Självklart ska man ha en reservbur, det ska man alltid ha, även om man inte håller kaniner tillsammans. Men kaniner som vuxit upp tillsammans, antingen syskon, eller jämngamla som sätts ihop när man skiljer dem från mamman vid 8 eller några fler veckor, kan ofta vara tillsammans utan problem. Särskilt om man inte avlar på dem.
Jag brukar ha mina blivande avelshonor i samma bur, om de som beskrivits ovan vuxit upp tillsammans, tills kanske 2 veckor före de ska föda sin först kull. Har aldrig varit några problem. Nu har jag iofs inte gjort så jättemånga gånger, men ändå.
Hanar som är bröder kan ofta vara tillsammans fram till slakt, särskilt om deras bur står långt från honorna.
Och jag tycker att kaniner ofta kan vara mycket goda vänner, de putsar varandra, sover intill varandra osv. Så om man vill, och har extra bur så att man kan sära på dem, så tycker jag att man kan försöka. Jag har aldrig fått några större skador på mina kaniner, som mest har det blivit något litet sår i ett öra, och det kunde lika gärna komma av att de trängt sig mot nätet.