Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man ha två kaninhanar tillsammans  (läst 31094 gånger)

Snownobs

• Norrbotten
Kan man ha två kaninhanar tillsammans
« skrivet: 29 jul-10 kl 21:55 »
eller är det bara honor som går tillsammans.
Skulle gärna vilja skaffa sällskp till min hane, men vill samtidigt inte kastrera honom.

EmelieSchon

• Emelie Schön
    • Uppland
    • Jawa´s Hoppkaniner
SV: Kan man ha två kaninhanar tillsammans
« Svar #1 skrivet: 29 jul-10 kl 22:19 »
oftast börjar två kaninhanar bråka. jag har haft okastrerade hanar tillsammans, viss som växt upp tillsammans och andra där ena var vuxen och den andra en unge på ca 8v. det har funkat bra, skulle dock inte försöka sätta ihop två vuxna. huruvida det funkar eller ej beror mycket på individerna, är din hane väldigt hanig och dominant så är det nog ingen god idé. har du plats så råder jag dig att köpa en unge och prova, men skulle det inte funka så får du va berädd att sära på dem.
Lycka till!

chickadee

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 jul-10 kl 22:29 »
Det kanske beror på ras och/eller temperament, men dom vi hade för ett antal år sedan gick det inte bra med. Det var ungar som växte upp tillsammans i en flock. När de blev könsmogna började hannarna slåss på så sätt att de försökte kastrera varandra vilket inte var så trevligt. Så de fick bo i enskilda burar fram till slakt.

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 29 jul-10 kl 23:22 »
Det brukar kunna gå bra, så länge du inte har honor i närheten! Har du inte det och de får bo på tillräckligt stor yta finns det ingen riktig anledning för dem att slåss. Du kan ju skaffa en kastrerad hona?
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Elvan

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 30 jul-10 kl 00:47 »
Enligt jordbruksverket http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/kaniner.4.62af51191240430af4d80002643.html  bör man inte ha två okastrerade hanar tillsammans, om det innebär at det är olagligt vet jag inte riktigt men de rekommenderar det tydligen inte. För övrigt har jag förstått att även om kaninerna verkar komma överens på dagtid så kan de ha ett annat beteende under natten vilket gör att man kan tycka at kaninerna verkar vara bästisar på kvällen men hittar den ena död på morgonen efter.

Kaniner som kommer i slagsmål kan gå väldigt illa åt varandra och ofta leder det till döden för den ena. I naturen hade den svagare kunnat rymma men det kan han ju inte i en bur och det känns därför ganska grymt. Jag har hört fall där även kastrerade hannar gått till angrepp mot andra kastrerade, så någon garanti finns inte.
« Senast ändrad: 30 jul-10 kl 00:50 av Elvan »
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Meissner

« Svar #5 skrivet: 31 jul-10 kl 11:55 »
Jag skulle starkt avråda från att skaffa en hane som sällskap till din hane.
Skulle inte heller skaffa en kastrerad hona, då det ändå skulle innebära att hanen konstant red på henne, vilket inte är så trevligt för henne...

Kaniner är ju dessutom inga flockdjur, och har inget behov av sällskap. Ditt sällskap som ägare duger gott. Kaninen som kolonidjur vill ha sitt eget revir men kan ha andra kaniner på avstånd, så det bästa om du absolut vill skaffa en till kanin är att köpa en kanin och sätta den i en annan bur i närheten av den du redan har. Då kan de känna av den andres närvaro men behöver inte "umgås" med den, vilket passar kaniner jättebra.

2 honor kan gå ihop, men några garantier finns inte för det heller, så man kan aldrig vara säker...
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #6 skrivet: 02 aug-10 kl 09:52 »
2 honor kan gå ihop, men några garantier finns inte för det heller, så man kan aldrig vara säker...

Två honor kan bli katastrof, en massa slagsmål och revirhävdande som plockar fram dåliga egenskaper hos kaninerna såsom aggressivitet, även mot människor. Har egen erfarenhet av detta via återtag av sålda kaniner och även hört andra berätta. Rekommenderar alla som vill prova ha två kaniner i samma bur att buren måste gå att dela av eller så behöver det finnas en reservbur.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 02 aug-10 kl 10:57 »
Självklart ska man ha en reservbur, det ska man alltid ha, även om man inte håller kaniner tillsammans. Men kaniner som vuxit upp tillsammans, antingen syskon, eller jämngamla som sätts ihop när man skiljer dem från mamman vid 8 eller några fler veckor, kan ofta vara tillsammans utan problem. Särskilt om man inte avlar på dem.

Jag brukar ha mina blivande avelshonor i samma bur, om de som beskrivits ovan vuxit upp tillsammans, tills kanske 2 veckor före de ska föda sin först kull. Har aldrig varit några problem. Nu har jag iofs inte gjort så jättemånga gånger, men ändå.

Hanar som är bröder kan ofta vara tillsammans fram till slakt, särskilt om deras bur står långt från honorna.

Och jag tycker att kaniner ofta kan vara mycket goda vänner, de putsar varandra, sover intill varandra osv. Så om man vill, och har extra bur så att man kan sära på dem, så tycker jag att man kan försöka. Jag har aldrig fått några större skador på mina kaniner, som mest har det blivit något litet sår i ett öra, och det kunde lika gärna komma av att de trängt sig mot nätet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dagg

« Svar #8 skrivet: 03 aug-10 kl 18:43 »
Jag har erfarenhet av att ha kastrerade bröder ihop och det har fungerat bra, liksom kastrerade hanar + hona. Två okastrerade hannar skulle jag inte sätta ihop!
//Dagg

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 1 användare
JohannesE

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser