis som i Småland  :D
Jag hade en svag lampa i stallet hela vintern, då jag inte ville tända storbelysningen när jag bara skulle kolla till dem. Det brukar ibland rekommenderas att ha en liten lampa tänd under lamningstiden, men det är ju inte aktuellt för dig ännu  ;)

betsla

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 01 aug-10 kl 00:46 »
Det är väl ganska mörkt i Jämtland i januari, precis som i Småland  :D

Det känns som att det är becksvart större delen av dygnet faktiskt...  ;D Det enda som lyser upp är snön och fullmånen när det är sån.

Birgit

« Svar #13 skrivet: 01 aug-10 kl 23:06 »
Att följa det naturliga ljuset för får som kan gå ut och in som de vill är bara bra. Då följer de årstidsrytmen och det är bara bra.
Fåren är anpassade för att hantera detta och har även minimal tillväxt när det är som mörkast. ( De ska endast ha underhållsfoder för att behålla vikten), när ljuset återvänder får de mer aptit och behöver mer foder.
Generellt sett ska får ha fri tillgång till grovfoder och därför är det bra att alltid ta till i överkant när man köper in.
Håller med JBF, räv är inget som stör får under vintern, utan endast i lammningstider.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #14 skrivet: 01 aug-10 kl 23:30 »
När jag beräknar vinterfodret så räknar jag med att varje tacka äter ungefär 2 kilo hö. Drygt det dubbla om det gäller ensilage. Det beror ju på kvalitén på fodret, men det kan ge en hint i alla fall om hur mycket man behöver köpa!

Får gillar hö som är spätt, undvik grovt och sent skördat grovfoder.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ulfg

« Svar #15 skrivet: 02 aug-10 kl 20:46 »
Eftersom det är nästintill omöjligt att hitta spätt, finbladigt hö är det ofta bättre, billigare och smakligare att ge får ensilage. Bra ensilage för får är som för kor i princip. Skall vara bra förtorkat, inte för fuktigt. Näringsvärdet måste inte vara på topp förrän de är högdräktiga eller börjar lamma. Storbal håller sig färskt i två tre veckor om temperaturen är under 0 grader och äts upp av ca ett dussin får under den tiden. Även om mycket inte äts upp förrän det blir för gammalt kan det ändå vara bättre ekonomi än dyrt hästhö.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #16 skrivet: 02 aug-10 kl 21:01 »
Jag har hört att man kan räkna 1-1,5 bal/tacka och vinter, tänkte testa nu min första vinter med får.... En fråga till er som fodrar med storbal.... lägger ni ut hela på en gång eller pytsar ni ut i nån slags foderhäck? Jag hade ju föredragit att lägga ut alltihop på en gång, men svinnet kanske blir för stort....?

Källtorparn

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 02 aug-10 kl 21:49 »
Jag har hört att man kan räkna 1-1,5 bal/tacka och vinter, tänkte testa nu min första vinter med får.... En fråga till er som fodrar med storbal.... lägger ni ut hela på en gång eller pytsar ni ut i nån slags foderhäck? Jag hade ju föredragit att lägga ut alltihop på en gång, men svinnet kanske blir för stort....?

en sån här har vi och den funkar skit bra..
man ställer balen på en EUR-pall och klär på den foderhäcken, enklare kan det inte bli..

Citera
RUNDBALSGRIND Special
Består av tre delar. Med extra plattjärn som förhindrar spill.
27 ätöppningar. Diameter 1,6 m. Höjd 1,2 m.

http://www.siltbergs.se/products/index.asp?pid=6

Källtorparn

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 02 aug-10 kl 21:53 »
Storbal håller sig färskt i två tre veckor om temperaturen är under 0 grader och äts upp av ca ett dussin får under den tiden. Även om mycket inte äts upp förrän det blir för gammalt kan det ändå vara bättre ekonomi än dyrt hästhö.
njae, inte skulle jag rekommendera att åtgången är såpass låg för att använda ensilage, max en vecka, helst 4-5 dagar..
men en sak som man bör tänka på är att man försöker ha utfodringsplatsen för storbalen på en plats där det är skugga under de timmar som solen värmer..
på så vis sänker man medeltemperaturen oerhört mycket och minskar risken för varmgång i fodret..

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #19 skrivet: 02 aug-10 kl 22:55 »
Vi lägger ut hela balar, i foderhäck för storbal. Det är ganska mycket jobb att ge i mindre givor och med foderhäck ute behöver vi bara ge en ny bal var fjärde dag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 3 användare
eriksjos, Tiomilaskogen, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser